AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.416

Ojämn gång i e30 323!

Sida 3 av 3
Te
24
TeQuilla
320 Touring 89:a
Nu har jag varit ute och kört med den och den blev skummare och skummare som den brukar bli och till slut dog den och sen gick det inte att starta den då det bara klickade! När jag hade rullat igång den stängde jag av allt som drar ström och då började den gå bra så jag satte på lyset igen och samma fenomen kom igen! Kom tillbaka till garaget och mätte upp batteri o generator 12.43 volt, men ändå gick den inte att starta så jag bytte till ett annat batteri och då gick den igång och jag drag igång allt som drar ström och efter ett tag började den igen! Stängde av den o provade att starta den igen, inga problem men efter en stund samma sak igen!
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
DMZ: Det är garanterat inga som helst problem.

Fungerar bara lambdasonden rätt (ja, som sitter kvar sen 320 motorn) så justerar den avgasvärdena till lambda 1.00, och om katalysatorn fungerar som den ska (eftersom den sitter kvar från 320 motorn) så bör HC värdet ligga max 100 ppm och co halten under 0.5 på tomgång och under 0.3 vid 2500 rpm.

Förstår inte att det ska va så svårt att förstå?
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
Tequilla: Verkar som laddningen inte fungerar för dig. Är batteriet någorlunda friskt så återhämtar det ju sig när du stänger av bilen och startar om den igen.

När du vrider på tändningen, lyser laddningslampan på instrumenteringen?
Om inte, kolla att lampan är hel. Den är viktig för generatorns funktion.

Om den lyser, och slocknar när motorn startat, så bör du kolla över kabelanslutningar vid generatorn, och kolla även så generatorn jordar i motorn och att motorn jordar i chassit.

Skulle det mot förmodan inte fungera ändå, byt laddningsrelä och kolla upp generatorn.
Te
24
TeQuilla
Ska fortsätta imorrn! Tack för tipsen!
DMZ
TeQuilla: Hur gick du tillväga när du mätte upp batteri & generator till 12,43v.
För att mäta vad generatorn ger, så bör du mäta direkt på generatorns pluspol.
Och för att få fram rätt laddvärde på batteriet, så bör detta mätas i viloläge en timma efter att motorn stängts utav. Om du fick fram mätvärdet 12,43v direkt efter avstängning, så gissar jag att batteriets laddkapacitet sjönk ned ytterligare till 12,0v efter någon timma. Laddvärdet 12,0v = SLUT.

Kontrollera så att allt el-kablage sitter på rätt plats. Annars kan laddningen i värsta fall utebli.
Te
24
TeQuilla
Har bytt laddingsreläet och satt dit en extra jord mellan batteri o motor och har idag kört 5 mil utan några problem! Ang CE-lampan fick jag detta till svar av en BMW-verkstad--->>> CE lampa menar du check lampan så har den inget med motorn att göra på din modell. Det gäller t.ex lampkontroll, spolvätske nivå, oljenivå i motor vissa modeller.
DMZ
Det finns inget laddninsgsrelä på E30-89. Det sitter istället en laddregulator inbyggd i generatorn. Vad det sedan gäller den nya kabeldragningen mellan motor o kaross, så behövs det även en kompleterande kabel mellan generatorns gods samt vidare till karossen. Dessa kablage bör vara: 33mm2. Fungerar ej med 4mm högtalarekabel.
Te
24
TeQuilla
Hur som helst så har jag kört 10 mil idag utan problem!
DMZ
Ok, en liten undran: Kör du då tillsammans med bärgaren;-))
Te
24
TeQuilla
Kul kille... ;-) Nä det gör jag inte!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Skönt att det verkar ha löst sig. Hoppas att det bara var det felet nu då.

///BMW - Was sonst!
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
DMZ: Man separatjordar aldrig generatorn till karossen. OM jordning behövs så jordas generatorn i motorblocket och motorn vidare sen till karossen. Fast du kanske direktjordar generatorn i karossen? Undrar vad SBP säger om din kabeldragning, det är ju inte original.....

Är dessutom mycket tveksam att en 33mm2 kabel behövs för att jorda generator till kaross. Behöver aldrig dra grövre kabel än den som går + terminalen. Troligen är kabeln från B+ (på generatorn) inte större än 16mm2, varvid jordningen mellan generator - motor (om man nu måste extrajorda generatorn i motorn) inte behöver vara grövre än B+ kabeln (ev 16mm2 om det nu är 16mm2 till B+)

en 16mm2 kabel i ett 12v system (13.5-14.4v system) bör klara biffen utan problem, beroende på kabelns längd såklart.

Tequilla: Bra att det funkar!
DMZ
ChrilleJ: Vilken skillnad skulle det göra om jag först jordar generatorn i motorn? när motorn sedan jordar vidare i karossen? (samma jordslinga) Vad skulle SPB ha emot detta?

VARFÖR separatjordar man aldrig generatorn nära en balk i motorutrymmet? Detta är annars det absolut bästa du kan göra för att skapa en 100% optimal kontakt.

Vad det sedan gäller kablaget så är det ALLTID bättre med lite grövre kablage.
Det kan aldrig bli fel med för grova kablar.
DMZ
ChrilleJ: När vi bygger billjud i tävlingsklass, så jordas generatorn direkt till batteriets minuspol, samt generatorns B+ direkt upp till batteriets pluspol.
Det ordinarie kablaget från generatorn vidare till startmotor,mm får vara orört.

Allt det nya kablaget är i 33mm2 eller större. Fungerar helt utmärkt bra;-)
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
DMZ: Verkade ju vara så känsligt för dig att allt skulle vara original för SBP, Hade det vart nödvändigt att direktjorda generatorn i karossen så hade väl biltillverkaren gjort det?

På de flesta bilar jordar generatorn i materialet (fästet) i motorn och motorn jordar direkt i karossen.

Visst är det bättre med grövre kabel, men man behöver ju inte överdriva.

Visst, du får mindre spänningsförluster om du drar en 33mm2 kabel direkt till Batteri + och en 33mm2 kabel från generatorjord till parallellt med bilens orginalkablage.

Men har du en originalgenerator på 70-100A så är det helt onödigt att använda dig av så grova kablar. Om du inte har långt från generatorn till batteriet (typ 5m eller så)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.