|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! På BMW's reklam för 3-serien som rulllar på tv nu så sägs det bland annat att energi tas tillvara vid inbromsning. Är det någon som vet hur detta sker? Ett av de få sätt jag kan komma på att lagra större mängder energi på utom i batterier (för jag antar att de inte har satt in elmotorer och batterier i bilen bara för att återvinna energi vid inbromsning) är genom ett svänghjul och det känns lite långsökt ;) / Jens | |
Gizzmo89 |
Med bromskraftåtervinning menar man att När man motorbromsar eller trampar på bromsen så förs rörelseenergin till batteriet. På så sätt avlastas motorn och förbrukningen reduceras. Vid accelerationen kopplas alla el-förbrukare som ej används i det ögonblicket bort från drivlinan. Samtidigt som bränsleförbrukningen reduceras finns motorns hela kraftpotential till förfogande för accelerationen. Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
Gizzmo89 |
Det sitter små elmotorer vid alla hjulen och Vid inbromsning tas rörelseenergin till vara genom att elmotorn fungerar som generator och laddar batterierna. Eftersom motorn stannar automatiskt när man stoppar vid exempelvis rött ljus blir det ingen tomgångskörning. denna teknik innebär att generatorn förblir urkopplad under stunder då motorn belastas, till exempel vid acceleration. Generatorn laddar i stort sett bara under motorbroms och vid inbromsning då bromsenergin återvinns för att ladda batteriet. På så sätt kan föraren njuta av motorns fulla kapacitet vid gaspådrag samtidigt som generatorn stjäl minimalt med energi och minskar utsläppen. Hoppas detta klargjorde lite :) Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
|
Det där med elmotorer vid hjulen har jag missat. Finns det nån mera ingående beskrivning av detta arrangemang? FP |
|
|
Nej, BMW har inga elmotorer vid hjulen! Som tidigare nämnt så försöker man låta generatorn arbeta främst när bilen ändå ska bromsas. Energin lagras i batteriet och kan sedan användas för att driva t ex elservo, elfläktar, värmestolar och annan elektronik "gratis". Ligger man och kör i konstant fart länge så kopplas generatorn i efter ett tag, så att inte batteriet töms helt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Här nedan finner du länk till BMW:s hemsida där du kan läsa om detta. Länk Länk |
|
|
Helt riktigt. Ofta undrar jag var tvärsäkra påståenden, exempelvis som i inlägget ovan kommer ifrån? FP |
|
|
Tror ni inte att systemet kommer att funka allra bäst i Tyskland där man ofta drar på när man kan och sedan släpper gasen när trafiken börjar tjockna framför en? I Sverige kan man ju ofta köra lite för länge med farthållaren på. Då måste ju batteriet laddas som vanligt i alla fall. Oo=00=oO |
|
Gizzmo89 |
trodde faktisk att det satt elmotorer... läste det på nån dum sida om bromåtervinning...men det gäller kanske inte bmw :( Sorry Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
|
Hur mycket bränsle sparas genom bromskraftåtervinning? Mvh Marin |
|
|
På BMWs hemsida står det att man "under accelerationen utnyttjar motorns hela kraft". Innebär det att man måste maxvarva bilen för att det skall ge något. Jag vill iaf påstå att jag sällan eller aldrig utnytjar mer än 75% av kapaciteten i min bil. //Marin |
|
|
Lösningen kommer att korta ner livslängden. Bilbatterier gillar inte sk cyklisk drift samt att batteriet inte är alltid är fulladdat. Jag tror mest att detta är ljuv reklam. De fåtal kronor vinsten kan bli förlorar man på fler batterinköp. Batterispäningen i min bil var 12,2 V efter ett dygns vila vilket betyder att batteriet bara är ca 50 % laddat. Tur att motorn är lättstartad. |
|
|
Man menar att motorn slipper förlusten som generatorns belastning innebär. Hur mycket kraft man tar ut beror på högerfoten, det behöver givetvis inte vara max. Motorns hela kraft för just för det aktuella tillfället och behovet hade kanske varit en mera korrekt beskrivning. Man kan säkert tjäna lika bra på systemet även vid annan körning än på motorvägen. Även med farthållare så kommer ju motorn att gå ner på noll eller motorbromsa ibland, det är bara att kika på ekonomimätaren under varvräknaren, den går inte sällan till noll periodvis, även när man kör med farthållaren, i nerförbackar osv. Hur mycket man egentligen släpper av och motorbromsar ser man t.ex om man åker en Taxiprius. Där visar tivolit i displayen de snabba växlingarna mellan kraft ut och laddning in via drivning och hjul. FP |
|
|
Det där med laddningen och resulterande nivå i batteriet efter en tids "normal" körning har jag också funderat på. I realiteten är dock sällan batteriet laddat mer än till 60-80%, tyvärr, även den mest notoriska långkörare kommer upp i 20-25 timmars konstant körning utan stopp. Hur mätte du, var bilen kvar i sleepläge vid mätningen, annars får du en märkbar sänkning och felvisning. Helst skall batteriet vara helt frikopplat i 10 timmar eller mera innan mätning, även 50-75 mA gör faktiskt att spänningen sänks fullt mätbart. FP |
|
|
Folke Nyckeln i och dörren stängd dvs inga större förbrukare till. Mätte med multimeten på plusanslutningen i motorum, 12,19 V stabilt under ca 5 minuter. Färddatorn visade 12,1 V. |
|
|
OK. Men bilen går ut ur sleepmode så fort du aktiverar något, låser upp eller öppnar en dörr osv. Förbrukningen i vaket läge varierar men brukar ligga runt 2-4A och i samma ögonblick åker spänningen ner och mätningen blir mindre intressant. Jag brukar ha en Bobrik hastighetsvarnare igång ibland även med bilen avstängd just för test, och inställd som voltmeter kan man läsa av den genom fönstret. Spänningen dyker lätt från runt 12,5 till 12,2 eller däromkring när man låser upp osv. Du kan t.ex lägga en multimeter synlig och inkopplad i cigguttaget eller liknande, förbrukningen är helt försumbar på dessa. Problemet är att de allra flesta stänger av sig själv efter 15-30min, endast ett fåtal har funktion för att stänga av autostop osv. FP |
|
|
Kollade batterispänningen under 2 mil färd (-2 °C ute). Oavsett gaspedalens läge var spänningen 14,6 V. Vid full gas kopplas heller inte generatorn bort. Möjligen används bromskraftåtervinning inte under en viss temperatur, har iaktiverats på någon mjukvaruuppdatering eller är det bara ett skämt? |
|
| Med största säkerhets beror det på hur står elförbrukningen är och även temperaturen har garanterat ett finger med i spelet.. | |
|
Tycker hela iden är urkorkad.. Hur mycket extra bensin drar generatorn? Kunde inte bmw lägga de pengarna systemet kostar på nånting bättre? |
|
| Jo, jo. Miljötänk i all ära. Men den minimala energibesparing detta system kan tänkas åstakomma, kan väl knappast försvara vad det måste kosta att installera. Eller underhålla när det krånglar för den delen.. | |
|
Det är sådana småsaker som har sänkt förbrukningen sista året. Många småsaker ger en ordentligt sänkning sammanlagt. Vattenpump,Styrservo AC kompressor är andra saker som man man styr elektrisk och inte försöker att köra dem i onödan. Genom att koppla bort dem när man vill ha tillfälligt vill ha effekt så kan minska motoreffekten utan nettoeffekten minskas för förraren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.