|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
StefanL 0-100 är den kanske snabbare med den nya PDK låda som är ungäfer samma grej som ny DKG låda från bmw (som sitter i e9x M-bilar) knappast med den manuella versionen. Efter 100 är det ingen låda i världen som hjälper en carrera s, för i dem farter är M6 helt överlägsen. En annan grej en carrera s är ju nästan en SNIK modell i 911 familjen medans en M6 är det värsta en bmw kan erbjuda i dagens lägge. Dessutom åker man ganska så stötigt i en carrera jämfört med m6 (då är inte m6 mjuk på inga sätt) det är bara som så att väggbuller och stötighet var klart högre i carreran. Sen som du säger så är M6 2+2 sits, Nu är carreran jävligt grym bil men en M6 slår anningen högre, däremot en 997T VS M6 då hade valet blivit svårt, detta fall är solklart enligt mitt tycke. Åter komm gärna i vår med en utförlig test av båda bilar ;) |
|
|
Tack för bra och nykter information cado:-) Det är inte helt uteslutet med en 997T om priset är rätt. Rycktet säger att Porsche ska komma till stan.(LKPG) //Stefan |
|
|
Man blir lätt imponerad över motorkraft och accelaration, jag äger både BMW och Porsche och tycker att dom har totalt olika karaktärer. Jag hade en Bmw M6:a i södra frankrike 3 veckor i maj 2007 och körde med, och visst är det en fin grand turismo, där man lätt kan åka många mil utan att tröttna. Men tyvärr måste jag säga att mer allround än en porsche 997 S, det vet jag ingen sportbil som är. Du har bra komfort också där, och jag har provat dessa 2 på bana och där är carreran mkt roligare bil och tål verkligen att smiskas. Jag har kört 2 ggr ner i Europa med min Turbo och jag tycker den är underbar att åka långt i. Plus att vill du besöka en bana så tål den det. (nu är min Turbo inte lika rolig som en GT 3:a på bana pga av sin 4WD). Mitt råd är att prova bägge bilar ordentligt och tänk igenom vad du ska använda bilen till, sedan är det endast DU som kan ta beslutet. Jag själv går i tankar på den nya Lamborghini Gallardo 09, ska köra den i spanien om 4 veckor, kan knappt vänta. eller kanske 997 Turbo Generation 2 (när den kommer). Johan |
|
|
Tack Johan! Nu börjar det likna något;-) Min bästa kompis kör Porsche i dag och har naturligtvis påverkat mig med en viss övertalning att börja köra märket. I vår ska vi ner till ringen och ha lite kul. Då ska vi även passa på att besöka några handlare, det kanske inte är så stor idé att importera en bil pga valuta läget, men det kan vara intressant att se utbudet. Dessutom har den Svenska- ÅF en hel del intressanta kampanjbilar med bra priser just nu. Men för min del har jag en hel del kapital i mina bilar som jag förs och främst måste avyttra. Gallardon måste vara en riktig upplevelse:-) //Stefan |
|
| Är det här Porscheforum eller?! BMW M6 anyday!! | |
|
mackyfr: Nu är det såhär att Autopower är nätets bästa forum, nästan oavsett vilken bilmodell man kör. Se bara svarsfrekvensen på "övriga bilar" i forumet samt hur glada svaren är. Däremot så blir man ju intelligent av att åka BMW, en helt annan ting som vemsomhelst kan göra när de själva vill det. Mil och intelligens kanhända är en ökande frekvens om man väljer bort andra märken? Mvh Asken |
|
|
mackyfr: Det är väl bättre med ett forum där nyanserad information kommer fram. Jag gillar BMW, men i valet mellan dessa två skulle jag välja Porschen. Fast då hör det till saken att jag gillar bankörning, och där är Porschen tveklöst bättre än M6. Hade jag valt bil för långresor på kontinenten skulle jag ta M6. |
|
|
En GT3:a istället för en turbo annars. Svår slagen bil enligt mig SECOND PLACE FIRST LOOSER |
|
| M6an utan tvekan alltså | |
|
Inte för att jag påstår något annat, men vad är det som gör att 911orna klarar sig extra fint vid bankörning jämfört med "konkurrenterna"? Är det realtivt låg vikt ihop med högklassiga bromsar som gör receptet, eller är det mer en känsla av solid kvalitet som gör att föraren tillåter sig själv att pressa materialet till max? Har inte kört 997 själv så jag är nyfiken. johangbg> du har inte funderat över att investera i en Scuderia då? :) Enligt mångfald tester är 430-familjen en vassare körmaskin jämfört med Lambos'arna, och Scuderian är def det bästa Ferrari byggt. |
|
|
De flesta sportiga bilar klarar runt 1G i kurvor, men porsche ligger ofta runt 1,2G - vilket gör att de klarar mycket högre kurvhastigheter. De flesta bilar klarar ca. 70-75 km/h i undanmanöver, Porsche brukar ligga på 85 km/h... Mvh |
