|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
När man gör det själv blir det bäst: ;D Länk Den här var inte heller dålig, jag kommer ALDRIG att köpa lyxbilar från mellanöstern! ;) Länk |
|
|
Kan dela med mig av lite egna erfarenheter från detta påfund. Sommarjobbade som lastbilschaffis hos posten i somras. Då jag körde ut till mindre orter körde jag både ut paket till privatpersoner och företag därmed hade jag en rätt stor Scania. Stötte då ofta på dessa blomlådor inne i villaområden och allt som oftast stod de så tätt att jag inte kom förbi. Kontentan blev till en början att gå ur lastbilen och flytta på dem, rätt irriterande i längden. Fick en gång ovett av en mamma när jag på tillbakavägen inte flyttade tillbaka lådorna. Efter det slutade jag flytta på lådor och skrev att vägen inte var farbar. Var säkert ett par leveranser i veckan som blev drabbade. Folk blev sura när de istället fick hämta sina paket nere på Shell när de trots allt beställt leverans hem till dörr. På åtminstonde en gata hamnade blomlådorna i slutet av sommaren ute i kanten på gatan. Man måste nog tänka ett steg längre när villaföreningar placerar ut blomlådor fritt, tror att just denna ort var rätt extrem samt att gatorna var mycket smala. Freude am Fahren wünscht Ihnen Ihre Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft |
|
fredde 7 |
Holger Puffa:Kan jag dra denna slutsats då?: Även om blomlådorna är placerade på en bredare gata med mer mellanrum så kräver det ett visst mått av koncentration och fingertoppskänsla för att få denna stora tunga lasbilen förbi dessa "hinder" och med lite otur och slump så skulle detta kunna leda till att man missar ett utspringande barn eller liknande? Ifall detta påstående är sant så kräver jag en ursäkt av forumseliten, för det var just detta som jag försökte komma fram till om än på ett aningen provocerande sätt;) |
|
fredde: Menar du på fullaste allvar att nerbringning av hastigheten inne i villakvarter med t.ex blomlådor (rätt placerade givetvis), fartbulor, chikaner, pållare och portalskyltar osv, kan leda till omvänd verkan, att risken ökar för utspringande barn och djur osv? Med "lite otur och slump" kan givetvis vad som helst hända när som helst men i normalfallet? FP |
|
|
fredde7: Ditt påstående kanske stämmer om man behåller samma hastighet som utan blomlådor. Eftersom tanken är att man ska sänka hastigheten borde det inte krävas någon förhöjd koncentrationsförmåga för att ta sig igenom hindret, man kan därför koncentrera sig lika bra på barn etc. |
|
|
fredde: Visst kräver det en del uppmärksamhet vid de tillfällen det med gått att passera hindern utan att flytta på dem. Man håller ju mer koll i backspeglarna än frammåt men eftersom man istort sett håller gångfart vid dessa passage så är nog risken för olyckor rätt liten, men du har en viss poäng. Kan dra ytterligare ett exempel på dålig placering av farthinder. Hos mina föräldrar finns en rätt rejäl backe i ett bostadsområde, precis i början byggde man för några år sedan en rejäl vägbula. Problemen kom senare på vintern då stadsbussen efter att ha sänkt hastigheten vid guppet inte kom uppför backen när det var halt. Nu för tiden saltas stadsbussens linje vid anmodan till halka. Freude am Fahren wünscht Ihnen Ihre Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft |
|
fredde 7 |
Folke: Börjar bli lite tjatigt, tror du förstår hur jag resonerar, men du gillar att vrida på saker och ting,varför? Är du så i andra sammanhang också? |
|
Jag har inte följt diskussionen, men snackar ni om de här små träblomlådorna eller de stora vita cement krukorna? Jag parerar hellre blomlådor än att hålla på och köra över alla dessa farthinder. En del är ju så hårda att det dunkar till i hela bilen även om man kör över dem i 10 km/h, kan ju knappast vara bra för bilens hjulupphängningar eller nacken. Massa onödiga avgasutsläpp också för att först sakta in på ena sidan och sen gasa iväg på den andra. |
