|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Scenario : Man kommer och kör på en mindre gata med 50 km/h begränsning, Någon/några villaägare tycker att 50 är alldeles för högt och vips har dom ställt ut blomlådor så att man måste göra mitt på vägen vilket enligt mig inte sänker hastigheten något så länge man inte får möte. Får man möte så måste man stanna och vänta tills mötande har passerat. Bara jag som tycker att det är irriterande ? Är det över huvudtaget lagligt att ställa ut saker på vägarna ? | |
|
Tja, huruvida det är lagligt kan man ju fundera på(vet alltså inte) , men antagligen är det ett sätt att göra någonting för att få ned hastigheten(hastigheten går alldeles säkert ner en smula) som många då i området tycker är för hög i förhållande till "folk i rörelse" just där...t.ex. Att den "normala" vägen få ned hastighetsgränsen till låt säga 30km/h på dessa ställen tar säkert en sju h-vetes tid menar dessa "blomlådsutsättare"..om det går överhuvudtaget, måste ju till ganska så mycket innan vv sätter ned en hastighet från t.ex 50->30km/h. Mvh Janne. |
|
| Blomlådor är FARLIGARE än utan. Ett barn kan lätt skymmas av en sån låda tillexempel | |
|
Ja, det är lagligt att sätta ut dessa lådor, dock är tiden över året reglerad samt att de måste se ut på ett visst sätt. Anledningen är just rädslan att barnen ska bli överkörda. skillnaden i krockvåldet 30 v.s 50 km/h är att man har chans att överleva vid 30. Sedan så blir man av med problemet med de som tycker att fri fart gäller. Notera gärna att dessa lådor står vid "barnrikeområden", och när du själv hamnar där med ditt barn så kommer du att applådera dessa lådor och gå i bräschen för att införskaffa dem, det gäller alla föräldrar. Att de skulle vara farligare för att barnet inte skulle synas stämmer inte. |
|
Gemini__ |
"Bara jag som tycker att det är irriterande ? Som sagt, när du blir äldre kommer du inse varför dessa lådor ställs ut. De har trots allt ett syfte och att de oftast står i "barntäta" områden gör mig än mer förvånad att du ej har överseende med dessa. Även om det medför att det blir omständigt för dig att framföra ditt fordon på dessa gator. Mvh: Thomas |
| Bor på ett ställe nära en utkiksplats. Det är otroligt mycket bus upp och ner för den smala bilvägen upp framåt våren och sommaren (på vintern är vägen stängd och det är skönt). Mestadels ungdomar som vill visa upp sin Corolla med överdimensionerat avgas. Jag förstår fullt ut varför folk tar till egna medel att få ner hastigheten på sådana vägar. Skulle till och med kunna tänka mig att göra detta själv. Tack för tipset! | |
kilroy |
Jag förstår varför man i en del barnrika områden vill sänka hastigheterna, däremot är jag fundersam om uppgiften att det skulle vara tillåtet att införa egna farthinder på allmänna vägar. Jag kan iofs tänka mig att en villaförening kan göra en deal med kommunen i vissa lägen men något generellt tillstånd har jag svårt att tänka mig. Om Robert Lundberg har en länk som kan skingra kunskapsmörkret vore det kanon. Mvh kilroy "Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar". |
| coldhex, slå en signal till din kommun så hjälper de dig, att få tillstånd för dessa lådor är enkelt. | |
|
K1mzo. De ska vara försedda med reflekterande yta, är de inte det så är de inte lagliga. Lådorna ska vidare ha ett visst mått och höjd. Lättheten i att få tillstånd skiljer sig lite mellan allmän väg och enskild dito. Jag har docj varit med om att få tillstånd för lådorna på allmän väg. Att perioden man får ha dem är begränsad under året beror på vinterväghållningen. @Kilroy, här är en länk för vad som gäller i Lerums kommun där jag bor. Tror inte det är någon större skillnad från kommun till kommun. Länk |
|
kilroy |
Bra länk, Robert, tack! Man lär sig något nytt varje dag... Mvh kilroy "Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar". |
fredde 7 |
Det stör mig oerhört att inse att ni är anstiftare till dessa lådor. Lika dumt som fartgupp. Alla(speciellt föräldrar till små ouppfostrade barn) vill ha dessa begränsningar precis utanför deras hus, men när de kommer ett par mil eller kilometrar hemifrån så blåser de gledeligen förbi i 50km/h+ vid skolor och liknande. Sluta förstöra vägar med dessa hinder och kör med omdöme hela tiden istället. finns bättre alternativ som fartkameror. Vill inte eller har komunen inte råd får ni väl skramla. Personligen fungerar jag som så att när ngn dåre bemödat sig med att sabotera en fin väg vill jag gärna visa honom/henne hur fel detta slagit ut, så jag brukar stå på lite extra vid sådana omständigheter. Reflexvästar på barn som vistas på eller brevid väg är också ett bättre tips. |
|
