|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
"Just, det, lagerbilar medför ju en viss begränsning i önskeutrymmet. Hur som helst så var det synd att dom inte hade M-sport, det gör rätt mycket på utseendet och man slipper plastlisterna inne i bilen. Slår 325d en 325ix tycker ni? IP: ...[165.227]" En 325d slår en 325i alla dagar i veckan. Take that to the bank. |
|
|
fastEddie: Tackar! Ville bara ha bekräftat mina misstankar... |
|
|
Yes! Jag provade en 325d automat en 08a och den väckte ´faktiskt habegär! Sicket bra drag ut från en korsning bara åk. |
|
|
Senaste info från ÅF. Status kod 150 Borde innebära levarans under mars, eller? 111 Order Accepted at AG 112 Order scheduled for Production 150 Production Started 151 Body Shop Started 152 Paint Shop Started 153 Assembly Started 155 Production Completed 160 Released to Distribution 168 AG Stock 170 Waiting Workshop 172 Planned for Workshop 174 Workshop Entry 176 Workshop Complete 180 Waiting for Export Dispatch 181 Waiting for Domestic Dispatch 182 AG Load No. -- Released to Carrier 190 Dispatched ex(port?) BMW AG 191 Returned to BMW AG 193 Arrived at Port of Exit 194 Selected for Shipment 195 Shipped from Port of Exit 196 Shipment Arrival -- ATA Har även fått ett Chassi nr som visar följande VIN Code info Chassis number A5472xx Vehicle code UX51 Series E91N Model 325d Body type OTHER Catalog model ECE Production date 2008 / 06 Engine M57N2 Transmission Unknown Steering Left Catalyzer YES Matsh |
|
|
Production date 2008 / 06, ser väl lite konstigt ut? Jag fick 2009 / 02 på min. Mitten eller slutet på mars skulle jag tippa på. |
|
|
För mig blev det faktiskt ett märkesbyte till Wolfsburg... En Passat Ecofuel med DSG. Till skillnad mot BMWn kunde jag ladda på med maximalt med utrustning - Navi, helskinn Dynaudioljud etc - till en nettokostnad som är mer än 30% lägre än en BMW 320D T med relativt sniken utrustning.. (!) Men visst, körglädjen blir ju lidande om man nu kan snacka om körglädje när 75% av körningen går i 0-45km/h i Stockholm. Så i april nån gång så ska E91:an säljas.... Det blir intressant att se hur det går...... |
|
|
"Till skillnad mot BMWn kunde jag ladda på med maximalt med utrustning - Navi, helskinn Dynaudioljud etc - till en nettokostnad som är mer än 30% lägre än en BMW 320D T med relativt sniken utrustning.." En passat fullpackad med utrustning är som en gris med rött läppstift. |
|
|
Hahaha... :-) Vetefan om jag håller med dig längre... Jag har kört mycket bilar sista veckorna och jag har inte upplevt några enorma skillnader mellan A4, Passat, 3-serie som motiverar prisskillnader i 30%-spannet. Hade det inte varit miljörabatt på Passaten hade ju valet varit enkelt däremot, då hade det blivit BMW igen. A4:an var för övrigt en klar besvikelse, jag tyckte att den har tappat en hel del mot förra generationen som var byggd som en tank, nya A4:an hade tappat tillbaka ned till E90/E91-nivå. (Förvisso inte dåligt, men inte bättre som tidigare.) Gör nog hellre roligare saker för 25 kkr om året än att låta mina småbarn peta sönder en BMW med tygklädsel dessutom. 25 kkr/år är snudd på att jag får en beggad Z4:a som andrabil för, det är en mycket kompetent kombination av nytta och nöje. :) (Mycket synd att inte BMW petat ned 318D under 120-gränsen för övrigt. Det är en oerhört vass tjänstebilskandidat när det händer.) //H |
|
|
"En passat fullpackad med utrustning är som en gris med rött läppstift" Lägg ner, en Passat är kanske inte världens roligaste bil, men fan så mycket mer prisvärd än BMW sett allt annat än körglädje. |
|
| Det är klart att crille82 blir upprörd när hans första bil var en VW! | |
|
Det är klart du håller med om att Passat är skit när du inte verkar ha kört något annat än BMW! Jag kommenterade bara Anders löjliga kommentar... |
|
|
I övrigt får man lära att se olika märkens kvaliteter och väga prisvärdhet etc. Har man bara kört BMW och klagar på att andra märken är skit så är man fan lika inskränkt som en inbiten Volvoägare som kört Volvo sen -73 bara för att Volov är bäst... |
|
|
Och till er som inte föstod så var det självklart ett skämt. Trodde jag var grov nog att det skulle förstås... |
|
| Och hur kan du veta vilka bilar jag haft? Sedan 2 år tillbaka har jag en Audi A4 2001 som extrabil! | |
|
