|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
BMW-säljaren (som hade en hel del 118i på lager) menade att 118d har en mycket "slöare" motor och var en sämre bil. 143 hk på båda och 190 resp 300 Nm indikerar ju att 118d inte borde vara, som han uttryckte det, "slöare". Någon som kan reda ut begreppen och kanske har provat båda. En 118 ska köpas sen återstår och se om det ska stå "i" eller "d" efter. Mvh | |
Martin E |
Bilhandlare är drägg.... Prova och skaffa dig en uppfattning: Enligt min uppfattning är dieseln ett bättre val |
|
Jag hade en 118i som lånebil 2005, och då var det i alla fall en riktigt sorglig historia. Trist och orkeslös. 118d däremot känns väldigt pigg och alert i min mening, fint bottendrag och pigg karaktär. Jag har ingen aning om 118i har blivit uppgraderad motormässigt sen 2005, men i mitt fall vore det inget snack om vad jag skulle välja - 118d any day! Att den dessutom är miljöbilsklassad och drar väldigt lite soppa borde väl borga för ett bättre andrahandsvärde!? |
|
| bara fördelar 118d: betydligt bättre vrid, miljöbil, högre utväxling, lägre förbrukning, bättre 2:a värde mm mm | |
| 118d mycket snabbare med box. 175hk 400nm. :) | |
|
Har kört båda. 118d vinner på alla punkter. 118i är bara trist, endast slagen av 116i som den sämsta motorn i hela BMW programmet. ______________________________ //Lövet |
|
|
Då kanske man kan misstänka att BMW-handlaren väldigt gärna ville sälja sina lagerbilar! :-) Tack ska ni ha för inputen. |
|
|
"Allt en säljare säger är lögn till dess du bevisat det själv" Tänk på denna devis när du har med säljare att göra så slipper du bli lurad. ______________________________ //Lövet |
|
|
Jag var inne hos min handlare och diskuterade ett eventuellt byte av min 525d som jag berättade går över 4000 mil om året. Säljaren visste att jag jag var nöjd med diesel, men började ändå orera om hur bra 523i var. I hyllan hade han sedan gamla broschyrer för att visa att 523i inte drar särskilt mycket mer än 520-525d. Han jämförde nya förbrukningssiffror på 523i med gamla på dieslarna. Solklart en order uppifrån att försöka bli av med lager- (läs bensin-) bilar! Vad gäller ämnet så tycker jag att 118d kan kännas slö vid segdragning på de högsta växlarna. Varvtalen blir ju otroligt låga på den, men man får nog ändå växla ännu mer om man kör 118i. |
|
|
Min åsikt! Bensin och diesel ska inte jämföras 118/118, 120/120 o s v... Mer korrekt är att jämföra 118d mot 120i 120i mot 125i o s v |
|
| Allt kan jämföras! Jämför du sedan 118d med 120i som Julleruff säger så ser du att 120i är 1,2s snabbare till 100km/h dvs. 13,5% ;). Ut och testa själv och se vad du tycker. Jag har aldrig testat 118i, däremot så har jag varit nära på att köpa en 118d, men det slutade med en 120i. | |
|
Har haft båda modellerna som lånebilar och trots att jag inte är någon direkt dieselfantast så hade jag valt 118d av de två utan att behöva fundera någon längre tid. Betydligt mer kraft i motorn, dock är den väldigt högt växlad så kör man på samma växel som man brukar med andra bilar så blir varvet väldigt lågt och då är den seg. Det är ju mer en tillvänjningssak. Fick även en 116i en gång och det var bland det tristaste i motorkaraktär jag kört. ___ //Ulf |
|
|
Min egen erfarenhet äro att om handlarens lager äro välfyllda då äro det icke alls omöjligt att såsom enskild kund kunna förvärva ett prima objekt till "fyndpris". Däremot för att förflytta en person under ett antal år vad behövs egentligen mer än en motor att komma upp i fart, en BMW 1-serie att njuta utav(ju mer utrustning desto bättre...) och såsom alltid, ju mindre motor desto lägre förbrukning.... Mvh Asken |
|
|
"och såsom alltid, ju mindre motor desto lägre förbrukning..." Tyvärr inte på 116. Den gamla häcken till motor drar alldeles för mycket. Hade en som hyrbil, bilen drog 0,85 lit/mil vid landsvägskörning. Inte ett dugg imponerande. Min gamla 530 drog runt 0,7 vid längre landsvägskörningar och då hade den runt 100hk till. ______________________________ //Lövet |
|
|
116i är en katastrof. 118i är helt ok, men motorn i sig är tämligen rekorderlig och skulle passa bättre i en VW. 118d är antagligen ett vettigare köp om man bara kan leva med den totala orkeslösheten på låga varv. Rätt irriterande när man sitter mycket i köer... Och ljudet är ju diesel, tyvärr. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jo, en sak till. 118i har en fördel i att vara välbalanserad - 118d är som alla dieslar lite mer framtung. Känns klart när man är ute och svänger. ---- BMW CS #6212 |
|
| Fick inte 116i en nyare och snålare motor till modelår 2007? | |
|
Mina erfarenheter gäller den gamla motorn. ______________________________ //Lövet |
|
|
Vilket ungefärligt motorvarv har man i 118d i 120km/h? Är ju förbaskat tröttsamt att sitta och lyssna på en plågad 4a @ 3600rpm i ett par timmar i sträck. 6a, då går det an ;) |
|
|
Har för mig den låg på ungefär 60km/h per 1000 varv på 6:an så kring 2000rpm i 120. Gick knappt att köra på 6:an under 85-90km/h... ___ //Ulf |
|
120d |
Är det någon som jämfört 118d med 120d (177hp) är det stor skillnad? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.