|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Funderar på att köpa mig en ny bil till våren men vet inte riktigt vad jag ska välja. Är mest sugen på m3 3.2 coupe (e36) , m5 (e39) eller 325/328 cab (e36). Frågan är vad jag ska välja, var först väldigt sugen på m3an men har även blivit sugen på m5an. 325 eller 328 är om det blir cab köp. Vill gärna höra vad ni tycker om dessa bilarna. Vilken utrustning vill man åt och vad kan man leva utan? I vilken prisklass bör jag leta om jag vill ha en fin och välvårdad bil. Vad är den totala driftkostanden på dessa bilar under en normal säsong (maj-sep?) Vilket miltal bör man titta efter? OBS endast ett påhittat exempel: Bättre att köpa en m3a som gått 12000mil istället för en som gått 9000 för vid 10000 är det dax för en dyr service eller liknande. Förstår att det kan vara svårt att svara på vissa va frågorna men skulle vara bra att få en ungefärlig uppskattning. Här är lite vad jag har tänkt. OBS endast mina tankar! m3ans plus: Sportigare än m5an Roligare busbil Aningen bensinsnålare än m5an Billigare vid inköp än m5an m3ans minus: Dyrare försäkring än m5an och 325/328an? Dåligt med sittplats, jobbigt vid långfärd om man åker full bil m5ans plus: Bra med sittplast Bra komfort m5ans minus: Suger i sig mer soppa Dyrare driftkostnad Dyrare i inköp 325/328ans plus: Billigare än både m3an och m5an vid inköp Billigare försäkring Drar mindre soppa Billigare driftkostnad Cab otroligt gött på sommaren om det är bra väder Mer pengar över till andra saker om jag avstår m3/m5 köp 325/328ans minus: Mycket lägre effekt än m3/m5. Man tröttnar fort Jag riskerar att bli ifrånåkt av polarens trimmade 200sx Tråkigt att äga en cab om det blir en regnig sommar Dåligt med sittplats, jobbigt vid långfärd om man åker full bil Vill gärna höra vad ni anser att dessa bilar har för plus och minus sidor. Jag fyller på med frågor och tankar så fort jag kommer på något nytt. Tack på förhand. Mvh Tobias | |
|
Om du ska köpa en M3a eller M5a så bör du ha stadig inkomst. Sticker iväg en hel del pengar på reparationer/styling/service, och försäkring så klart =) Jag hade en 325 coupe förrut, och den är inte alls lika rolig som M3an är, nästan 100hk mindre i 325an. Men ska du enbart "cruisa" så kan en 328 cab vara ett vettig val, och då har du pengar över till annat oxå. Det beror lite på vad du prioriterar hos en bil helt enkelt. M5an kan jag tyvärr inget om.. /Jonas |
|
| Tack för svaret, vad har du för ca kostnad under en sommar på din m3a om man bortser från soppa? | |
|
Jag köpte bilen hösten -08 så jag vet inte riktigt. Men nu under vintern kommer jag kosta på den 7-8000:- enbart i service och reparationer. /Jonas |
|
|
Kör m3 e36 och det är inte billigt. Vill gärna springa iväg lite extra. Men så är det. Man vill ju inte sunka ner bilen. Servicear är ju inte billigt på varken m3 eller m5. Dyrt som skam skulle jag villja säga. Därför servar jag den själv, dock en nackdel när du ska sälja sen. Man får ju räkna med nya däck varje år, service varje år dvs; div olja,div filter mm mm. Alltid nåt som behöver bytas och ventil justeras var 3000 mil. Ja det går att räkna upp hur mycket som helst. Men det är det värt tycker jag. Mvh |
|
|
Som du säger så gör man ju vissa saker själv, hade inte tänkt att vid ett eventuelt köpt av en m3 lämna in den på olje och filterbyte sånt hade jag tänkt sköta själv. Ser det inte heller som en nackdel om tidigare ägare skulle ha gjort det på sina egna bilar bara det finns kvitton som kan bevisa att oljebytena är gjorda med jämna mellanrum. Vad kostar det att justa ventilerna? MVH Tobias |
|
|
