AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
17.912

Återvinning av bromsenergi

Sida 2 av 2
Så liten besparing rör det sig faktiskt inte om. Generatorn kan lätt suga åt sig 2-3 hk eller mera när den jobbar, AC-kompressor likaså. Kylfläkt av direktkopplad modell som låter som ett flygplan drar en massa onödig kraft, osv. Jämför gamla tiders effektangivelser i DIN resp SAE, den senare utan alla hjälpaggregat mm påkopplade.
Man räknar till och bränsledroppar som sparas genom att gå över till LED-belysning, och på den vägen är det.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Simon76: Det finurliga med detta system är ju att det inte kostar något. Det är "bara" att motorstyrningen har åsikter om hur mycket generatorn skall ladda utöver den normala temperaturkompensationen. Sen om lösningen är bra eller dålig beror ju på den som gjort implementeringen av mjukvaran, dvs om man pajar batteriet eller inte.

Men i extremfallen fullgas eller bränsleavstängning finns ju bara fördelar.
Än sålänge är det bara BMW:s senaste bensinmotorer som har en elektrisk vattenpump. Dieselmotorerna har inte det.
Jag tycker det är smart att man styr saker likt A/C kompressor och generator på ett sådant sätt att de endast används när de behövs. Finns ingen egentlig anledning att ödsla motoreffekt, drivmedel, för att driva dem i onödan.
Jy
43
Jyrinki
1800 -69
520dT -13
Idén kommer ju från Tyskland och där lider det ingen brist på fullgas respektive bränsleavstängningsperioder. Har man brått trampar man på tills man motvilligt släpper gasen och ser "bromsljusen tändas därframme".

Sen kan man inte komma ifrån det faktum att bromskraftsåtervinning låter som ett alldeles fenomenalt försäljarord i dessa tider. Vem vill inte hjälpa till och återvinna material eller energi när mer och mer utarmas på vår planet?
Vissa måste utveckla prylarna, men de får bara fortsätta om dessa saker går att sälja.

En annan fantastisk sak är dock att min 525d drar lika eller mindre i Tyskland, med samma snittfart, än vad den drar i Sverige. Jag har ingen bromskraftsåtervinning, men i Sverige är det farthållare som gäller, medan jag i Tyskland andvänder motorn lite mer lagom tills det blir tjockt och då rullar jag med sexans växel och mild motorbroms väldigt länge...
Sen kanske den tyska dieseln ändå är lite mer till Bumsens belåtenhet - lite mer fett och lite mindre grönsaker.

Oo=00=oO
SL har provat det här med energilagring av bromsenergin i bussar mha. hydralisk lagring.

Problemet var att chaffisarna körde så ekonomiskt och bromsade bara sista metrarna att det blev aldrig någon energi upplagrad - det finns ingen enegi i dom sista metrarna i långsam takt (E = (mv^2)/2). Att bromsa från 120 km/h till 110 km/h har lika mycket energi som att bromsa från 48 till 0 km/h.

att stanna från 10 km/h till noll ger så pyttelite att det är inte lönt besväret..

När det gäller bilgeneratorer så har dom ganska ursel verkningsgrad, sällan över 50% och då dom hela tiden arbetar mer eller mindre hårt så lönar det att lägga lite jobb på dessa för att öka verkningsgraden (ger betydligt mer än att försöka återvinna bromsenergin till stora kostnader - sådan kan man pyssla med om 'infrastrukturen redan finns som tex. Toyota prius... men inget man kan stoppa in i bil som egen system och tro att man skall kunna räkna hem det.)

ma
7.450
marin849
Att chaufförerna körde så ekonomiskt att de knappt bromsade betyder ju - just det - de motorbromsade. Transmission och ev. retarder i en stadsbussär konstruerade för binär gaspedal med mycket motorbroms och nedväxlingar (eller fullgasaccelerationer) istället för att använda det vanliga bromssystemet så mycket .

Det finns generatorer med betydligt bättre verkningsgrad än 50%, 50% gäller för standardgeneratorer (som varit likadana i 20 år). Både Bosch och Valeo ligger runt/nära 80%.

Men egentligen spelar inget av detta någon större roll, eftersom allt som behövs för "bromsåtervinningssystemet" redan finns på plats även i en bil som inte har denna funktion.

BMW har stoppat i lite smartare mjukvara.

Dessutom finns faktiskt en extra finess med att låta generatorn jobba häcken av sig vid motorbroms: Generatorn kan ladda på ordentligt även vid lite lägre varvtal där motorbromseffekten annars är minimal och därmed skapa ytterligare bromsverkan utan nedväxling.

