AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.054

Fälg med bred fälgkant. Går bilen snabbare?

Sida 1 av 2
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Hej!

Jag har sett att racing-inspirerade fälgar har bred fälgkant.

Vad är fördelen med det? Går bilen snabbare? Eller är det bara snyggt?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Skojar du?
Varför skulle den gå snabbare?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
*skrattar så jag satte ost-mackan i halsen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hmm, ändå har ingen kommit med en bra förklaring till varför de kar bred kant. Själv kan jag bara gissa på några alternativ:

* Utseende-grej
* Man vill ha en bred fälg men behålla symmetrin hållfasthetsmässigt och bredda både inåt och utåt.
* Kanhända det kan ha någon aerodynamisk effekt för bromskylningen, även om det känns långsökt..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad menar vi exakt när säger snabbare? Högre topphastighet? Snabbare acceleration? Kortare varvtider runt Mantorp?

Om jag säger att min bil går snabbare med R-däck på - stämmer det?
snabbare = högre toppfart => nej
snabbare = kortare 0-100 kmh tid => kanske
snabbare = kortare tid runt mantorp => ja (men inte med mig som förare)

Med bred fälgkant - menar du fälgkanten "utåt" eller "inåt"? Menar du på standardbilar eller hardcore racingbilar?
Min gissning är att du råkat se standardbilar som har monterat bredare fälgar (för att kunna ha bredare däck) och har en ngt större fälgkant "utåt".
Då är det som Anders-72 säger - för att bibehålla det sk ET måttet (inpressningsdjupet) som är en del av hjulupphängninsdesignen och således bilens beteende så måste man bredda lika mycket "inåt" som "utåt" för att inte ändra på ET måttet.

Du har ingen exempelbild?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det något i den här stilen som menas?
Länk

Dessutom är det oftare mer plats utåt än inåt på en normal bil vilket gör att en större del av breddningen hamnar utåt vilket gör att det blir en tydlig fälgkant.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Drygt 10 cm kromad läpp har jag på mina nya bakfälgar jag beställde häromdan så jag hoppas fan bilen går snabbare då också ;)
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
En bil med bred fälgkant går helt klart sanbbare än dito utan, men bara när den står still!

Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Mina går supersnabbt! =) Länk

Mvh Patrik
Mi
289
MickeM
2002-73
Ja, rediga grytkastruller gör att bilen ser ut att gå fortare om inte annat. ;)

Min sida
Länk
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Aerodynamikmässigt kan jag nog tänka mig att det är tvärt om. En bred fälgkant borde leda till större turbulens runt hjulen istället för en täckt fälg utan fälgkant, ungefär som E34 M5-fälgarna hade. Många btcc-bilar kör/körde ju också med helt täckta fälgar.

Å andra sidan är ju aerodunamik ganska så komplicerat. Många faktorer som påverkar slutresultatet.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
pg_ice
vsurapol: bilen går snabbare helt klart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

det blir som en turbineffekt!!!!!!
woooooooooow
Det konkreta svaret på frågan lär vara Anders72:s:

"* Man vill ha en bred fälg men behålla symmetrin hållfasthetsmässigt och bredda både inåt och utåt."

Svårare än så är det nog inte. Eftersom man använt denna princip på många racing/sportbilar har det väl med tiden blivit en mode-grej och applicerats på stylingprodukter utan fokus på ökad prestanda.

Aerodynamiskt så borde det som flera konstaterat vara en nackdel med bredare fälgkant. Anledningen att bl.a vissa standardvagnad och även F1 kört med täckta fälgar är två: dels den aerodynamiska fördelen och dels för att hålla bromsarna varma!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
pg_ice m.fl. verkar tycka att det är en dum fråga och att det är oerhört roligt att göra narr och dumförklara personen som ställde den.

Det bevisar snarare er brist på kunskap i frågan.

Själv tycker jag att det är ganska intressant.

Jag vill påpeka att jag inte är någon expert själv på så pass avanserade uträkningar som man använder vid seriös racing men min uppfattning av det hela är såhär:

Om man drar ett streck från övre fjäderbensinfästningen till den nedre och fortsätter nedåt till marken så ska det vara centrum på däckets kontakt med marken alt. lite utanför centrum för att det ska vara optimalt.

Eftersom man inte kan bredda hur mycket som hellst innåt så försöker man på banracing bilar att flytta ut hela navet då spacers inte är ett bra alternativ och sedan kompensera med att bredda utåt för att få balans på det hela.

Man kan heller inte bredda hur mycket som hellst utåt då det gör fälgen svag i ytterkant.
Det är därför vissa fälgar som är mycket breddade utåt inte har en helt rak fälgbana utan den är formad för att inte vara för känslig så den inte böjs vid minsta ojämnhet i marken.

Det har alltså inte det minsta med aerodynamik att göra utan bara väghållning.

Om jag har fel så rätta mig någon som verkligen vet

Annars så hoppas jag att detta besvarade din fråga "vsurapol"

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
> Om man drar ett streck från övre fjäderbensinfästningen till den nedre
> och fortsätter nedåt till marken så ska det vara centrum på däckets
> kontakt med marken alt. lite utanför centrum för att det ska vara optimalt.

Ah, är det vår kära vän skrubbradien du tänker på? Helt rätt, man bör ofta eftersträva så liten skrubbradie som möjligt. Ju större skrubbradie desto större moment överförs från däcket via styrlederna till ratten. Har du en stor skrubbradie kommer det stora krafter in i ratten när underlaget blir lite ojämnt och ratten rycker fram och tillbaka. Detta är ganska otrevligt i lite högre hastigheter.
Därför är det inte att rekommendera att ha stor skrubbradie på vanliga bilar (detta är en av många punkter SFRO tittar på vid chassibesiktningen vid ombyggda/amatörbyggda bilar). Men å andra sidan får du en mycket bättre "kommunikation" med vägen med stor skrubbradie. Kör du med en 100% racingbil på vanlig slät racingbana så kan stor skrubbradie däremot fungera och ge god "vägkommunikation".
Många framhjulsdrivna bilar kör med negativ skrubbradie då detta ger två mycket stabilserande effekter.
Det som ofta hindrar den önskade skrubbradien är paketeringen av stora bromsskivor/bromsok tillsammans med infästning av länkarmar.

Anledningen till de breda fälgkanterna är enligt min åsikt redan vad CooperVickis, Kalle och Anders-72 konstaterat. Tillverkarna är helt enkelt låsta till hjulhusutrymme, väghållning, materialhållfasthet samt kostnad. Och att det är lite mode på breda fälgkanter gör ju bara saken bättre då.

Men har man fria händer på design av samtliga delar (fälg, hjulupphängning, bromsar, skivor etc etc etc - vilket man i princip aldrig har) så kommer du att se att det inte finns några breda fälgkanter. Så 100% racingbilar har inga breda fälgkanter medans racingbilar med någon/några typer av begränsingar kan ha det.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Länk

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Och bilen blir snabbare?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Har du fått upp ost-mackan från halsen Bimmerbåjj?

bmw-slangen:

Bra svar, är inte jätte erfaren på hjulinställningar osv men man måste ju lära sig.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Cooper,nä den passerade den andra vägen.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Ner i lungorna, ut i blodet osv?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Vet inte hur din anatomi ser ut,men det verkar farligt med ostmacka i lungorna.Innan du skickar vidare nästa paj,blir bilen snabbare med bred fälgkant?
Jag är alldeles för korkad för att få fram något svar genom att läsa era ingående utläggningar... :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.