Har själv en M3Cab och kan säga att det är helt utan tvekan den bästa kombinationen som finns. Bra med effekt och helt underbar vid fina sommardagar/kvällar. Så om du är inne på en cab tycker jag helt klart att du ska satsa på en M3. 325 alt 328 kommer du att tröttna på om du en M3:a redan finns i dina tankar. Det bästa du kan göra är att åka ut och provköra alla bilarna som du listat här och sen ta ställning till vilken som passar just dig bäst. Ha tålamod när du letar bil så du fårtag i en riktigt fin och välskött bil. Man ska dock vara medveten om att det kostar en hel del att äga en M-Bil. Men samtidigt tycker jag personligen att Bmw:s M-bilar är bra mycket billigare än t.ex Audi:s S-bilar, Amg o.s.v. Man får helt klart mycket bil om man väljer en M-bil för inte en alltför dyr slant idag. Lite service priser på en M3 E36 om man lämnar in dem på Bmw: (Kan variera beroende på var du lämnar din bil) Oljeservice ca 2500:- Insp 1 ca 7500:- Insp 2 ca 10 000:- Dessa priser gäller på auktoriserad Bmw verkstad. Om du lämnar in den på t.ex Jarls Bilservice är det dessa priserna: M3 3.0-3.2 Oljeservice: 2100:- Insp 1: 3150:- Insp 2: 6660-7360:- (beroende på åtgång av chims vid ventiljustering) Mikrofilter - 675sek Tycker personligen att man ska lämna in bilen på service när det är dags. Sen kan man absolut byta olja och filter därimellan. Hoppas du fick lite mer kött på benen ang M3 E36 iallafall. Mvh Markus |
|
|
Tack för svaret. Är i dagsläget mest sugen på en m3a så det är väll bara att vänta tills i vår och ut och titta på lite bilar. Hur ofta görs insp 1 och 2? Det som verkar svida mest är försäkringen på m3an, kollade lite nyss och det verkar som att det kommer gå på ca 1800 i månaden. Vad har ni för försäkringskostad på era m3or? Kör ni hel eller halvförsäkring? Har ni bilen skriven på er själva eller någon annan? MVH Tobias |
|
|
Nu ska jag gå lite mot strömmen... Har själv en 328 IM cab och tycker det är en mycket trevlig bil. Visst hade man önskat sig lite mer effekt ibland men för min del så tycker jag inte det är värt den väsentliga merkostnaden. Men men allt är en fråga om prioriteringar. Mvh Daniel |
|
|
Helförsäkring på mig själv, 27 år, hos Länsförsäkringar 700:- i månaden. Har för mig at bilen ska in på service efter var 500 liter bensin. Mvh Markus |
|
|
Daniel har helt rätt i de han säger. Allt handlar om vad man har råd med och vilka prioriteringar man har. Har man råd med en M3 tycker jag absolut att man ska satsa på en sån. 328 är ett riktigt bra alternativ om man känner att en M3:a är för dyr i drift. Mvh Markus |
|
| Markus: var inte din bil till salu i somras? Jag blev lite sugen.. | |
|
Var 500 liter bensin. Det lär gå fort att göra slut på i en m3a :) Vad är det då för service som gäller? |
|
|
Hade jag suttit i din sits nu så hade valet varit självklart, m5 e39. Helt otroligt vilken bil man får för pengarna i dagsläget! |
|
|
Ja m5an ligger bra i pris, men det är väldig skilland på priset på dom. Men har en känsla av att m5an är rätt dyr i det långa loppet? Ifs så kostar det ju en hel del att äga en m3 med, men m5 borde väll vara dyrare? Men helt klart verkar vara en fruktansvärt trevlig bil. Om jag inte mins helt fel så har jag läst någonstanns att man ska välja en 01 eller nyare. Mins dock inte varför, något med vanosen kanske? Någon m5 förare kanske kan svara på det. MVH Tobias |
|
|
Det är ju väldigt olika bilar du är intresserad av. Mitt tips blir nog precis som andra tipsat om att provköra de olika alternativen och sen fundera igen vad det är du vill åt med ditt bilägande. Jag tycker tex att det är fantastiskt trevligt med en cab på sommaren men hade aldrig haft den som enda bil då den inte är speciellt praktisk. Om du bestämmer dig för en E36 cab så kan nog M paket, klimatanläggning och el cab vara att föredra. Ta god tid på dig och satsa på en i riktigt fint skick så kommer du bli nöjd. Mvh Daniel |
|
| Håller för övrigt med ovanstående om att m5 E39 är väldigt prisvärd. | |
|
På min m3, halvförsäkrad ligger kostnaden på ca 1500:-/månaden. Svider men det är det värt! A true gentleman never travels behind less than 8 cylinders |
|
| Jag betalar ca 600 kr i månaden för helförsäkring på min 328 cab. | |
|
jAG BETLAR 6600 KR FÖR MIN M5:A PER HELÅR, 30 ÅR . F-BOLAG ÄR VESTA, GIVETVIS HELFÖRSÄKRAD Dan Helsingborg Kör BMW M5 igen och Audi A4 |
|
|
Daniel N - Jo det stämmer bra det. Har bestämt mig för att behålla bilen denna sommaren då jag flyttar till västkusten till våren. Men sen blir det en X5:a istället. Så om du är sugen till slutet av sommaren så är det bara att höra av sig. Kommer lägga ner mycket tid och pengar på bilen nu till våren innan den kommer ut i friska luften igen. Om du är intresserad kan jag skicka iväg ett PM till dig om vad som ska göras. Mvh Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.