Så du tror att det går att få folk att köra med omdöme hela tiden? Du skriver ju själv att även de som beställt lådorna blåser förbi i "hög" fart så fort de inte är i hemtrakten och du själv som gärna står på lite extra där. De där lådorna står ju inte direkt på autobahn och väljer man sådana vägar så vet man ju att det finns barn och liknande där. Själv har jag inget emot blomlådorna och tycker gott att reglerna för 30-sträckor kan lättas lite. Det är inte alla bostadsområden som är lämpade för 50. Vissa områden har höga häckar, smala vägar där det knappt ryms två bilar i bredd och utfarter överallt och ändå 50km/h, galet. ///BMW - Was sonst! |
|
fredde 7 |
JohanE: Nej det tror jag inte, det var därför jag angav fartkameror som ett bättre alternativ än hedenhös blomlådorna. Håller helt med om att vid många 50 sträckor borde 30 passa bättre,men få de skogstokiga bönderna på vägvärket att inse detta som hellre sätter upp vajerräcken utmed våra 70-90 landsvägar än att tänka steget längre och separera körfälten så man slipper möta ngn backspegel mot backspegel. På så sätt kunde även våra motorcyklister få leva lite längre. |
|
fredde7: Blir inte riktigt klok på din logik: Först anklagar du andra för att köra 50+ förbi skolor osv. Sen skriver du att "Personligen fungerar jag som så att när ngn dåre bemödat sig med att sabotera en fin väg vill jag gärna visa honom/henne hur fel detta slagit ut, så jag brukar stå på lite extra vid sådana omständigheter." Alltså drar du på lite extra där man försökt dämpa hastigheten av olika anledningar. Smart! FP |
|
|
Spelar inte någon roll om barnen är uppfostrade eller ej. Innan 12 års ålder är inte hjärnan utvecklad vad gäller att bedöma hastigheter och avstånd o.s.v i trafiken. Det vet föräldrar som står i begrepp att släppa ut sina barn själva på cykel efter landsvägarna. Tycker man får visa lite respekt för oskyddade i trafiken. Dock bör man fundera över om företrädeslagen vid övergångsställen räddar eller skördar liv.. |
|
|
fredde 7: "Personligen fungerar jag som så att när ngn dåre bemödat sig med att sabotera en fin väg vill jag gärna visa honom/henne hur fel detta slagit ut, så jag brukar stå på lite extra vid sådana omständigheter." När du blir stor och får egna barn hoppas jag att du har fått lite mer omdöme och sluta med att "visa hur fel vissa saker är genom att stå på lite extra". Mats BMW CS #5847 |
|
fredde 7 |
Folke:Logiken är enkel. Genom att jag kör lite fort förbi "blomlådorna" så bevisar ju detta för vederbörande att dennes blomodling har till föga hjälpt. Kanske kan det få denne ngn att sluta leka trädgårdsmästare på fina vägar. Hade du sagt att detta var omoget,ogenomtänkt, fördummat hade jag förstått ditt påstående, men logiken är väl uppenbar om än en smula omoget eller två. Anders 72: Att barn är barn får man ta hänsyn till absolut, men att vuxna föräldrar ska leka trafiksäkerhetschefer, det skall man inte godta. Hävdar fortfarande att det finns bättre alternativ till blomlådorna, det är dit jag ville komma. |
|
Gränslöshet är aldrig bra, då blir befolkningen mindre glad då tydliga adekvata gränser markeras. BMW är byggda för fri fart på autobahn. Det för också med sig att man bör betänka att köra extra värdigt för det är världens bästa bilmärke man får förmånen att äga. Tänk hur många yrkeskriminella som kör BMW och förstör märket för oss alla som njuter av skapelsen. Jag kan förstå postningens grund, därför rekommenderas en kurs hos Länk för där får man hjälp att tygla testosteronet som en BMW väcker för det är en bil för alfamän:) Mvh Asken |
|
| Asken: Har du något annat att rekommendera än Förarutveckling och BMW 316g? | |
|
Om nu någon tolkar gasandet förbi lådorna som att de misslyckats med fartdämpningen så tror jag inte att de bara rycker på axlarna och tar bort dessa. Troligen tillkommer någon effektivare fartdämpande åtgärd. Rekommenderar Lars Molin´s film "Midvinterduell" för er som inte tror att det kan bli en principsak av en sån här sak :) |
|
|
Det verkar som hjulet snurrar men hamstern är död hos "fredde 7". Hur svårt är det att köra försiktigt i barntäta bostadsområden? Vinner man något på att köra i 50 istället för i 30 km/h en kortare period? Vi pratar ju inte om sträckor på flera kilometer åt gången utan snarare hundratals meter. Varför göra folk irriterade istället för att respektera att de värnar om sina barn? Vid 30 km/h håller man ljudnivån nere i området och det blir trevligare att bo och vistas där. Varför förespråka dyra fartkameror, administration och underhåll av dessa samt ytterligare ett steg på vägen till ett övervakningssamhälle? Otroligt omogen översittarattityd du har "fredde 7". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.