|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Den är stängd på tomgång upp till 2500 varv och är öppen från 2500 varv och öppåt till fullt varvtal. Är åxo öppen när motorn är avstängd. Så kolla om spjället är öppet när motorn är avstängd, starta sedan och kolla om det har stängt när den står på tomgång! Det har ingen praktisk betydelse om den är i eller urkopplad vad jag märkt, men den låter lite goare bara! Vänligen- Stefan |
|
|
jag kopplade ur min för de förde liv. lät som att bilen höll på att skära eller nått när man växlade vid 2500. det slog fram och tillbaka 4-5 gånger. även när de är urkopplat slår de. så min körstil passade inte tydligen. jag svetsade fast de. nu låter den gott och vasst :) kanske är de slitet eller nått annat som var fel på de. men nu är problemet ur världen :D BMW ownz |
|
|
Har problem med tempen på min 328 -96 den går nästan aldrig upp i arb temp... idag åkte jag cirka 4 mil med både landsväg och stats körning men den gick upp till 2:a strecket men över de kommer den sällan. vart hittar jag tempgivaren till instrumentet? finns de nå sätt att kolla om den är trasig ? // karlborg |
|
|
Tjeno gott folk Kan ju berätta att jag har sama fel. 328 -96 Touring. Dessutom får jag felmedelande hela tiden om check coolant level, fast den är i rätt höjd. Och dessutom fungerar inte fläkten. Nu när det är vinter är det jobbigt med en kall bil. Speciellt när man har en dotter på 8 månader också. Har ni några förslag. Mvh Andreas ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
hej Man kanske kan rekommendera motorvärmare! HN |
|
| Jag har kostaterat att min termostat inte fungerar då bilen aldrig går upp i arbetstemp och att den ena slangen som går in i termostatet är varm och den som går ut är kall. ska byta de nån som har nån aning om va termostat + hus kostar ? | |
|
Karlborg skrev: "Jag har kostaterat att min termostat inte fungerar då bilen aldrig går upp i arbetstemp och att den ena slangen som går in i termostatet är varm och den som går ut är kall." Med det resonemanget skulle bilen koka eftersom termostaten inte öppnar, om det skulle vara termostaten så skulle in och utslangarna vara LIKA varma för att motorn inte skulle nå upp till full arbetstemperatur, så det måste vara något annat fel. Vänligen- Stefan |
|
|
Karlborg: de är inte dyrt! köp nytt! klart värt besväret och pengarna. AckeOfSweden: kolla fläktmotståndet. finns på mekartipps här på sidan. är de ikke felande så är de nog motorn. de brukar ge upp runt 25k mil och mer tror jag. länkar en bra guide här. Länk har du firefox? har översatt en annan guide med den. länkar om de också skulle gå. Länk nu är jag inte säker på detta. men kolla upp de lättaste först innan du konstaterar att den är slut. BMW ownz |
|
|
de va samma guide.. men skit samma. BMW ownz |
|
|
Tack Frrla. Skall kolla på det. BIlen har bara gått 17000:- Men den fungerar nu. Brukar det vara så. Fungerar ibland och ibland inte? ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
| Bästekusten: jo ja tyckte de va lite kostigt men de va en på mitt jobb som sa att de troligtvis va de som va felet. men har en liten annan fundering. den stor fläkten i fronten går hela tiden! ska den göra de ?? för om den går så kanske den lyckas kyla så pass att inte termostaten behöver öppna ! kan de vara så ? | |
|
Karlborg: Om termostaten är konstant öppen så får motorn för mycket kylning i början och det tar längre tid att få upp motortemperaturen. Då kan ju en ständig rullande fläkt förlänga uppvärmningen ännu mer förståss. Det är kanske där problemet ligger. |
|
|
Om termostaten funkar som den ska så är det marginell skillnad om fläkten snurrar hela tiden med full kraft eller inte, fartvinden är mångfalt effektivare så fläkten är till för när man kör väldigt sakta eller står still. Om du har en fläkt med viskokoppling så snurrar den hela tiden som motorn går, skillnaden är när den blir varm, det är då som den nyper till och slirar mindre för att kyla mer. Vänligen- Stefan |
|
|
Har samma problem med min 325a -94, tar en stund innan det blir varmt men tycker även det är dålig värme i bilen! Blir aldrig äckligt varmt utan ok varmt. Tempen går efter en lång stund till arbetstemp iaf. |
|
|
Kör jag i stan, så tar det inte lika lång tid att komma upp i temp (20-30min) Men kör jag på motorvägen så kommer den fan aldrig upp i temp. Hopplöst. Och just det med fläkten. Fungerar ibland och ibland inte. Kan det inte bara vara skit i fläkten så den bara behövs smörjas (lånar tråden till den frågan) ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
