AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.312

20-30 minuter innan motorn blir varm?!

Sida 1 av 2
Le
129
Leonid
135i Coupe
Tja alla!
Har en E36 1995. Och har haft problem med att motorn tar tid på sig att bli varm. När den väl blir varm så är tempmätaren på normal. Har inga problem med värmen i kupén. Och den kokar aldrig.

Så jag tänkte att det kanske är termostaten som står öppen hela tiden och på så sätt tar det då tid för motorn att bli varm.

Jag bytte termostat. Och har luftat och luftat och luftat. Nu är det banne mig bara vatten och vakum kvar i systemet. Likt förbannat så tar det rikigt lång tid innan motorn kommer upp i temp.

När jag hade Cheva på 6.5 liter så tog det oxå lång tid. Men det hade man förståelse för med tanke på en amerikansk stor motor. Så så det slutade med en pappskiva framför kylaren.

Funderar på att sätta en skiva framför på BMW'n.. men hallå en 94???
Ska det verkligen vara så på en tysk 2 liter sexa?

Vad kan det vara för fel?
Bytt termostat, luftat hur mycket som helst. Vattenpumpen rullar på med bra tryck osv. Men finns det nåt mer som "talar om" för motorn om temperaturen. Kom ihåg att det är en 94 och har kanske inte så mycket mer givare, eller finns det?

Ska det gå så långt att man får sätta en pappskiva framför kylaren?
En gammal volvo 145 bli varm på 3 min. Min 30 min! Obegripligt!

BMW-320I E36, M50 B20
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Har du kollat temperaturgivaren för kylsystemet? Verkar som det är det enda du inte har bytt än.

Nr 13 på bilden.
Länk
Le
129
Leonid
135i Coupe
Aha?!! Det kan faktiskt vara nåt. Bra där :-D Ska kollas upp!
Tack som tusan för hjälpen ///Mike B

BMW-320I E36, M50 B20
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mike B:

Är inte det där bara sensorn/givaren till mätaren i instrumentpanelen?

Min 525 är tyvärr likadan som Leonids 320 trots bytt termostat, verkar som om BMW överdimensionerade kylsystemet ordentligt...?

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo....för att kunna komma till en slutsats om vad som felar så bör man hava en bildagbok som man har fört lite statistik i, t.ex förbrukningsstatistik...har den ökat(soppaförbrukningen) sedan du konstaterat problemet så har du nog trots allt en trilskande termostat(trots att du bytt)...

Men annars är det nog som många menar>>>Defekt tempgivare till instrumenthuset..

Pappskiva?!?...Neee, det har man inte på en modern bil idag med fungerande kylsystem...

Mvh Janne.
Le
129
Leonid
135i Coupe
Bumpar tråden.
Bilen beter sig fortfarande på samma sätt. Den tar tid på sig att bli varm nu när kylan blir lägre ju närmre vintern kommer.

Snackade med några på jobbet om detta.Och dom snackade om att det finns vintertermostarer som öppnar sig senar och på såsätt blir motorn varm snabbare.

Men var det inte så förr på äldre bilar?
Och finns det ens sådana termostater till min bil?
Har kollat på mekonomen och autoexpertens sidor och där finns det inget mer än "vanliga termostater"
Nån som vet nåt får gärna hojta till.
//Leonid