Men vad man egentligen vill ha är ju en bil med elsystem på mer än 12V, med högeffektiv starter-generator mellan växellåda och motor, superkondensatorer (korttid) och ett batteri som tål viss cykling (långsammare energiflöden) tillsammans med en elektriskt driven framaxel!

Då kan vi snacka bromsåtervinning med elmotorer på framhjulen som primär färdbroms vid "normal" bromsverkan! Och "gratis" fyrhjulsdrift som dessutom har sitt största drivmoment fram när det behövs - nämligen när man kör sakta i teräng. Så elmotorerna fram behöver inte vara stora.

Detta är väl vad man skissar på, fast för framhjulsdrivna bilar, dvs med elektrisk bakaxel. Och därmed rök poängen med batteriladdning som primär färdbroms. BMW har alltså här läget att bygga den perfekta lätthybriden...

Jag åker gärna till och från jobbet en mil på enbart batteri (bara framhjulsdrift) i denna bil förresten. Det största problemet är hur man skall kombinera allt detta med en konventionell manuell växellåda och manuell koppling!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Du har kanske rätt marin849, det var jag som hade brått och inte läste på. Fick för mig att de satte dit en generator på varje hjul. Vilket borde kosta en del.. Det kanske inte är en helt fel ide ändå..
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Och hur mycket/lite är bränslebesparingen för normailbilisten med den här tekniken? Är det ens mätbart?
Mvh
Marin
ma
7.450
marin849
Vid stop and go i stadstrafik lär det ha viss inverkan, om föraren kör "på lämpligt sätt" så att systemet kan komma till sin rätt.
Sen tackar jag inte nej till några extra hästkrafter vid kortvarig acceleration till priset av noll kronor.

Jag menar, hur gör man bilar bränslesnålare för varje generation?
Nu när man har kommit långt på vad som händer i förbränningsrummet och varje ytterligare förbättring inte längre ger massor med procent måste man börja kika på varenda detalj. Vilket är precis vad BMW (med flera) gör. Detta är "många bäckar små" i ett nötskal.
J-
534
J-A
325i T -08
Har testat funktionen igen vid lite mildare väder.
Nu varierar batterispänningen mellan 13,8 Volt vid gaspådrag och 14,6 V vid gasuppsläpp. Vid 13,8 V sker ingen som helst urladdning av batteriet. Vilospänningen i ett obelastat batteri är minst 12,7 V.

Funktionen är ett skämt och totalt vilseledande reklam.

Möjligen är funktion omprogrammerad i någon av uppdateringarna som har laddats ner i bilen.

Men skillnaden visar ju ändå på att systemet jobbar. Vilospänningen går inte att mäta vid snabba till/frånkopplingar av laddningen, det måste gå längre tid innan spänningen dyker osv.
Bäst vore om man mätte strömmen i generatorkabeln, då ser man direkt vilken effekt som går ut eller minskar vid de olika tillfällena.

FP
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jo, när det gäller miljö får det kosta vad det vill. Gärna konsumenten förstås.
ma
7.450
marin849
hm, faktiskt så räcker det ju att sätta en multimeter på minuspolen på batteriet och en i karossen där batterijorden sitter, dvs mäta över jordflätan (som IBS gör?). mäter man mV kommer den ju att visa både i och urladdning när man kör.
Kör en BMW F10 530D från 2010. Nollade färddatorn och gav mig iväg på 12 mils körning. Märkte första milen att bilen låg på ca liter/mil vid 90 km/h. Förmodligen var detta någon laddningsprocess, då bilen stått still ca 1 vecka? Efter ca en mil gick förbrukningen ner till det normala, runt 0,5l. Största delen var långkörning men också några start stopp på vägen. En hel del stadskörning blev det också. Väl hemma var den blandade förbrukningen 0,55 liter per mil. Körde helt lagligt och med farthållare där det medgavs. Nöjd!
ma
7.450
marin849
ca 10mil/h x 0,5l/mil extra = 5l/h=ca 50kw momentant= ca20kw på vevaxel = helt orimligt att generatorn orsakat den förbrukningen.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har en liten voltmätare utformad som en LED-stege där varje steg är ca en halv volt. Ansluten till cigguttaget under handskfacket.

På den syns det tydligt hur systemspänningen varierar med avseende på om jag gasar eller motorbromsar. Det rör sig om ca en halv volt. Högre spänning vid motorbroms än vid gasning.

Så visst har jag lite återvinning av rörelseenergi.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.