|
|
HFR, den lägre vikten hos Porschen är mycket rikigt en betydelsefulll förklaring, även om det inte är allt. Tack vare lägre vikt kan den få ut mer fäste ur däcken och därmed gå fortare i kurvorna och bromsa senare. Dessutom är vikten bättre fördelad hos Porschen. Den baktunga svansmotorkonstruktionen gör att man kan gå på gasen tidigt och hårt i kurvorna. Dessutom ger styrningen utmärkt feedback. Fjädringen är bättre avstämd för bankrning, och så vidare. Jag har i och för sig aldrig kört en 997. Den senaste Porsche jag kört är Cayman S, och den hade ett fenomenalt bra chassi. Synd bara att den bullrar så förskräckligt. |
|
|
Är det inte snarare M3:an som ligger närmare tillhands att jämföra med 997S? M3 lär fungera utmärkt på bana. Vill man satsa lite mer på bankörning och offra allt vad komfort heter blir valet en gt3 (rs) 996 eller 997. |
|
|
Förvisso kan en jämförelse med M3 vara det riktiga. Men utgår man från en prisjämförelse är nog M6 den rätta jämförelsen bilarna emellan. Jag tycker M3 känns mer standardbetonad dessutom. Sittställningen är inte den bästa, undantaget stolarna som är riktigt sköna och med en något bättre sittkomfort i baksätet. Sen tror jag att en beg M6/997S står sig bättre i värde. Det kommer finnas mängder av begagnade M3:or framöver. Måste också berömma forumet för alla vettiga inlägg, ingen annat forum är i närheten. Och bara för att man råkar köra andra märken parallellt eller under en kortare period innebär inte att kärleken till märket behöver vara mindre. Någon gång i sitt liv vore det trevligt att ha ägt en Porsche. Jag har inte så stor erfarenhet av märket men kan konstatera att Porsche-vännerna är än mer fanatiska till sitt bilmärke än BMW- entusiasterna. Ser bara på min kompis som åker på träffar och div banaktiviteter. Han har dessutom bokat på ett hotell som jag tror heter Blue Ecke eller något i den stilen som ligger vid ligger vid Ringen. Det blir den första riktiga långturen i en Porsche, med tillhörande varv! i det gröna helvetet. Ska bil spännande. V 14 åker vi. Är det någon av er själva som kört där? och i vilka bilar. Detta var kanskelite offtropic;-) men,men. //Stefan |
|
|
Hotellet heter Blaue Ecke och ligger mitt i Adenau. Jag bodde där många gånger under mina Nürburgringbesök. Det var ett trevligt hotell, med bra restaurang och gott öl (Bitburger), men jag tror inte att det är familjen Zuzok som driver det numera, så det kanske är annorlunda idag. Håll tummarna för bra väder. Ringen är lömsk i regn. |
|
|
Här finns mer om hotellet: Länk Finns svenskspråkig hemsida. Ursäkt om det blev lite OT. |
|
|
Ni som spekulerar om varför porsche går att köra hårdare på bana så har nog porschen sin fördel att dom har vikten bak, och ju mer man gasar i kurvorna dessto mer tryck blir det på bakhjulena, om man däremot fegar och man går in i en kurva samtidigt som man släpper gasen så är porschen riktigt lömsk. En ovan förare känner sig nog mer "säker" i en bil med motorn fram, men om man kan och vågar köra fort så är porschen svårslagen. |
|
|
Är det ny eller begagnad som är aktuellt för det var väl relativt nyligen Carrera S fick 385hk, så det borde väl finnas mycket större utbud av 345hk varianten. Själv skulle jag välja Porschen, gå med i Porscheklubben och köra med dom. Har varit och tittat lite när de kör på bana och man blir bra sugen! Dessutom tror jag hellre att jag skulle välja Carrera S än Turbo, p.g.a lägre vikt, rwd, trevligare ljud och för att jag tror jag får mer glädje för pengarna av den, för den är ju billigare. Mvh Johan |
|
| Ja, jag skulle också föredra 997S framför turbon. Balans och låg vikt ger mer körglädje än pulver i motorn. | |
|
Nockenwelle. Tack för länken! Vi ska träffas nu på fredag för att planera Ringen utflykten, så fler bra tips mottages med glädje. Jag läste i TV, där dom testat S-modellen med både PDK-lådan samt Sport Crono + paketet -tror jag det heter. I alla fall, accelerationen 0-100 var på fina 4,3s, som måste vara ovanligt snabbt för att bara ha 385hk. Nu vet jag inte vad Sprt Corno ger för effekt, men imponerande är det i alla fall. Grelle: För min del är det beg-köp som gäller. Ca 750-800´borde man kunna hitta ett fin ex för. Det där med Porschklubben är intressant, kul med lite bankörning så inte kärran bara står och samlar damm. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.