Då var det dags att knyta ihop tråden! Jag hämtade ut den svarta missilen i går eftermiddag och har dundrat fram lustfyllda 10 mil sedan dess. Specen blev faktiskt nästan exakt som i första inlägget, men jag kör på style 32 istället för 159 på vinterhjulen - en klassisk och snygg fälg enligt mig. Intrycken då... Jag måste börja med motorn, som är den största skillnaden från min 325i. Den låter så mycket mer... och argare. Det känns att den är lite rå och kärv nu när den kommer direkt från gruvan, men jag tycker att den redan har börjat gå mjukare efter de första 10 milen och det som motorjournalister brukar kalla för gångkultur lämnar mig inte besviken. Jag är imponerad av hur BMW har lyckats få en 3-liters diesel att gå så mjukt. Ettans växel kunde ha varit lite högre växlad, den tar slut väldigt fort... ;-) Det är bra tryck på alla växlar, med bra respons (återigen, bra för att vara en diesel) och OK turbolag. En sak som överraskade mig är den avsevärt förbättrade komforten. Liksom tidigare kör jag på sportchassie, nu på 17" RFT odubbat och innan 16" RFT dubbat, men det känns som att gå från 3- till 5-serie i bekvämlighet. Där den gamla bilen slog och studsade dämpar den nya mjukt men bestämt. Ändå upplever jag chassiet som lika fast vid snabba sidoförflyttningar. Jag vet inte hur mycket man kan skylla på däcken som säkert är mycket bekvämare i nuvarande RFT-generation, men hela bilen känns både tightare och mer följsam - till och med så att sambon kommenterade på att den är skönare att åka i (och då är det skillnad;-). Tredje stora skillnaden är stereon. Jag har uppgraderat från HiFi-paketet i den gamla till DSP Logic7 i den nya. Fick därmed tre extra högtalare och digital signalbehandling. Jag har inte hunnit fippla med alla inställningar eller provat olika musikstilar, men ljudet är riktigt riktigt bra. Framförallt har det blivit ett lyssningsrum - ljudet kommer inte längre från knäna fram eller från sidan av stolen, utan det omsluter från alla håll. Plötsligt finns det bas och mellanregister! Gillar man att lyssna på musik i bilen och är lite kräsmagad med ljudkvaliten så är det här definitivt rätt tillval (om man inte vill lägga ännu mer pengar på Individual-ljudet). Jag upplever också att ljudkvaliten via AUX-ingången har blivit bättre. Uppgraderad förförstärkare? Slutligen har vi de små skillnaderna som kräver en BMW-nörd för att identifiera... Faceliften tycker jag är riktigt lyckad. Bilen har blivit snyggare och ser "fetare" ut både framifrån och bakifrån. Safirsvart metallic känns helrätt också. Sparkling graphite som jag hade tidigare är prydligt, men svart är tuffare helt enkelt. M-sportratten är härligt mjuk och tjock som en läderklädd falukorv men M-växelspaken är kanske lite för kort, jag har nog inte riktigt vant mig ännu. Klädseln är uppdaterad och har ett skönt fiskbensmönster, den känns också lite mer premium. Vad händer nu då? Till att börja med ska jag prova ut USB-kontakten och avgöra om jag ska köra USB-minne eller skaffa en 120 GB iPod Classic att lägga i bilen. Då behöver jag skaffa en Y-kabel till den också. Så ska det bli spännande att se vad förbrukningen svänger in på, nu ligger jag på 0.72 med "inspirerad stadskörning". Inkörningsfrågan viftade ÅF bort, "ÄH, det är bara att dra på". Jag tänker nog ändå ta det lite lugnt. På lite längre sikt ska jag ta mig en rejäl fundering kring trim. 260 hk känns lockande... I stort, på hela taget... Jäkligt nöjd! /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
|
Grattis till en trevlig kärra ElakaKatten. Ljudsystemet låter riktigt bra måste jag hålla med om. Jag har själv en ipod 80GB, suveränt smidigt att få plats med all musik, samt lätt att söka låt, artist mm. Har lärt mig uppskatta bioläget mer och mer, gäller bara att lyssna in sig och få till alla nivåerna i EQ:n bra. //Stefan |
|
|
"Bioläget! Är det 5,ans växel på en E85 bil? :-) \Natsh |
|
|
Stefan: Tack! Känner mig avundsvärd när jag smyger fram som en svart haj i trafiken... ;-) Tjackade en Y-kabel till iPoden igår och det visade sig fungera alldeles utmärkt. Jag var lite orolig att det skulle vara svårt att navigera i filsystemet via den tvåradiga displayen på stereon, men det går ju bra. Enda smolket är att höger ratt på stereon sitter lite för långt bort ... jag måste ju sträcka mig! Snacka om i-landsproblem :D Nästa bekymmer är att iPod Classic 120 GB verkar vara restad från Apple sedan jul. Har inte lyckats hitta den i någon butik ännu. Jakten fortsätter... /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
|
Elakakatten: Du måste letat lite dåligt.. :-) Dustin har den i lager, bara beställa så har du den imorgon: Länk Alternativt så har Siba/Radars (Radars är Sibas lågprisinternetbutik eller vad man ska kalla den.) utförsäljning för 1995 om du vill åka till butik eller beställa från Göteborgare.. :-) //H |
|
|
Håller helt med dig ElakaKatten, den högra ratten på stereon sitter lite väl långt bort ;-) Det borde gå att styra det helt från ratten. Jagar också en iPod Classic, en 80GB räcker dock för mig, har kollat blocket lite men inte fått någon träff ännu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.