AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.704

Iphone 3G och Bluetooth i e61, 2005 - Går det?

Sida 1 av 2
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Hej, har precis fått hem min "nya" 535d 2005, och försökar nu att få den att prata med min Iphone 3G.

Dock så ser varken Iphonen bilen eller bilen Iphonen... Är det jag som gör något fel, eller är det någon begränsning i Iphonen eller bilen?
Läste någonstans något om en mjukvara som bör uppgraderas, men ingen detaljer. Någon som vet mer?

/Jan
Ra
20
Rascoe82
Bmw 535d e61-07
Tjena

Kolla följande länk om din telefon finns med: Länk , jag har dock en SE c702 som inte finns med på listan men som ändå fungerar klockrent. Men länken kanske kan ge dig någon information om just din telefon. Hoppas du får ordning på det!

Mvh Danne
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Har kollat runt lite, och det verkar som att det är massor av glada BMW ägare som det fungerar klockrent för... Samtidigt är det en del som har samma problem som jag :-(
Har ännu inte hittat en klockren förklaring på vad som får det att funka, men det verkar som att kan vara relaterat till att man bör ha en nyare mjukvara i bilen än vad jag har.

Skall till BMW (förhoppningsvis redan denna vecka), och få gjort en uppgradering... Hoppas verkligen att det gör susen!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Gör du bilen synlig?

iPhonen kan endast se bilen om du står i menyn "telefoner som är kopplade till bilen".

Min pappas iPhone 3G med mjukvara 2.2 fungerar perfekt med E60'n som har en mjukvara från 2005.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Simon, det är precis detta som gör mig oroad:

Varför fungerar det för vissa, men inte för mig?

Sätter Bileni Sökläge, och sen går jag in på Iphonen och aktiverar BT. Sen säger den bara "söker", typ för evigt!
Antar att det är rätt procedur, för det funkade fint att paire med min gamla sunkiga N95'a.. Fast den vill jag jo såklart inte använda ;-)

Har jag missat något här? Installerade om Iphonen igår med 2.2, men det gjorde tyvärr ingen skillnad.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Konstigt och ack så irriterande!

iPhonen borde dock se bilen, fast den inte fungerar. Vi hade problem med 2.0 mjukvaran i 3G iPhonen, men hittade alltid BMW'n.

För att kunna se bilen, kolla denna manual på sida 7.

Länk

Lycka till - det fungerar klockrent när du väl fått telefonboken upp på iDrive skärmen!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Ash... Nu har jag testat med 2 olika Iphone 3G, en med 2.1 och en med 2.2 firmwaren.

Bilen är i Pairing Mode, och telefonerna hittar ingenting :-(

Får hoppas att BMW kan trolla med en mukvara uppdatering til bilen...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Skumt!

Stäng av WIFI'n i telefonerna, ibland kan det hjälpa.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Hmm... Nu har jag testat lite mer, och undrar om det är jag som är en gammal idiot, som bar ainte förstår hur man skall få en bil att prata med en mobil telefon???

Har idag testat med följande mobiler:
Nokia N95 8GB
SE G900
SE W850

Dessa 3 Mobiler kan jag få att "pair'a" med bilen, men när jag går in i telefonmenyn i i-drive, så säger den bara Insert Sim. Alltså den vill bara ringa med den inbyggda mobilen, inte via Bluetooth.

Vafan gör jag för fel?

På mobiltelefonerna kan jag inte göra någonting (verkar det som), om jag väljer "services", fö ratt lista de services som bilen erbjuder, så är listan tom. Om jag väljer att säka efter ett headset i telefonen, så hittar den ingenting. Är det jag som tänker fel? Måste man para ihop bil och mobil på ett speciellt sätt?

Pratade med en kille på BMW i Solna idag, och frågade om han hade några tips: Inte mycket hjälp där inte :-(
Hans råd var att skaffa en av de få "stenålders mobiler" som BMW officellt stödjer. När jag frågade om en uppgradering av bilen mjukvara vill hjälpa, var han tveksam. På frågan om varför det fungerar för vissa, men inte för andra, var svaret: "De har tur, eller också har du otur"... Det gav jo ett stort förtroende för den butiken! ...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har du en telefonlur i bilen ??!

