AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.774

118i vs 118d

Sida 2 av 3
Det ser ut att bli en 118d 5-dörrars med m-sportpaket, advantage, comfort och klimatautomatik.
Valmöjligheten 17" eller 18" i sportpaketet, någon som har en uppfattning angående utseende kontra komfort.
Egentligen var m-sportpaketet inte ett alternativ då bilen kommer att användas som transportmedel och ej "aktiv körning" men paketerbjudandet 14.900:- för advantage och m-sportpaketet känns svårt att låta bli.

Övriga eventuella åsikter angående utrustningsnivå? Nödvändiga val för andrahandsvärde eller liknande?

Mvh
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag hade definitivt satsat på på xenon och klimatautomatik, sen tror jag definitivt att isofix(avstängningsbar passagerar-airbag) är värt att satsa på för andrahandsvärdet, kostar väl bara 900:-!?

Vad det gäller 18" så tycker jag att det ser väldigt bra ut, men det blir lite stötigare och däckkostnaderna blir dyrare. Det finns många som värderar komfort över sportighet, så jag tror inte 18" påverkar andrahansvärdet direkt.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Har M-sportpaketet med 18 tumshjul och kör med 17 tum på vintern. Nu spelar ju däcken förstås in i det hela, men tycker inte att det är någon större skillnad i komfort. 18 tum + M-sport är givetvis stötigt i stan (i synnerhet i Göteborg med alla vägbulor och månkratrar), men upplever ingen större skillnad mot 17 tum.

Däremot är det stor skillnad på ljudnivå. Mina 17-tums dubbfria vinterdäck är betydligt tystare än sommardäcken, men detta misstänker jag till stor del beror på att sommardäcken är RFT + eventuell skillnad som beror på däckmönster.

I övrigt upplever jag stor skillnad i köregenskaper. Med sommardäcken är det en helt annan bil - helt annan styrrespons. Men kör man med friktionsdäck får man förstås vänta sig att det blir därefter....
Martin E
Låter som kampanjen man kör på 118d, så klart att den framtida beg köparen kommer att vara en ung man .
All extra sportig utrustning som kan förstärka hans sportiga image gör den mera lättsåld i framtiden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ta med Xenonljus! Väldigt billigt tillval till E87 som förhöjer ljuset och utseendet avsevärt.

Grodis 1
Jag håller med om xenon men för mig är annledningen det bättre ljuset. Att lägga 6000:- på ett ljus som ser snyggare ut skulle jag aldrig falla mig in att göra. Förstår jag rätt i att du även skulle välja sämre ljusbild om den var ännu snyggare?
Men jag slutas aldrig att förvånas hur fåfänga endel är, har förstått att många köper däck efter hur snyggt mönster dom har och inte pga dess egenskaper.
Men det är å andrasidan roligt att inte alla är likadan även om inte jag kan förstå hur man väljer däck och ljus efter det visuella istället för det som är bra.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Jag kan inte hitta var Grodis skriver att han vill ha snyggare, dyrare men sämre strålkastare, det är det väl klart att man inte vill.
Martin E
Halogen ljuset på 1 serien är fan det värsta jag haft, desvärre är helljuset kasst på xenonljusen.

Även om man skiter i utseendet så kommer den framtida köparen sannolikt inte göra det.

fredo
Nej det har han inte skrivt, men det var en fråga som jag ställde, därav frågetecken på slutet. Att han vill ha xenon pga att dom är snyggare säger han ju och då var min fråga hur långt han kan gå för att få ljuset att se bättre ut. Hoppas det inte är några oklarheter nu.

Martin E
Det bekräftar alltså att folk köper en sådan viktig sak som ljus enbart för utseenset vilket jag tycker låter mycket märkligt.
Men som jag sa tidigare är vi alla olika och tur är väl det. Jag säger inte att det ena eller andra är fel även om jag har min åsikt i frågan, och det lär jag väl ha rätt till som alla andra.
Tur att jag beställde xenon på min 120d så den blir lättsåld den dagen det blir dags;-)
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Var ute med hunden nyss i fullmånens sken. Såg nog bättre i månsken än med blekblåa strålar från xenonhelljuset på min 120D. Men visst, det är snyggt med månsken...
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
ryk: Hur läser och tänker du nu? "Halogenljuset på 1 serien är fan det värsta jag haft, desvärre är helljuset kasst på xenonljusen."

På vilket sätt bekräftar det att man köper xenon för utseendet när han skriver att halogenljusen är det sämsta han haft?

fredo

Jag citerar vad han skrev

"Förstår inte folk som har 330, (tom 335) utan Xeon! Hur kan man köpa en sån dyr bil med fula "vanliga" lampor ?"

Jag fattade det som att man inte kan köpa en sådan dyr bil med fula vanliga lampor utan att man ska köpa snygga xenon.

Jag kanske har missuppfattat det och då är vi ju i sådana fall helt överens att man köper lampor pga dess egenskaper och inte för dess utseende.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vill bara tillägga att JAG aldrig skulle köpa en varken ny eller begagnad (modern) bil utan klimatautomatik. Fruktansvärt epa utan. Såg faktiskt en E60 525:a med vanlig AC för inte alltför länge sen. Hur tänker man??

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hmm, är det 20e gången vi skriver det nu?

Det är fortfarande automatisk AC i E61 även med "lilla" klimaten

Såvitt jag vet finns det 2 varianter av AC i E61 - båda automatiska.

Finns det en ännu snikigare har jag aldrig sett en sådan

Lilla ACn i E9X och E87 är inte automatisk.

Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har inte läst det nån gång av dom 20... Trodde att klimatautomatik som extra utrustning var samma skillnad oavsett modell. Eftersom det just heter automatik (även på E6X..)
Hur som helst skulle jag inte köpa någon modern bil utan klimatautomatik, OAVSETT om det är en E87 eller en E60.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Trodde vi tjatat så alla hade läst det till leda vid det här laget ;-)

"Lilla" kliman i E60 är precis lika automatisk som den stora men saknar en del extra funktioner. Det som skiljer är: 2-sidig reglering av temp, restvärme, im/sol sensor, styrning av distributionen via iDrive, kylt mitten fack, timer för cirkulationsfläkten.

I E9X och E87 är dock "lilla" klimaten helt manuell, dvs du måste reglera värmen fram och tillbaka, den kan inte hålla en viss temperatur.

Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

I see... Har inte hängt på forumet tillräckligt märker jag. :)
ryk 330xi

Nää, skulle inte gå längre, dvs sämre ljusbild för ännu snyggare framljus... ;)
Precis, man ska inte köpa så dyr bil med fula vanliga lampor utan man ska lägga till lite extra för xeon!

Anders S.

Haha, det där med klimatautomatik är ett MÅSTE... Jag håller med dig!

ryk 330xi

Det där med "snygga däck".. Kan tänka mig att många "Tuning Tony" från landsbyggden eller förorten köpet GoodYeer Eagle F1 av just den anledningen.. Haha

Är själv sugen på Michelin Pilot Sport 2, trots att de inte är så snygga!..... ;) Haha

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.