|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har surfat runt halva kvällen nu utan att hitta ngt , min fråga: Kan man ta bort 16:9 enheten och eftermontera en mid-panel istället ihop med en eftermarknads cd och därigenom kunna behålla de funktioner som jag idag har i 16:9 panelen(förutom navin då givetvis)??? Vad kräver midpanelen för anslutning? är det samma som idag går till 16:9 panelen eller måste jag byta kabelstam till en ifrån en bil med mid-panel original? Tacksam för svar ifrån ngn som tror sig veta :) | |
| Kan man luska ut detta om man skaffar WDS kanske? | |
| Om det är till nån hjälp så kan jag berätta att MID displayen är kopplad med en 12 stifts kontakt. Tyvärr vet jag inte om 16:9 panelen har samma anslutning. | |
| Hej! Var den vit eller blå med en bygel på som man låser den med? | |
| Måste säga att jag inte minns vilken färg den hade men jag kan kolla på en bil på jobbet på måndag. Bygel hade den iaf. | |
| Okey , tack! | |
|
Hej, Kontakterna till 16:9 / 4:3 skärmen kan ej användas för MID panelen. Däremot är det fult möjligt att nedgradera till MID från navigation och komplettera med eftermarknadsstereo. Kolla i WDS så ser du vilka pinnar på MIDen som skall anslutas till vad. /Andy |
|
|
"Hej, Kontakterna till 16:9 / 4:3 skärmen kan ej användas för MID panelen. Däremot är det fult möjligt att nedgradera till MID från navigation och komplettera med eftermarknadsstereo. Kolla i WDS så ser du vilka pinnar på MIDen som skall anslutas till vad." Hej! Tror du det lättaste blir att byta till en kabelstam ifrån en bil med mid original eller menar du att man kan lösa det med befintligt kablage? |
|
|
Du kan lösa just midbiten utan att byta kablage samt större ansträngning. Men problemet är ju sen att det ej finns något högtalarkablage vid instrumentpanelen om du ej lägger detta separat eller lägger i en kabelstam från bil utan navigator. Alla högtalare är anslutna i bagagerummet på bilar med 4:3 eller 16:9 navigatorer. /Andy |
|
|
Antar att du är ute efter bättre ljudkvalité. Har du funderat på att byta radiomodulen till BM54 istället för eftermarknadsstereo? Betydligt trevligare radiomodul både funktionsmässigt och ljudmässigt. Inga större problem att byta på bilar från 1998 och framåt. 1994-1997 är värre dock (byte av antenndiplexrar). /Andy |
|
|
Alla högtalare kommer drivas med slutsteg så några högt kablar behöver jag inte fram till HU:n men funderar ändå på att dra en kabelstam ifrån en bil utan navi för att få fram antenn samt radiokontakt för att ansluta en iso adapter eller tycker du det verkar onödigt? Antenn kabel kan man ju dra fram separat iofs om ström,jord,acc ström redan finns och sedan behöver jag väl dra en remote bak till antennförstärkarna också? Det är sant att jag är ute efter bättre ljud , närmare bestämt bästa möjliga och då jag skall köra med en alpine 701 processor så vill jag ha en alpine hu som kan styra 701:an samt leverera signalen optiskt. Jag skall installera och kolla lite i WDS. Tack för all hjälp så här långt! Ser ljust ut nu :) |
|
|
Ok, då förstår jag, det klarar ju inte BM54an :) Annars är det milslång skillnad mot BM24 eller speciellt BM23. Jag hade nog struntat i att dra en orginalkabelstam och satsat på bra 3:eparts kablar. /Andy |
|
| Okey! Montera en iso adapter+antenn adapter bak i bilen och sedan dra fram eget kablage ifrån detta alltså? | |
|
Tror det blir enklare, billigare och framförallt bättre kvalité. Sen kan du ju vid försäljning av bilen lätt konvertera tillbaka till orginal. /Andy |
|
| Nu är jag lite lat av mig så jag frågar direkt: Vart köper jag bra bmw(runda pinnar)till iso adapter samt bmw antenn till standard antenn adapter ngn stanns? Helst i sverige. | |
| Har nu kollat i WDS och det enda jag inte förstår mig på är de två antennkablarna jag har på original radiomodulen , den ena med storkontakt X13342 högfrekvens(fm?) går till diversity antennförstärkaren och det hittar jag i kopplings schemat men den andra med liten kontakt X13343 mellanfrekvens(am?)skall också gå till diversity antennförstärkare men den hittar jag ej på kopplings schemat för antennförstärkare! Behöver jag använda bägge eller räcker det med att ta antenn signal ifrån den stora kontakten X13342 som dessutom verkar vara en standard antenn kontakt som inte kräver adapter? | |
|
Har nu efter ngn timme hittat det här med antenn kontakterna , X13342 högfrekvens är antenn signal in i radion ifrån de tre antennerna i bakrutan och X13343 mellanfrekvens är en återkoppling till antennförstärkaren som berättar vilken av de tre slingorna som för tillfället ger bäst signal , tas återkopplingen bort används endast den lodräta antenn nr1 för radiomottagning och det är väl så det blir när man mont eftermarknads hu i bil med diversity , hoppas bara den ger bra mottagning! Har dock dykt upp en ny fråga: Till mid-panelen skall det anslutas en kabel till "Belysningsklämma 58" som skall finnas vid "skarvdon för innerbelysning" vart hittar man den i bilen???? |
|
|
Tja, hittar du inte den på andra knappar på instrumentpanelen i närheten så sitter ljusmodulen (LCM) vid frampassagerarens högra fot i stolpen. Där finns den absolut. /Andy |
|
| Jag har tittat på kopplings schema för: Ljusmodulen , klimapanelen , instrumenthus och hittar ingen anslutning som heter exakt likadant men du menar att jag kan skarva in mig på vilken kabel som helst som är för innerbelysning/instrument belysning alltså? Kanske de har samma färg tom? | |
| Fick tag i en midpanel ifrån en 523-96 med BC+tele för 400:- , skall bli kul o se om man får det att fungera! Saknar dock kontakten men sån kanske man kan köpa på bmw? | |
| Kopplade ur allt det som jag inte skall ha kvar(navi mkIII,16:9 monitorn,röststyrningen,tv-modulen samt radio-modulen)och kopplade in mid:en men allt som händer är att belysningen på alla knappar tänds , har dubbel kollat kablage och allt verkar stämma , måste mid:en kodas in? och isåfall: vad behöver man för grejor då? alternativt kanske ngn med grejor/kunskap kan hjälpa mig mot ersättning? bilen finns norr om Sthlm i närheten av Upplands-väsby. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.