AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.776

Sjuka bilpriser i sverige nu.

Sida 1 av 2
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Bil priserna har sjunkigt som en sten det sista halvåret.Om man jämför med Tyskland så har vi lägre priser här än vad dom har?Nu är det Tyskarna som handlar suvar och annat lyx till vrak priser.Så var det 92-93 med då massor av porschar lämnade Sverige.Frågan är om våra priser kommer att stiga igen när marknaden har lugnat ned sig eller om denna rekord låga nivå kommer att hålla i sig?
Bilpriserna speglar det övriga ekonomiska klimatet. Sannolikt kommer bilpriserna gå upp i efterdyningarna av en global ekonomisk uppgång.

Vilka typer av bilar och vilka märken som kommer se en ökad efterfrågan och därmed ökande priser återstår att se. Det är väl inte helt otroligt att små miljöbilar och statusmärkena kommer att gå segrande ur krisen.

Om du tycker priserna på bilar är sjuka i Sverige så kan du kolla hur priserna är i Island. Där kan du plocka en 325 årsm 07 med 3000mil för 100.000kr!
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Ja,det är verkligen köparens marknad för tiden.
När jag köpte min 530 i december,jämförde jag priserna på mobile.de.
Alla jämförbara bilar kostade minst 2-3000 Euro mer i Tyskland.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Dubilidu
Det var ju inte dumt.
En jag känner kom hem från Islan för någon vecka sedan och han var lätt irriterad på att dom har tydligen levt långt över tillgångarna.Det var bara lyxkläder nya bilar och hus.Sen var Islänningarna griniga på Sverige för att inte vi skuter in pengar till dom?
Varför Tyskar köper bil i Sverige nu spelar nog kronans låga kurs gentemot euro en stor roll.
Håller med om att det finns en del riktigt bra erbjudanden på ffa fabriksnya lagerbilar just nu. Fast jag får ändå känslan av att utgångspriserna på begaganat inte ändrats så mycket, verkar som att många handlare in i det sista försöker få ut så mycket som möjligt. Det torde finnas en hel del pruttmån på priserna i vilket fall.

OT: När det gäller Island så har de haft sitt glada svenska 80-tal under de senaste åren, styrräntan låg väl på närmare 20% innan kraschen. Nu är de där vi befann oss 1993, inte var de några nordiska grannländer som pumpade in pengar till Sverige då.
Har några gamla Teknikens Värld ifrån 92/93, det är rätt kul att jämföra försäljningsvolymerna för t ex BMW. Under krisen låg genomsnitts-försäljningen på under 1000 bilar/år.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tycker inte priserna på BMW har ändrats jättemycket, men för Volvo är saken en annan. Ta tex. en S80 V8 -07 för priser för runt 270'. Jobbar man sen i någon av Volvo bolagen, vilket många gör, får man ytterliggare 12% rabatt.

Om man nu vill åka omkring i en kanelbulle.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Mina senaste två bilar hämtade jag själv från Tyskland, men den här BMW'n som jag har nu köpte jag i Sverige och svensksåld. Att bilarna känns dyra i Tyskland nu beror på att Euron gått upp. Sist jag köpte bil i Tyskland så låg Euron runt 9.30, nu ligger den runt 11, det blir en jäkla skillnad på pris, speciellt om det handlar om dyra bilar.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Vad det gäller Island så bjuder väl många handlare på exporten också som jag har hört. När jag beställde ny Audi i veckan fick jag dock samma pris som i Oktober.... Men visst kan man säkert fynda på lageravdelningen.
Var inne på BMW Göteborg idag. Där kan man köpa en helt ny 118i -08 med Advantage,Comfort och metallic för 199.900:- netto. Bruttopriset ligger på runt 265.000:-, det nästan 25% rabatt.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Kristoffer_L Det här är inget ekonomiforum, men Islands ekonomiska situation nu är avsevärt värre än Sveriges -93. 1993 kunde Sverige till exempel med hjälp av krachad krona, ta sig ur krisen tack vara att omvärlden hade ordning på sin ekonomi och stod redo som konsumenter. Vem skall Island luta sig emot idag?

//E
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
2002Tii: Japp, det har rasat något alldeles kopiöst de senaste kvartalet.
Och visst, med dagens Euro kurs är det fynd läge för tyskarna på bilar i Sverige.
Med lite tur och en tilltagande export så kan det kanske blir vi som säljer skruvade lik till tyskarna och inte tvärt om!

O/T
kristoffer L: Att ställa upp för sina bröder på island är en hedersak, Sverige sköt till pengar därför att Island bad om det, och vi kunde. Islands statsminister hyllade sina trogna grannar Sverige med ett tack i media. Vi är så små i Norden att vi måste hålla ihop, nästa gång kanske det är Norge som hjälper oss...(hemska tanke...)