BMW-320I E36, M50 B20
Kan det vara "viskon" som "låst sig" kanske? Detta borde man iofs kunna höra rätt tydligt eftersom bilen låter som en "gammal Volvo" när man varvar den (tänker på ljudet som fläkten ger, följer motorns varvtal)
Okej jag vet att tråden är postad under 3-serien i forumet,men min Audi 100 har precis samma problem som ovan beskrivit.
Den tar otrolig tid på sej innan den når arbetstemp.
Som ex,ny termostat-ny vattenpump mm.
Om tempen ute ligger på 3-5 +grader så måste jag åka dryga milen innan den ens når 80 grader,ock detta med motorvärmaren till hjälp.
Utan så är det ungefär lika ?
Sen tar det minst 1 mil till innan den når 85-87 grader (87 graders termostat)
Har faktiskt idag testat en mazonit-skiva som täcker ca 70% av kylaren men samma sak även då ?
Skillnaden är dock att utan skivan så är nedre kylarslangen helt kall när man stannar efter att tempen nått 85-87 grader,men med skivan är kylarslangen varm.
Bilen kokar inte ock har inte luft i systemet heller.
Den ligger stabilt på 85-90 grader när man kör oavsett efter den till slut nått sin arbetstemp vill säga.
Börjar funder på Termostaten ändå även fast den är helt ny,därav detta inlägg..
Börjar kvaliteten bli sämre på termostaterna oavsett märke ?
Det kanske bara är så att när motorn är genomkall efter nattens så tar det lite längre tid för motorn att komma upp i arbetstemperatur? En raksexa är ju trots allt en rejäl "metallklump" som skall värmas upp med till ca 90 grader.

Med ökad "choke" och högre förbrukning till följd skulle det nog gå att få motorn att bli varm snabbare...nu har kanske inte utvecklarna gått på det spåret utan försökt hålla ner förbrukningen i stället.
Nu gissar jag bara men "ökad choke" dvs fetare blanding borde få motorn att gå svalare då bränsle kyler. Jämför gärna med en motor där kolvarna smälter så är det allt som oftast pga för snål blandning (för lite bränsle). Med detta som bakgrund borde väl en snål blandning få motorn att bli varmare snabbt, eller inte:). Min gissning till varför bilar får fetare blanding vid kallstart (hur länge beror på yttre omständigheter) är att bränslet dels kondenserar mot den kalla metallen men även pga att bilen startare lättare med fetare blandning, iaf när den är kall...
Ni
966
Nip
320i-04
Det är allt något skumt.

Min blir normal temp på 5 minuter med 2.2l sexan(M54).

Och först då början ACn blåsa på luft ordentligt också. Den avvaktar väl rätt temp gissar jag innan man pinar folket i kupén med draget.

Nu är jag i Skåne, men jag har haft morgontemp på sådär -7-8 grader i höst vissa ggr och inte märkt något skillnad tidsmässigt så jag tänkt på det.

Leonid har inte avslöjat om han precis köpt bilen och fått detta eller om det bara uppstått sådär plötsligt?

Sedan vet jag inte om det är något hitec på bmw eller vanliga gamla mekaniska termostater.
Le
129
Leonid
135i Coupe
Jag har haft bilen sen aug 2008, köpte av en polare och bilen hade stått stilla i nästan ett år. Jag har då fixa till bilen allt eftersom. Och då förra vintern (den första) så märkte jag att det tog lång tid innan bilen blev varm. Bytte då termostat ifall den gamla hade hängt sig i öppet läge och på så sätt släppt igenom kylarvattnet. Men det blev utan förbättring. Sen orkade jag inte hålla på med den mer (har inget garage) och lät bilen ta sin tid att bli varm.

Sen så snackade jag med gubbarna på jobbet och dom påstod att det finns varmare termostater (trögare) som öppnar sig senare, mao motorn blir varm snabbare. Men så kollade jag på mekonomen och autoexperten men där fanns inget. Ska kolla med BMW direkt och se om det finns andra termostater.

Och min bil är en E36 med M50 motor (6 cyl 2.0 l)
Har heller inget avancerat värmesystem i bilen. Så det mesta är väl just "basic"....

Sen har jag hört från folk att just den här modellen är känd för sitt "problem"

Så man vete fasen vad man ska tro. Lite surt är det om det ska ta sån tid innan motorn blir varm. Värst blir det väl om det blir en vargavinter och temperaturer ner mot -25 -30°C Då tar det ju säkert en timme!

