|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Min förre granne satte jämt upp dem förbannade blomlådorna i en kurva, livsfarligt! För gubbafan flyttade på dem varje dag. En dag när jag nuddade en av lådorna (höll inte mer än 30, men var bara 2m imellan) så tog jag lådan och kastade in på gubbfans trädgård. Inga mer lådor efter det! |
|
| Ja det var ju "Strongt" gjort Strongman. Låter lite påhittat. Hade jag varit "gubben" hade du fått lådan i huvet ;-) | |
|
Strongman: Tänk om blomlådan som du nuddade hade varit en 1,5-åring kille/tjej? Och varför är det livsfaligt att dom står i en kurva? Du har ingen kontroll över din bil eller? Kör för fort? Tänk efter lite. Du har just beskrivit att du inte fattar någonting om bilkörning. Om det du säger är sant så borde du inte få köra bil överhuvudtaget. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Klart att det kan vara en dum placering om det är en hårnålskurva med skymd sikt och så står det 2 lådor med 2 m imellan. Kommer man i 30 där och får möte samtidigt så vad tror du då skulle hända J.Dredd? | |
|
Fredde 7 skrev: "Alla(speciellt föräldrar till små ouppfostrade barn) vill ha dessa begränsningar precis utanför deras hus, men när de kommer ett par mil eller kilometrar hemifrån så blåser de gledeligen förbi i 50km/h+ vid skolor och liknande." Helt fel, när man själv blir förälder så växer ett extra säkerhetstänk fram, bl.a för att man vet hur snabbt det kan gå när ett barn ändrar riktning och hur omogna de är i trafiken. Diskussionen kring detta har jag haft med flera föräldrar, men du kanske har någon forskning som styrker ditt påstående. |
|
|
Kolla in hur föräldrar kör utanför skolan där dom ska lämna sina barn på morgonen, inte mycket säkerhetstänk där inte. |
|
|
Helt rätt Clubsport, vi har fått otaliga lappar hemskickade om att inte parkera i bussfickan utanför skolan och (fördom eller inte) mödrar runt 30 med en Chrysler Voyager är i detta specifika fall överrepresenterade. Detta parkerande resulterar i att bussen parkerar på vägen och dessa barn får korsa vägbanan med livet som insats när de andra hyperstressade päronen kommer med nerisade rutor. Det korkade är att dom fortfarande parkerar där trots lappar en gång i veckan sen Augusti månad... Uttrycket mina barn och andras ungar är inte helt taget ur det blå. The way we see the problem is the problem. |
|
fredde 7 |
Robert Lundberg: Du har nog rätt i att ngt växer fram när man blir förälder. Hos de flesta är det nog gringubben, bessewissern, moraltanten mm som växer mest. Parallelt med detta beteende så vill du också ha en V70, då vet du att du är i farozonen. |
|
kaptenlöjtnanten: Det kan säkert vara som du skriver i en del fall. Man har inte funderat att lösa problemet istf att skicka lappar, dvs ordna så att alla, inte bara bussarna, kan stanna på ett säkert säkert sätt och lasta in/ur barnen? FP |
|
|
folke, sanningen är den att cirka 15 meter från skolan finns det en utmärkt bilparkering där vi kan parkera bilarna i symetriska rader, ta våra kära barn i handen och gå fram till skolan. =) Lappsyndromet är mer roligt än effektivt men i skolans administration är nog inte begreppet att "tänka utanför lådan" riktigt accepterat när det handlar om kollektivets bästa? Men här kan ju faktiskt föräldrar briljera med sin begåvning genom att helt enkelt parkera på anvisad plats, att komma försent har aldrig varit ett alternativ och beror väl på dålig planering. Sedan arméns tid har man blilvit itutad att, bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd, till detta läggs lite time-management och morgonen blir rena paradiset med glada barn. =) Hur det nu är ställt med blomlådorna ska jag låta vara osagt då de förekommer endast i våra villaområden och där bor man, och borde vara en slags frizon för vuxna och barn (inte bilar). Märkligt ibland hur det resoneras att bilar alltid ska komma fram, och bilförares rättigheter. Låt bilen stå en dag och upptäck att världen är så mycket större. Lite humor med Länk The way we see the problem is the problem. |
|
|
Jepp, om det finns p-möjlighet så finns det inget som helst försvar för de som parkerar i bussfickan. FP |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Samma dilemma hos mina barns skola....trots åtskilliga lappar med hem till föräldrarna,så envisas de med att stanna mitt i vägen, i en kurva,och släppa sina barn.....mycket svagt! Beträffande lådorna som farthinder,tycker jag är en mycket bra ide. För det första, sänker de farten även på de lite mer stressade förarna,för det andra är de fina med sina blommor. Men....då gäller det att de placeras ut som de ska enligt reglerna,och att det verkligen finns några vackra blommor i lådorna! =) Mvh Patrik |
|
sneable: Du förstår uppenbarligen inte heller mycket om bilkörning så jag får nog förklara lite. Om nu kurvan är så skymd att det innebär en trafikfara för dig med blomlådor där så kör du för fort! Att det står 30 på skyltar betyder inte att du måste köra så fort. Det betyder att 30 är max hastighet. Lagen är ganska tydlig vad gäller hastighet.: 60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380). ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jesper... Alla hittar på dumheter i trafiken då och då...avsiktligt eller inte. Gör som jag släpp och gå vidare. (själv önskar jag fria vägar med fri fart och utan möte.) |
|
|
Peller: Jag önskar det samma som dig. Men när man tänker på ett så konstigt sätt som att ge sig in med för hög fart i en kurva utan sikt så börjar man ju undra hur det är ställt. En sakt om det är på en landsväg och man i första hand riskerar sitt eget liv. Men i ett villakvarter med barn? Hur tänker man då? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.