|
|
fredde 7: Problemet med dina inlägg är att du bestämt och resolut påstår en mängd saker, istf att lite mera moget diskutera sakfrågan. Kolla själv i ditt första inlägg: Du påstår att andra deltagare i tidigare inlägg är anstiftare...osv. Vidare att föräldrar har ouppfostrade barn och att de gladeligen kör för fort osv... att någon förstör vägar och skall sluta med detta, och fyller på med att det är dårar som saboterar vägen osv. Detta bara i ditt första inlägg, resterande ej nämnda. Det hade sett snyggare ut om du hade använt annan ton när du började deltaga i diskussionen, kanske flikat in att "jag tycker, min mening är..." osv. När sedan Holger_Puffa framför att han haft problem med att manövrera postens lastbil i villakvarteren så är du inte sen att påpeka problemen med att framföra "stora tunga lastbilen" pga blomlådorna, och kräver en "ursäkt av forumeliten". Kanske de förhatliga blomlådorna var felplacerade i hans fall, och kanske det var extra smalt också som han skriver, och det var ju inte så bra då. Men det finns kanske andra lägen då det inte är så, och då känns det inte bra om det kommer någon som tänker som du och drar på lite extra. Tror du får vänja dig vid att andra som inte tycker som du kommer att vrida lite på dina argument och ifrågasätta dom. Om jag eller andra gör likaledes i andra sammanhang hör knappast hit eller hur? FP |
|
fredde 7 |
Folke:Anstiftare är man om man ligger bakom något. Det är inget skällsord så som idiot mm. Jag kan då formulera om meningen med "förstöra vägar" till: Jag tycker inte att man skall ta lagen i egna händer och sätta ut farthinder på vägen, det förstör vägens framkomlighet och kan leda till fler olyckor. Ni som satt ut dessa, vänligen ta väck dem, det ni gjort kan jämföras med övrig skadegörelse på vår infrastruktur. |
|
OK, skällsord har jag inte heller skrivit nåt om. Men du menar alltså att några i inläggen tidigare "ligger bakom" det här med blomlådor. Det här med lagligheten nämns ju också och reds ut en del, det behöver alltså inte vara olagligt. Jag tycker inte heller att man skall ta lagen i egna händer i olika sammanhang, men inte blir det bättre om man som i ditt fall irriterar sig på något som har ett visst syfte, och sedan protesterar genom att köra ännu fortare osv. "Jag skall visa dom jä---arna" osv leder enligt min logik inte till att det blir säkrare för t.ex barnen, ännu mindre bidrar det till att vi får mindre av olika slags fartbegränsande åtgärder eller övervakning, tvärtom. FP |
|
fredde 7 |
Jag skrev hur jag reagerade.Skrev också att det inte var speciellt moget. sedan spårade det ur i form av snedcitat mm. Släpper denna diskussion då jag inte har mer att tilägga. Blomlådorna lär väl stå kvar oavsätt vad vi kommer fram till här. |
|
Kul tråd det här. Personligen gillar jag blomlådorna. På vår gata har man ställt ut nya vackra blomlådor tillverkade i trä, mycket välgjorda och färganpassade efter bebyggelsen i området. Man får en varm välkomnande känsla när man ser blomsterna i sin prakt när man kommer hem från jobbet. Att dom står utställda hur som helst är nonsens. Det finns komplett en riskbedömning och tillstånd från kommunen som skall följas till punkt och pricka. Avstånd mellan lådorna, bredd, antal, utformning, allt finns där i klartext i tillståndet från kommunen. Kommunen har till och med varit ute och godkänt placeringarna samt provkört sträckan. Inte heller Sopåkarna har haft några klagomål. Utan dom rattat elegant sina Scanias förbi blomlådorna utan några som helst bekymmer. Det står också i tillståndet att om lådorna är placerade och utformade enligt kommunens anvisningar, och det mot förmodan skulle vara någon bilist som kolliderar med dem, så läggs det fulla ansvaret på bilisten inkl. ersättning för återställning av lådorna! Tack och lov, så tar vår kommun barnsäkerhet som viktigare än missnöjet från vissa bilförare med brist på empati och hänsyn. |
