|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har mina funderingar på att byta ut S5:an till hösten mot en begagnad M6:a eller 997:a. Vilken bil skulle ni välja? //Stefan | |
|
Rent emotionellt är det svårt att välja, lutar lite åt M6:an. I realiteten hade jag valt 997, tror den är en bättre bil med framförallt högre driftsäkerhet. För min del är det dock en hypotetisk frågeställning... finns inte ekonomi att införskaffa nåt sådant. :-) |
|
Buspelle |
Mitt val skulle vara 997. Man bara måste äga en Porsche någon gång i sitt liv. M6:an är naturligtvis en fantastisk bil. Ser man "nyktert" på för- och nackdelar - utan hänsyn till ekonomi - vinner antagligen BMWn, men Porsche är Porsche och andrahandväredt är oslagbart. |
|
Angenämt problem:-) Valet beror ju lite på vad du är ute efter. M6:an är ju en sk GT vagn medans 997:an är en sportbil. Sedan har du ju saker som kvalitet och andrahandsvärde som bägge är helt outstanding på 997:an. Ok, andrahandsvärdet kanske är svårt att sia om just nu med tanke på att modellen är relativt ny (05 va?) men om man kollar på 996:an så står dom sig riktigt bra i värde för att inte tala om 993... En vän till mig köpte en 997 S för någon vecka sedan. Helt fantastisk bil. Inget snack! Mitt val skulle utan tvekan bli 997:an. Bara värdetappet på en M6 får en ju att rygga tillbaka.. Mvh Dennis |
|
| 997 alla dagar i veckan !! | |
| Personligen så skulle jag aldrig tveka. Det skulle bli Porschen då jag tycker att 6-serien är sanslöst fula bilar. | |
| Porschen givetvis, jag håller med GE att 6-serien ser inte bra ut. | |
| Hade också valt porschen! Men som sas innan, det beror lite på hur du ska använda bilen, de är ju lite olika i karaktären! | |
|
Jag håller med tidigare talare,997. Tror att det är en bättre bil.Ägande kostnaderna för Porschen blir säkert lägre. Och andrahandsvärdet,som tidigare sagts kommer garanterat att vara bättre. Om valet hade varit senaste M3 eller en M5,hade jag varit mer tveksam, men troligtvis valt Porschen ändå.Därför om man hade dessa ekonomiska resurser,så hade man ju givetvis kört BMW som vardagsbil och 997 på söndagarna. |
|
|
StefanL: 997 S om jag hade valt. M6 är en fantastisk bil som jag kört några gånger men 997 S är strået bättre ur de flesta vinklar... Det är bara att provköra och följa ditt hjärta, jag ångrar att jag sålde min 9934S resten av livet München |
|
| Porschen så klart | |
| Porsche, utan tvekan. | |
|
Har tyvärr inte kört någon 997 S ännu, men ska göra detta när tillfälle ges . Ägandekostnaden beror som bekant till stor del av värdeminskning och de flesta som jag pratat med förordar Porschen som första val, och som de flesta av er gör. Som det ser ut i dag har jag låst ganska mycket kapital i två relativt sett dyra bilar, som inte är dom bästa sparbössorna. En bra familjefraktare samt en Porsche som nöjesmaskin är säkert ett vettigt val. Dessutom verkar Porsche ha ganska bra bränsleekonomi. Betydligt billigare att köra än M6:an. //Stefan |
|
|
Här har ni en film på hur en BMW M6 går mot en Porsche Carrera S (997). Kanske lite hjälp om man inte vet vilken som man ska välja! S:Länk |
|
|
Porschen var ju hyfsad i starten...sedan var det ju ren slakt ;) Men visst, "rattlåsrace" säger ju inte mycket annat än just accelleration från 0-normalt 402m. Kul klipp.. Mvh Janne. |
|
|
Att BMW´n är snabbare är väl knappast förvånande med tanke på övertaget i effekt. Det är väl ca 150 hk mer i BMW´n. M6 väger väl lite mer än 911S men har nog bättre siffror när det gäller hk/kg. Jag tyckte startproceduren såg märklig ut. Kan nån förklara den? |
|
|
Startproceduren var ju ingen direkt klockren "stå stilla, sedan grönt och start", men nog trodde jag att Porschen skulle dra ifrån en smula i starten trots effekthandikappet och tveksam procedur. Men ok, vi vet ju att den där V10:an inte är att leka med för andra än sprillans nya RS6,senare Porsche turbos osv ;) Vikteffekten har jag ingen uppgift om just nu iaf..brukar ju säga en del om iaf 0-100km/h. Mvh Janne. |
|
|
Hade valt Porschen. Enda två nackdelarna är något sämre ljudkomfort (mindre ljudisolering i 997an=prioritering), samt en något mindre "sexig" motor. Jag tycker att en boxersexa känns mer "simpel" än en V8 eller V10, precis som en 4a känns mer simpel än en rak 6a. Därmed absolut inte sagt att den är sämre. Jag menar snarare den speciella exklusiva karaktär tex en högvarvig V8 eller V10 ger en sportbil, den karaktär som gör att man kan stå stilla och förundras över motorljudet i tex en Audi R8 eller Ferrari. |
|
|
GE Startproceduren är ju som sådan, att man kör upp till ca 50km/h ligger ungäfer i linje med sin konkurent (i detta fall en 997) för att se ge gärnet vid konerna som ligger utpllacerade lite längre fram.... Med andra ord en rullande start från 50km/h och en stilastående start. Mvh// |
|
|
HFR Jag har kört båda bilar, och kan säga som så här, att ljudkomfort och all annan komfort är ljusår bättre i bmwn, och motor är inte bara lite sexygare utan det är som claudia schiffer vs lill babs ;) Sen en smg3 på det, så är valet i mina ögön iaf klar en M6 helt klart! |
|
|
Intressant cado. Nu kommer jag inte köpa bil enbart för accelerationens skull, men har inte Porschen varit snabbare än M6:an 0-100 när motortidningarna gjort sina tester. Då menar jag S-versionen med ca 385 hk. Rätta mig om jag har fel. En annan fördel som M6:an har är ett användbart baksäte. Det går väl knappast att sitta i baksätet på Porschen, inte om man är över 150cm. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.