AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.427

ingen kupevärme, kokande motor e39 vad för fel?

Sida 1 av 2
j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Min e39 touring 523 1998, får ingen värme i kupen, motorn blir varm, ville t.o.m koka idag. Slangarna från motorn in mot brandvägen, var väl 3 eller 4 om jag inte minns fel, var samtliga mjuka och varma men det blir ingen värme ut från värmepaketet. Vad är alla dessa slangar till, borde väl räcka med 2 st en in och en ut från värmepaketet?

3 st av dessa gick till några bosch elektriska mojänger, selanoider??
Termostaten byttes för ca 1 år sedan då bilen också gick varm.

Någon som har haft samma problem och vet vad som är fel??

Eftersom slangarna är varma in till kupefläkten så värkar det ju som det skulle vara något elektriskt fel men varför går motorn varm?? Hittade ett litet läckage vid den slang som är ansluten under expansionskärlet på kylaren, tror jag fixade det, vart går den slangen(?) ..när jag följer den så verkar den leda in i motorblocket på förarsidan alt. någonstans under insugsplasten.

Någon som har några som helst aning om var felet till att kupefläkten inte ger någon värme,samt varför kokar motorn, om termostaten fungerar!??

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vattenpumpshjulet lossnat/havererat, dvs impellern i plast har eventuellt lossnat från axeln..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alternativt luft i systemet..

Mvh Janne.
j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Hmmm tja det kan ju vara möjligt att den inte pumpar runt vattnet men vaför blir slangarna in i kupen varma utan att kupefläkten blåser ut värmen i kupen??
Det är det jag inte fattar.

Jag kollade vattenpumpen för att år sedan då jag bytte termostaten då jag hört att dagens plast skit går sönder men då såg den bra ut, fast visst det är ju ett år sedan och 1000 mil.

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Av egen erfarenhet på flera BMW-bilar så är det som Janne säger angående vattenpumpen. Du kan ju iofs fått luft också. Testa att lufta en gång till först?
alain
Är du 110% säker att termostaten fungerar?, den har inget livslängd och kan paja när som helt.
Du skriver att den är bytt för 1 år sent, var det original eller biltema?
Jag skulle först titta på den en gång till.
När du ser att det inte är termostaten, du kan i alla fall fortsäta sökningen.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk

j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Jag förstår inte vad något av nämnda problem har med utebliven värme från kupefläkten att göra. Kokandet, visst det kan ju vara termostat (köpt på mekonomen) eller trasig vattenpump men kupevärmen borde komma iallafall, nu blåser den bara kallt! Så var det inte förra gången.

(Jag ska kolla luftningen, fick lufta i en vecka sist när jag hade rivit pump/termostat.)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har du ingen bra cirkulation i paketet pga t.ex luft i systemet eller utebliven funktion på v-pumpen så har du naturligtvis ingen värme heller..

Mvh Janne.
gl
14
glennevert
316i Compact -95
Jag har själv ingen erfarenhet av just bmw men har du kollat så att det finns tillräckligt med kylarvätska?
Fick samma problem med min mondeo när nivån låg strax över minimigränsen, efter påfyllning steg inte temperaturen så högt längre samt att värmen i kupén fungerade igen.
Lycka till med felsökningen!

j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Jag tackar för svaren och ska kolla upp de förslag jag fått. Vet bara att det var omständigt att byta pump/termostat, fick tabort kylaren och jävlas sist för det var så trångt, men som sagt ska kolla upp bådeoch. Tack!

mvh jocke

Tre slangar till kupévärmaren behövs för att denna är uppdelad i två halvor som kan regleras för olika temperatur (höger/vänster i kupén). Regleringen sker med två elektriska solenoider (magnetventiler) som pulsar till/från med olika intervall beroende på hur mycket värme som systemet begär osv.
När ventilerna är strömlösa så är de öppna, men de kan ev. slagga igen. Det sitter även en extra cirkulationspump i direkt anslutning till ventilerna som hjälper till att cirkulera kylvätskan inne i kupévärmaren. Om både in och utgående slangar är varma så bör det komma varmluft i kupén.