|
|
Herr rob_t_j72: Intressanta postningar. Den första visar väl bara vilka amatörer som försigkommer i lokalkommunala lösningar, tossiga stofilbeslut. Den andra visar väl vad som sker när prima svenska stofillokala påfund exporteras ut över hela världen utan att rätt instruktionsbok nyttjas av alla? Mvh Asken |
|
| Dagens I-landsproblem! Finns det verkligen inte vettigare saker att bli irriterad över än några små trälådor utställda på smågator i lugna barntäta villakvarter? | |
|
Jag har förståelse för att hatet mot dessa blomlådor kan yttra sig i både okynnesgasande och annat. Moget eller genomtänkt? Nej knappast, men inte helt ologiskt. Jag tycker man ska sätta fokus på ungarna. Varför är det så självklart att de ska vara ute på vägen och leka? Så ta ert ansvar småbarnsföräldrar och se till att barnen stannar på tomten och inte springer rätt ut i gatan, eller leker på vägen. Att all övrig trafik skall anpassa sig så mkt till oskyddade trafikanter gör mig irriterad, var finns det egna ansvaret? Och sopåkarna vill nog helst meja ner lådorna innerst inne, men det är klart de inte säger det till barnfamiljsmaffian på fina gatan. Sen är det ju bevisligen så att småbarnsföräldrarna är väldigt rädda om sina egna barn men står gärna på gasen en bit från det egna hemmet. Stinker skenhelighet och hyckleri lång väg många gånger. |
|
|
Löplina som man använder till hundar eller stängsel liknande det på Kumla är de enda sättet att ta det ansvar som Mecklarn kräver. Att han inte har en susning om hur barn fungerar är uppenbart, att tro att det går att lära barn att inte springa ut i gatan om t.ex. bollen rullar ut på gatan, visar bara på okunskap. Men visst kan vi prioritera omogna män som vill använda villabebyggelsen som om den vore "Nordslingan" och hålla alla barn unnomhus. Det räcker säkert med lite utomhuslek på semestern! |
|
|
Nej, jag kan väl erkänna att jag inte praktiserat barnuppfostran själv (och därmed blir diskad av många att ha en åsikt), men tycker att det gått lite långt i många fall. Okunskap eller inte, så kommer jag sträva efter att tidigt få mina barn att inse att vägar är FARLIGA och ingen lekplats. Det finns ju barnfamiljer utefter de stora vägarna med och där verkar man ju lyckas hålla barnen ifrån trafiken. Att anpassa hastigheten är självklart för mig och använder definitivt inte villabebyggelsen som "Nordslingan", trots att det blir sköna chikaner mellan krukorna många gånger. |
|
|
Med tanke på hur många, med råge, vuxna människor beter sig på cykel och som gångtrafikanter i trafiken så är jag helt övertygad att de heller inte är kapabla att lära ut till sina barn hur man skall bete sig. Man skall självfallet ta det lungt vägar/gator där det är risk för småbarn, men det finns allt för många småbarnsföräldrar med hybris som helt lägger över ansvaret på bilisterna. Ibland kan man undra om de har någon självbevarelsedrift över huvud taget. -Här är ett övergångsställe och där kan jag kliva över utan att se mig för, spelar ingen roll att jag och barnvagnen blir påkörd, jag har iaf rätt. |
|
|
Att vara en god förebild är inte ett sätt att påverka, det är det enda. Här har uppenbarligen mången förälder misslyckats... För att citera känd ap-profil; människor är mjuka och automobiler dyra att reparera. =) Barnen (vi har varit där själva) har ringa världsuppfattning och det äldres uppgift är att delge sin erfarenhet medelst fast hand och kärlek. Får barnen fri uppfostran blir resultatet Schumacher-förare i villaområdet och all världens elände kan ofta härledas till förfäders självupptagenhet & trångsynthet. Och glöm för all del inte att vinka till polisen ty en glad polis är en bra polis! The way we see the problem is the problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.