Om du har det, har du telefon proffesional, då kan du inte använda bluetooth och sync'a din mobiltelefon med bilen. Då måste du ha ett extra SIM-kort i bilen eftersom det är en telefon du har i bilen.

Bluetoothenheten i din bil används endast till att snacka med din "BMW-lur". En fd. 545iA i familjen hade samma system och då måste man ha dubbla simkort eftersom det är en telefon den har inbyggd i bilen.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Ash - Fu.. :((

Jo, jag har en lur i bilen... Säger du då att jag ENBART kan använda den telefonen?
Vad är då idén med att ha Bluettoth? Vad kan jag använda den till?

Då måste jag ha ett tvillingkort, vilket i sig inte är sådär jättebökigt, men jag vill jo kunna ta del av min telefonbok i min Iphone... Där ser jag största fördelen med Bluetooth... EN synkat telefonbok, vill man jo ha.

Tack för din feedback anyway...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Bluetooth i din bil används till att koppla ett headset till din indbyggda telefon i bilen, antingen BMW-luren eller ett annat headset.

Dåligt system om du frågar mig. Vi är mycket nöjda med vårt enkla bluetooth system där iPhonen ligger i fickan och sync'ar telefonboken över på iDrive skärmen.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Nu blev jag grymt besviken :-(

/Ledsna Jan
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
...dock har du en 535dA Touring ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Ja, vafan har man att vara ledsen för? :-D

Fast man vill jo att allting skall vara perfekt!
Undrar verkligen hur den killen som designade detta system tänkte?
"Jo, nu skall vi göra ett dyrt system som skall vara mindre flexibelt och smart än den billigare lillbrorsan"???

Bluettoth conceptet är jo genialt (när det fungerar)... Om jag köper att Ipod interface, kommer jag då att kunna synka mina kontakter den vägen, eller kan den enbart prata med ipod delen av Iphonen?
Jag vill verkligen slippa att hantera alla (väldigt många) kontakter manuellt i bilen!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
iPod interdface gör endast att din iPhone för ström och visar din musik på idrive skrämen, det har inget med telefonen att göra.

Du kan evt. "nedgradera" till det lilla bluetooth systemet. Köp det lilla systemet på eBay och omprogramera bilen hos BMW. Mikrofon, sladdar osv har du ju redan. :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Hmm... Hmm... Ja, det kan väre en ide... men det låter som en ganska dyr ide, bara programmeringen går väl på 1500-2000 kr?
Vad skall jag söka på, vad heter det systemet jag är ute efter? Det här verkar i alla fal vara fel, för det är väl typ samma som jag redan har? Länk

Kanske får nöja mig med att synka alla kontakter till min gamla N95, och sedan kopiera de till tvillng simkortet... och sen flytta över simkortet i bilen... Och så göra det det till en rutin att göra detta typ varje vecka ...Krångligt, javisst!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Att lägga till en ny enhet (utrustningskod) kostar inte många slantar, då det inte behövs en uppdatering av mjukvaran (oftast).

Bilen behöver bara veta om vilken urtustning den har :)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Me
51
Megrez
525i touring -06
På min 06:a följde det med en instruktionsbok för den integrerade telefonen (som jag måste köpa). En SonyEricsson T610 eller T630

Så menar ni att även andra telefoner passar?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Om du har bluetooth kan du koppla upp alla mobiler! Dock är det många där telefonboken inte kan överföras till idriven.

Är du säker på att boken du fick för T610 eller T630 inte är till snap-in hållaren som sitter i mittarmstödet (ström & antenn) ?

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Me
51
Megrez
525i touring -06
Antagligen passar endast T610 och T630 till snap-in hållaren? Jag är på väg att köpa en sådan gammal tfn p.g.a detta men blev fundersam när jag läste denna tråd.

Kan man byta ut snap-in hållaren då för att kunna utnyttja ström+antenn eller blir det dyrare än att köpa en T610 för en femhunka?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.