om jag förstått kylningen korrekt så borde fläkten "starta" endast om hela kylaren eller nästan hela kylaren är varm. den ska annars gå att stanna med handen då den snurrar lite när motorn är igång oavsett varv på motorn. termostaten vet de flesta hur den fungerar. men finns det inget annat som kan styra detta? stopp i systemet kan väll få vattnet att gå andra vägar? att trycket går bakvägen och letar sig genom termostaten så? vattenpumpen är väll problemet om motorn blir för varm. att man inte får bra värme i kupen brukar väll ha med luft i systemet att göra? att motorn inte får arbetstemp så fort som den ska få kan väll bero på många saker. men hur är det egentligen? jag skulle nästan vilja få det till att man kan känna på topplocket efter ca 5 minuter. för det ska ju vara så man nästan inte kan hålla på det med handen om det är 90 grader. kan det inte vara givaren som känner av tempraturen som sitter på blocket, som är dålig och inte hinner ändra spänningen vidare tillräckligt snabbt? för någon skrev ju att när bilen väl var varm så var den varm länge sen efter man slog av den. att mätaren liksom var väldigt seg? och skulle givaren/avkännaren vara väldigt dålig kanske den inte känner tempraturer över tex 70grader eller inte orkar/kan skicka spänningen vidare? eller har jag missat nått nu? jag bytte min såndär avkänningsgrej till tempgivaren på min gamla bil när den visade 120grader fast bilen inte var varmare än 90. jag bytte även andra grejer då men vill starkt inbilla mig att det var den som var felande om det nu var den jag bytte. minns inte så väl men den satt på blocket iaf. luft i systemet borde väll även ställa till det för mätningen ska ske korrekt? eller de kanske inte har någon betydelse. nu blev det mycket. men prova känn på motorn efter en stund för att se om den verkligen inte blir varm. BMW ownz |
|
|
Frrla skev: om jag förstått kylningen korrekt så borde fläkten "starta" endast om hela kylaren eller nästan hela kylaren är varm. den ska annars gå att stanna med handen då den snurrar lite när motorn är igång oavsett varv på motorn. Svar: det är väll rätt, men jag brukar inte sticka in handen i fläkten när motorn snurrar utan känna på den innan jag startar och då skall den vara lättsnurrad och när jag kört en bit så att motorn har arbettemp stänger jag av den och känner igen och då skall den gå betydligt tyngre men ändå att gå att snurra på. sedan kollar jag bara på övre slangen till kylaren för att nu på vintern borde kylet inte bli det minsta varmt i nedre slangen. den känner av temeraturen via vattenpumpsaxeln och därför temperaturen innan termostaten. termostaten vet de flesta hur den fungerar. men finns det inget annat som kan styra detta? stopp i systemet kan väll få vattnet att gå andra vägar? att trycket går bakvägen och letar sig genom termostaten så? Svar: Det brukar att tendera i att motorn går varm då, men man vet ju aldrig, kan ju hamna en smutsflaga som gör att termostaten inte kan stänga men då brukar motorm och övre kylarslanen få snarlika temperaturer (slangen lite svalare). vattenpumpen är väll problemet om motorn blir för varm. Svar: Oftast ja att man inte får bra värme i kupen brukar väll ha med luft i systemet att göra? Svar: Ja och dålig vattenpump som inte orkar pumpa runt vattnet riktigt, tex så har många inte bensinare en elekrtisk pump till värmen som ökar flödet till värmepaketet eftersom de går kallare. att motorn inte får arbetstemp så fort som den ska få kan väll bero på många saker. men hur är det egentligen? jag skulle nästan vilja få det till att man kan känna på topplocket efter ca 5 minuter. för det ska ju vara så man nästan inte kan hålla på det med handen om det är 90 grader. Svar: Det är svårt att ta på en varm motor, men jag skulle hellre känt på motorblocket för att jag tror att det är rättvisare där (inga insugs och avgaskanaler som förvillar) och då är det lättare att skaffa eller låna en sådan där tempmätare som mäter på distans (med ir tror jag) men då borde åxo övre kylarslanen vara ljummen. kan det inte vara givaren som känner av tempraturen som sitter på blocket, som är dålig och inte hinner ändra spänningen vidare tillräckligt snabbt? för någon skrev ju att när bilen väl var varm så var den varm länge sen efter man slog av den. att mätaren liksom var väldigt seg? och skulle givaren/avkännaren vara väldigt dålig kanske den inte känner tempraturer över tex 70grader eller inte orkar/kan skicka spänningen vidare? eller har jag missat nått nu? jag bytte min såndär avkänningsgrej till tempgivaren på min gamla bil när den visade 120grader fast bilen inte var varmare än 90. jag bytte även andra grejer då men vill starkt inbilla mig att det var den som var felande om det nu var den jag bytte. minns inte så väl men den satt på blocket iaf. Svar: Är inte bra på denna saken men snabbheten brukar inte vara problemet utan att den har ändrat resistansen och därför visar mätaren fel. men det är bara att kolla upp vad den skall vara i resistans och mäta inne vid instrumentet. luft i systemet borde väll även ställa till det för mätningen ska ske korrekt? eller de kanske inte har någon betydelse. Svar: Ställer till det än del men oftast så att instrumentet visar för mycket om tempgivaren har luft runt sig. Beror oftast hur långt ner i blocket den sitter. nu blev det mycket. men prova känn på motorn efter en stund för att se om den verkligen inte blir varm. Svar: Håller med Sedan hade jag gjort ett komptest på motorn för om den är slut så hjälper inget, så då är det bortkastad tid och pengar. Vänligen- Stefan |
|
|
Bästkusten: nu blev det mycket mer än dubbelt. såg så kul ut :) annars bra svar från dig! :) alltid ska man lära sig nått! BMW ownz |
|
| Hmm.. vad kan de vara som spökar då ? slangen som går in i termostaten är varm och den som går ut är kall. de kommer varmluft. dock inte jättevarm... kostigt tycker jag | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.