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Ja, det är ju en tanke.....att tyskarna köper tillbaka sina skruvade lik som vi köpte av dem för ett par år sen!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ahab//

Skitsnack det där med skruvade-lik. Hur många bilar har du importerat personligen?

Åker du ner själv och köper bil av seriösa personer lär du aldrig köpa en skruvad bil och i de flesta fall är det hit, när de kommer till Sverige som skruvas av folk som vill tjäna en slant på de där bilarna.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Var hittar jag 325i E90n -07 för 100kkr?

Den enda trean jag ser öht på nordiccarsale är en 318i - 04 för 185kkr....

Länk

Visa mig gärna var jag hittar E90'n i exemplet ovan, jag visar mer än gärna min solidaritet med de stackars islänningarna och köper den.
Själv så tycker jag det är mer intressant att få reda på vart alla 325 av årsmodell 2007 har tagit vägen, speciellt runt 200k-snåret.

Fanns flera välutrustade bilar på marknaden under julhelgen men nu är det någon enstaka långmilare som trillar ner.

Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
//Mackan 323ti:
Sammalunda, jag har också kollat runt på de flesta isländska bilhandlarna, även mindre ställen på andra orter men inte hittat något speciellt billigt alls...
Klart, hittar du en bil som du kan lyfta momsen på då borde det kunna bli en Ok affär men annars är det ju "normal import" dvs med tull coh svensk moms som skall på priset... och det är dyyyyrt.
Vet att det finns otroligt många Land Rovers på Island, i synnerhet nya Discovery 3 samt Range Rover detta då Island importerade 3ggr så många Rangerovers till island 2007 som togs in totalt i Sverige, norge och Danmark samma år.(de är 300,000 pers totalt på ön...) Men jag hittar fortfarande inga billiga...

//Grodan: Angående din kommentar till Ahab, Det var jag som skrev "skruvade lik" i mitt inlägg från början. Jag har själv importerat en del bilar och man blir inte längre förvånad över hur många lik som står och väntar på färjan för att köras över och bli svenska...med förhoppnings fulla ungdomar bakom ratten som tror de gjort ett "klipp".
Sedan skruvas även en del bilar här i Svea, men en DEL av bilarna i norra tyskland som finns att finna bland de mindre bemedlade handlarna är just Lik. Dassiga, snea och skruvade lik. Sedan är långt ifrån alla bilar skruvade, det förstår väl de flesta, men visst finns det många slitna E36/e46 or med "nur 60.000 Km auf die tachometer" att "fynda"....

//dd88
Instämmer där, jag har också märkt det, alla de "fina" bilarna, ett gäng BMw e91/91 ett par trevliga 335 E92 och en hel del fina a4:or -08/-09 är nu puts väck!
Månne är det Tysken som varit framme med plånboken...
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Hördu Grodan! Kallas humor!

Jag vet inte var du bor men i Malmö där jag lever och verkar finns det mycket bilar som är just dassiga och snea och bara allmänt ruggiga med bara 7-8-9000mil på mätaren.
Varför har en viss årsmodell av tex v70 som är importerade gått cirka 15-20procent mindre än de svensksålda med samma årsmodell. Så var det den gången jag tittade på just den modellen, och mig veterligen så går de tyska bilarna generellt längre än de svenska per år (inte in absurdum) och speciellt de välutrustade vagnarna. Eller är jag helt fel ute? Jag har haft en del bilar och jag vet vad bilnasarna här nere levt på de sista 10-15 åren.

Importerat har jag aldrig, jag har svensksåld bil (inte för att det har betydelse) men jag har sett en hel del. Eller du vill kanske ifrågasätta det med?

Ryck upp dig..
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Ahab: Håller med dig helt och hållet när det gäller många importbilar, bankade mätare är mer regel än undantag...och jag vet för jag har nog importerat, eller rättare sagt hjälpt till med import, av säkert en 15-20 stycken från Tyskland och Belgien bla.
Skrämmande hur mycket skitbilar det finns där ute...
Och så länge en tysk bil var billigare än här hemma så lockades många att fiffla med mätaren och "blev av med" historiken...*asg*...Inte alls ovanligt.
Nu är det ju så att det finns fina bilar med ..fast dom är inte särskilt lätta att hitta tyvärr...Själv talar jag tyska och har släkt i Hamburg bla så lita på att jag vet....och även mig försöker dom föra bakom ljuset emellanåt men när det visar sig att jag kan språket så drar många öronen åt sig...*ler*
"Dumme schwedisher....."....har man ju hört bakom ryggen en del gånger

Frasse
Uppmaning till budgivning på bilfirma....

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.