FP
Pa
42
Pappsen
325ia -94

Hej har en 528 97a,som hade exakt samma fel.Det är luft i systemet,även om det inte verkar så.Och det sitter i värmepaketen.Jag fick klämma på slangarna som går in i torpeden så det blev en tryckstöt.Fick hålla på i flera dagar,det kom bara värme på förarsidan ett tag och så vidare.Ett tips åk till BMW verkstad,dom fixar det lätt på en liten stund.Din bil kan va utrustad med en "latent värmeackumulator"en sorts termos som lagrar värme så att defrostern går snabbt samt att bilen blir fort varm. Då är det BMW verkstad som gäller.Jag tar för givet att du har skruvat ur luftskruven på kylaren med kall motor,tändning på,(motor ej startad) fläkt på lägsta fart och värmen inställd på ca 27-30 c.(för att värmeventilerna ska va öppna)Fyll upp ordendligt,tryck på slangarna så att all luft kommer ur systemet,ha koll på nivån varje dag ett tag framöver.
Lycka till.

Roffe
j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Tack för det tipset "papsen" tycker det låter klart mer troligt isåfall än vattenpumpen. Har inte hunnit idag men sk apåbörja operation luftning imorgon.
Vet inte vad du menar med "latent värmeackumulator", men bilen har så kalad "restvärme" funktion, om det är det du menar??

Tack oxå folke för förklaringen alltid kul att lära sig något nytt om sin bil :)

Latentvärme är inte så vanligt längre, man hade vissa problem med "termosburken" som lagrar värmen. Restvärme är en helt annan funktion som startar cirkulationspumpen och kupéfläkten en stund och blåser in varmluft så länge det är över en viss temp på motorn.
Förutsättningar: Avstängd bil, under +12° yttertemp, och att motorn är varm samt att batteriet håller över en viss nivå (c:a 12,5V).

FP
j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Visst har jag luft i sytemet, när jag startar motorn och låter den gå i några minuter och sedan stänger av den så pyser det ur luftningen.
Kan jag ha motorn igång och luftningen öppen så att den luftar ur hela tiden eller drar den in luft då?

Sedan fattar jag inte riktigt hur du menar "pappsen" med att ha luftningen öppen medans jag trycker på slangarna med motorn avstängd, kan inte höra eller märka någonting, känns mest som jag bara komprimerar luften när jag trycker och sedan när jag släpper återgår det. Dessutom är det så trångt så jag har svårt att trycka på de mindre slangarna, de som går till solenoiderna. Den större från motorn går lättare och den känns precis som kylarslangarna helt mjuk och tom, de två mindre till solenoiderna är mer stumma, känns så iallafall men som sagt jag når dem bara lätt med tummen/pekfingret.

Och vad menar du med att bara en bmw verkstad kan lösa det om jag har latentvärme, och hur vet jag vad det är??..och vad gör de på verkstaden som gör det så lätt för dem att lösa problemet??

mvh jocke

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du latentvärmeaccumulator måste systemet trycksättas underluftningsprocessen.
Kör inte bilen förran termostaten har öppnat minst en gång kan ta 40-50 minuter.
Annars gör du så här för att lufta systemet, se även till att fylla undre kylasslangen så mycket det går innan den ansluts.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Men hur vet jag om jag har denna latentavärmeaccumulator??

Samt så undrar jag om ni kör ac`n eller bara själva fläktsysytemet? Jag menar vad spelar det för roll vad jag sätter för värme på displayen om jag bara kör fläkten?? Jag har satt spjället på de tre röda prickarna, dvs max värme.

Bra fråga, du har ingen bok eller utrustningslista på din bil? Termosburken med sin isolering är rätt stor och bör synas med sina anslutningar in till motorns kylvätskesystem. Om du har restvärme så finns en knapp på klimapanelen märkt "REST".
AC:n spelar ingen roll direkt för luftningsprocessen, inte heller ratten med röda prickar som du skriver om, denna är endast för luftblandningen till utblåsen i panelen.
Sätt temperaturen i displayen på lite över 25° eller så på båda sidorna, och fläkten på runt hälften (den reglerar förmodligen upp själv) så bör värmeventilerna öppna för max cirkulation

FP
j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Ok tack för det. Restvärme har jag.
Men var sitter termosburken om jag nu skulle ha en sådan, vilket jag betvivlar?

Då tror jag ganska säkert att du inte har latentvärme, är inte ens säker på att de går (gick) att få samtidigt.
Restvärme är avsett att värma kupén lite extra en stund efter att man stannat, vid behov osv.
Latentvärme lagrar motorvärme i en isolerad burk med saltlösning upp till mer än ett dygn, att användas vid nästa kallstart för att snabbare få upp motorn och kupén i temperatur.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ac har man alltid på för övrigt (har inte stängt av den på 8 år). annars följer du tipset enligt vad som står. Tempinställningen på max =32 C på bägge sidor och tre dots på fläkthastigheten, då öppnar värmeventilerna fullt och så startar den elektriska cirkulationspumpen som luftar värmesystemet allt enligt BMWs instruktionsbok.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.