AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
44.900

BMW M6 vs Porsch 997 S

Sida 3 av 3
För dom pengarna kommer du hitta en riktigt fin 997 S!! Finns ju 05:or som rullat 3XXX mil för nära 500.000:-... Du kan lätt hitta en 07:a eller 08:a för dom pengarna med kanske 1000 mil eller nåt. Då får du ju också den starkare motorn tror jag... Någon som vet från vilken årsmodell den sitter i?

mvh
Dennis
DennisH: Den nya motor kom först till 2009 års model.

Ett tips Stefan angående din Ringen resa. Planera för någon extra dag där ner pga av vädret. När jag var nere förra året så försvann en hel dag pga extrem dimma och då stänger de banan för turistkörning. Inte så kul om man bara måste vara hemma dagen efter.
ok, jag trodde det var from 08.....
Men en fin 997 S får man ju lätt tag i för 750-800.000......

mvh
Dennis
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Vet att det gäller 997 vs M6 nu, men får jag fråga, vad är det för egenskaper som eftersöks? Personligen är jag inte så besatt av fart utan tänker betydligt mer på stil och vad som känns unikt. I detta sammanhang kan jag därför inte låta bli att nämna Aston Martin. En Vantage: Länk eller en lite större och ännu mer unik DB9: Länk

Men om det nu gäller 997 vs M6 så tar jag förstås den som är snyggast - 997!
Så här gör en standard M6 ifrån sig mot en 997 (ej S)

Länk
Den där filmen säger inte så mycket. Köra fort på en bana eller kurvig väg är nog en mer givande och roligare upplevelse i en 997 än en M6. Jag hade valt Porsche 997 för att den är mindre och lättare en mer renodlad sportbil och därför roligare på bana och att andrahandsvärdet är högre för Porschen är heller ingen nackdel.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Skulle vara spännande och se hur senaste S-modellen står sig i en jämförelse. Då med Sport Crono + och
pdk-lådan.

//Stefan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gör Sport Crono nån prestandaskillnad förutom på turbo-modellen?

Sen att M6an är snabbare i acceleration vet nog de flesta av oss..

Mvh Johan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har bara sett att snabbaste S-modellen gör 0-100 på 4,3s och det är ju riktigt bra.
Någon som kan bena ut frågan.

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det är tydligen samma effekt, 385hk. Men skillnaden är detta: För de som köper till paketet Sports Chrono Package Plus med bland annat analog och digital tidtagning finns ytterligare ett läge kallat Sports Plus. I det läget varvas motorn till varvtalsstopp innan nästa växel blixtsnabbt skickas i utan tanke på komfort. Resultatet är häpnadsväckande.
Sports Plus-läget är optimerat för bankörning. Sport-knappen är en bra kompromiss som är tillräckligt snabb om du inte bestämt dig för att leva på gränsen.
Den nya PDK-lådan är smartare än en Nobelpristagare.
Test av TV.
Varvtider, acceleration och förbrukning

Tid runt Nürburgrings Nordslinga
Carrera S: 8:02
Carrera S facelift manuell: 7:58
Carrera S facelift PDK: 7:50

Acceleration 0-100 km/h (sekunder)
Carrera: 4,9
Carrera PDK: 4,7
+ Sports Chrono Plus: 4,5
Carrera S: 4,7
Carrera S PDK: 4,5
+ Sports Chrono Plus: 4,3

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Hittade en länk som var lite intressant: Länk

//Stefan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Porschen är väldigt snabb 0-100 km/h, eftersom den får ner i stort sett all effekt i marken. Den spinner bort ovanligt lite effekt, eftersom den har så baktung viktfördelning. Det är en stor fördel vid acceleration från stillastående, eller ut ur en kurva, men inte så viktigt rakt fram när man börjar accelerera från 50 km/h eller ännu högre fart.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ok, det förklarar tiderna. Verkade nästan vara något skumt, bara 385hk och den fina tiden 0-100.
Har hört att Porsche ligger lite i underkant med uppgivet effektuttag dessutom.
Ja, nu är det bara att leta upp en bil man kan provköra.

//Stefan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det en med PDK du är ute efter?

Mvh Johan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det går bra med manuell. Jag har inte helt släppt tankarna på en M6:a. Det kan även bli en fin M3:a med nya lådan. Ska i vilket fall som helst börja leta nu.

Jag Kommer så småningom sätta ut S5:an till försäljning.
Jag har även ute 335an på försäljningsuppdrag just nu, lite trögt på marknaden är det ju som bekant, så tid finns det att kunna hitta ett fint objekt.

//Stefan
BMW M6 är en mer komfortabel och acclerationssnabbare (men även toppfart vid borttagen spärr) bil än Porschen. Baksätet är desutem mer användbart än Porschen.

Porschen är en mer renodlad sportbil då M6 är mer åt sportigare GT-hållet. Porschen drar ocskå betydligt mindre bensin.

Så om du är ute efter en sportbil köp Porsche en mera GT coh komfotablare bil köp M6.

Instämmer helt med tidigare talare, kör så det ryker
viobebe
Den kvalité som Porsche har kommer BMW aldrig i närheten av.

Det som inte nämns här också är att de flesta har haft stora problem med lådorna i dessa vagnar, känner minst till 2 st fall där de fick byta växellådorna på M5 E60 iofs, men det är ju samma komponenter.Service kostnaderna är också moderata om du jämför mot BMW M som är hutlösa.

Men som sagt, lycka till vilken bil du än väljer..

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Är det inte mjukvaran i lådorna på M5/M6 som gjort att de strejkat?

Vad ligger en insp1 resp. 2 på för en M6 / M5 E6X?
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
StefaL : nu är det köpläge, slå till på en gt3 liks när du är i köpartagen :) Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.