AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.919

Montera MID istället för 16:9?

Sida 2 av 2
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ngn som vet om Navcoder även funkar till att koda in mid-paneler med?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kontaktade killen som gör Navcoder och fick följande svar:
Hi,
Unfortunately, no you cannot make the MID work using NavCoder.
It is not the MID that has to be recoded, it is the instrument cluster (IKE)
Your car has to have the navigation option removed from the list of fitted accessories, otherwise the IKE tries to talk to the nav, and not the MID
Once the IKE has been recoded for no nav, then it will be able to communicate with the MID
Only the BMW dealer software (like GT1 or INPA) can add or remove fitted options and code the IKE correctly
/Jochen
Så nu blir det väl till att hitta ngn verkstad som har tillgång till denna utrustning(vill helst slippa åka till bmw solna)och som vet hur man gör.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ngn som vet om man behöver åka in med hela bilen för att programmera om instrument klustret eller räcker det att dyka in med bara instrumentet? Bilen är ganska "rensad" på inredning just nu nämligen ;)
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej!

Jag är inte helt säker, men 99% säker på att du måste ta med hela bilen.
IKEen jobbar ju ganska intimt tillsammans med LCMen och troligen så kan du ej koda om IKEen om inte rätt LCM samt i vissa fall DME sitter monterad i samma bil.

Vid uppgradering till nav från MID så brukar ej omkodning krävas, dock har jag sett att det krävts omkodning av IKE på de äldre bilarna (typ 1996-1998).
Har dock aldrig provat att "nedgradera" en navi orginalutrustad bil......

/Andy

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag skall ringa runt lite imorgon och kolla men det är nog som du säger att hela bilen måste in , Lite konstigt att det funkar vid uppgradering och inte vid nedgradering , aja vi får se vad de företag jag kommer prata med säger.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vet ngn om det finns ngn typ av dokument som beskriver för bmw tekniker hur han skall göra vid t.ex omkodning av instrument kluster? Har en kontakt som har utrustningen men de har ingen aning om hur man gör just detta :(
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Kolla i TIS eller EBA och titta på uppgradering IRIS -> MID.
Troligen finns det beskrivet där
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Eventuellt också i uppgradering till OBC = High
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tack Beolink! Nu har jag pratat med en kille på bmw i Uppsala som skall vara riktigt duktig på sånt här , han säger att man får beställa nya utrustningskoder ifrån tyskland och programera instrument klustret med men han säger också att jag måste ha radiodelen som tillhör mid-panelen inkopplad för att midden skall funka , okey att om man vill använda middens radiokontroller så måste man såklart ha en originalradio inkopplad men färddator+mobiltele styrningen på midden borde funka även utan radion inkopplad tycker jag eller? Dyrt skulle det iallefall bli: 500:- för nya koder och runt 2000:- för programeringen. Det känns inte som att det är värt dom pengarna riktigt men jag skall kolla upp i TIS+EBA om det står ngt matnyttigt där annars så skrotar jag nog projektet :(
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hmm, 500 för koderna känns ok, går ofta att räkna ut genom att jämföra bilar med olika utrustningar då det oftast enbart är en eller 2 siffror som förändras beroende på utrustningsskillnader.
Ta sedan koderna och gå till någon icke märkesverkstad som har en GT1a och be dem programmera klustret med de koderna......
Det bör bli billigare. 2000 för att programmera känns som överpris.
BMW har kodat enheter åt mig för mellan 500 och 1000:-
En icke märkesverkstad brukar ta 500 eller mindre om man
beskriver exakt vad de ska göra.

Säg till om du vill låna en radiomodul för mid vid kodningen.

/Andy
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vill bara meddela att jag med hjälp av Bmw scanner 1.4.0 nu kodat om IKE så nu funkar MID fin fint :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.