|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon specifik service på BMW man gör detta eller ett visst miltal ? Är noob på detta med automat. Nu har jag inte BMW boken, men vart kollar man enklast nivån ? Tacksam för svar ! Mvh Sam | |
| Jag frågade BMW om det i höstas och de sa då att de aldrig gör det om inte kunden ber om det. Annars rekommenderade de att man skulle byta runt 12.000-15.000 mil. Jag bytte på min i höstas då bilen hade gått drygt 16.000 mil. | |
|
Hur skall man veta detta då? Om man inte ber så blir inte oljan bytt?? Glykol när skall man byta det? det står inget |
|
|
Ja ni det verkar ju helsjukt, varför skulle dom göra all service och inte bry sig om växellådan ? tror jag drog upp en bra fråga här. Men hur kollar man nivå då på enklast sätt, innebär de man måste hissa upp bilen eller ? |
|
|
Oljan förväntas hålla bilens livslängd, men söker ni på forumet så är den rådande åsikten att den ska bytas varje 10 000 mil och det är det råd som ges av verkstäder utanför BMW, men även en BMW-mek sade 10 000 mil till mig. På min är den bytt två gånger iom att 20 000 mil har passerats. Om intervallet har ändrats för E60/61 vet jag dock inget om. Mvh Mikael |
|
| Är det dyrt att göra ? | |
| "Glykol när skall man byta det? det står inget" =Vid varje InspectionII har jag för mig den byts. | |
| Ska inte kylarvätskan bytas samtidigt som bromsvätskan? Dvs när den där lilla klockan tänds? Det var väl nått visst miltal eller 2500 liter soppa eller hur det nu var? | |
|
Hej, jag har bestämt för mig att det i serviceboken står att kylarvätskan skall bytas vart 4:e år... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Klockan tänds var 24 månad dvs vartannat år ska bromsvätskan bytas, Kylarvätskan är max 4 år. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Brorsan har en 525iA-01 import och verkstaden sa att han lugnt kunde vänta till 16000 mil! |
|
| ingen svarade, vad kostar det att göra ett oljebyte i växelådan? | |
Gemini__ |
Ung. prisuppgift för en E38 i denna tråd: Länk Torde inte skilja sig nämnvärt mot en E39. |
|
Jag bytte i min 530d -02 när jag gjorde insp. 1 vid 13.000 mil, kostade 3000 kr på Autowåx i Karlstad. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Instämmer med rekommendationen var 10.000e mil. Dock, om bilen rullat 20-25k mil och oljan aldrig blivit utbytt, så säger en del att man kan skapa problem om man byter oljan. Fråga mig inte varför, men det är vad exeperterna säger, tex Molle. |
|
Gemini__ |
Hur går de tillväga på en auktoriserad BMW-verkstad vid byte av olja i automatlådan? Gör de en ursköljning av all gammal olja eller låter de en stor del av den gamla oljan vara kvar? Är ingen expert på aut-lådor, men har förstått att det kan vara lite besvärligt att få ur all gammal smörja. =) Mvh: Thomas |
| På min kärra kostade oljebytet i automatlådan inklusive byte av oljan i kardanklumpen 3078 kr. Det var i juli -08 så priserna kan ju ha ändrats lite sen dess... | |
| På min dåvarande BMW-verkstad sa dem att de sköljer ur lådan med ny olja. Går åt ca 12 lliter till det. De rekommenderade även att i samma veva byta oljan i kardanklumpen. Det bytet kostade 173 kr extra vilket kan sägas vara prisvärt. | |
Gemini__ |
Tack för de prisuppgifterna. Låter rent ut sagt billigt med tanke på den mängd olja som åtgår. Kanske läga att byta mao. =) |
|
Precis, tack för svaren, då är de väll kanske dags att göra det, vår bil har snart gått 10.000 mil. Mvh Sam |
|
|
520iA: 2905:- för automatoljebyte med 12 liter LT71141? Var det på en BMW-verkstad i norrbotten nånstans? Är du säker på att de använde originaloljan? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.