Hoppas nån vet nån lösning eller känner till om det finns en annan termostat :)

Tack iaf för era inlägg :)

BMW-320I E36, M50 B20
Jag satt o funderade lite på det här med givaren till instrument panelen. Du vet säkert att den är hel? Annars kan du ju känna på övre kylarslangen efter ca 10 min körning, känn på den igen när mätaren visar normal temp. Dom sista 5 graderna upp till 90 kan göra stor skillnad på mätaren. Ingen raketforskning, men kan ju vara värt ett försök.
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
I modern tid finns inga sommar eller vinter termostater, det hade man förr i tiden.

Min erfarenhet är att m50/4 motorerna tar duktigt lång tid, på sig att bli varma.
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
Har inga problem med tempen i min bil. redan efter 2-3 min så är nålen nånstans mellan 70 och 80 grader och det är nu i dagarna med +5 - +9 i utetemp.

byt tempgivaren för instrumentet. misstänker starkt att ditt problem försvinner då.

om bilen är svensksåld så kan du lägga ner idén om 'annan' termostat. det sitter redan en som förmodligen är anpassad för norden som standard.
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Jag köpte en 328 touring 97a för 2 dagar sen. Har märkt att den inte kommer upp i temperatur. Har inte kört jättelångt än så vet inte hur lång tid den behöver att komma till rätt temperatur. Men har kört ca 20 minuter och då är den inte uppe i temp än.
Jag har även en 328ci från 00 som jag ska ställa av över vintern. Samma motor och den är varm på 4-5 minuter.
Så gissningarna ovan att en stor motor tar lång tid kan jag avfärda.
Har dock inte hunnit undersöka mer på min 97a vad det kan bero på, men taksam för tips.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
läst genom tråden lite och ingen har nämnt avgasventilen som brukar sitta på bilar med dubbla utblås. så jag undrar om den kanske är urkopplad på era bilar? den ska ju hjälpa motorn att bli varm fortare.

har själv kopplat ur min ventil och märkte direkt att jag kunde åka till jobbet 1.4mil med 3km stadskörning utan att den nådde maxtemp eller blev precis varm innan jag var framme. den blev varm efter kanske 6-7km innan.
detta i våras vid ca 10- grader.

om man varmkör bilen ordentligt hinner motorn inte svalna helt efter ca 12 timmar, och blir varm mycket fortare än om man låter den stå tex 1 dygn. kanske är därför vissa uppfattar att bilarna blir varma olika fort också.

BMW ownz
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Har ni kollat så att motorerna inte är slitna, sliten motor har lägre friktion och därför inte genererar lika mycket värme och tar därför längre tid på sig för att bli varm?!

Jag har mest erfarenhet utav VOLVO, och där är det så att en vanlig motor (tex B23) blir varm väldigt fort medans en lågfriktionsmotor (tex B230) tar längre tid på sig för att bli varm, för att inte tala om en lågfriktionsmotor som är sliten, den tar en evighet på sig för att bli varm.

Jag behöver inte mer än MAX 3-4 km (4-5 minuter) för att min skall ha uppnått full arbetstemp när det är +2 grader eller lägre temp med min 328, oavsett stängd eller öppen avgasventil!!

Avgasventilen sitter bara på 328 E36, inte någon annan oavsett om de har dubbla utblås eller ej. (Rätta mig gärna på denna punkten om jag har fel)

Vänligen-
Stefan
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Bästkusten: kika här då?

Länk

de måste väll inte stämma men oftast gör de väll de?

BMW ownz
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Tack för hjälpen, det verkar som om jag hade fel. Vilket är bra för mig för då kanske jag kan hitta en sådan avgasport till ett vettigt pris och bygga om.

Har letat som bara den efter det men fått infon att det bara var 328 som hade det.

Tack ännu en gång!

Vänligen-
Stefan
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Hur ser man om avgasventilen är urkopplad eller inte fungerar?
Finns det nån anledning att man vill koppla ur den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.