|
Sida 9 av 12
|
|
|---|---|
|
Grodan "Vissa vill betala för bling-bling eller lyxutrustningen och vissa gör inte det. Och du är väl en av dessa som nöjer dig med att bilen är billig, har hjul och ratt och tar dig från A till B. " Om du läser lite vad jag skrev så har jag lite högre krav än så. "Jag vill ha framför allt ha multiratt i skinn, sportstolar i alcantara, drag och gärna M-pkt". Sen vill jag helst att det är en touring också. Att det skulle ta två år innan en, enligt dina önskemål, hyggligt utrustad sjunker till 130-140' tror jag inte ett dugg på. Du kan redan idag hitta fina välutrustade e90 på bilfirmor för 150' och t.o.m. billigare. De bilfirmor jag varit i kontakt med sista tiden är inte alls ovilliga att diskutera priset om det gäller en skarp affär. |
|
|
BjörnB// Säg så här, om 2 år du vill skaffa dig en 325 E90/91 vad väljer du, en 08 snikmodell eller en 06 som är fullutrustad eller nästintill? Det jag menar är att den som nu råkar göra en bra affär och köpa en ny icke så välutrustad 325 för ca 100.000:- billigare idag kanske har lite svårare att bli av med sin bil om ett par år då det finns 325'or med samma årsmodell ute som ägarna till dessa en gång i tiden betalde en hel del för att få välutrustade bilar. Skulle du då fortfarande välja de där 10, 15 bilarna som såldes ut billiga? |
|
|
Är priset bara rätt och det har vi ju gått igenom att det finns bra marginaler att ta på utan att för den delen göra en svidande nettoförlust, men ändå ligga på ett för marknaden attraktivt pris och därmed med lätthet kunna sälja enheten. Snikutrustade tycker jag inte, de har ju xenon och sportstolar! Med schysta 18" så är dessa bilar klockrena! Jag undrar vad vi skall komma fram till? Att få dessa forumbröder att känna att de gjort bort sig för att de inte köpte fullsmetade bilar? De har gjort en mycket bra affär baserat på ett mycket snabbt taget beslut som ändå handlar om relativt mycket pengar och detta gjort per telefon och utan att ens ha sett bilen. Modigt och kallt gjort! |
|
|
Det känns som att en sådan här snik-325a hade fått omdömet "osäljbar" eller "får skänkas bort" om ngn hade ställt frågan i värderingsforumet, och det gällde en tex. 2 år gammal bil. Men visst kan man klara sig utan multiratt, klimatautomatik och farthållare. Jag hade själv en sådan 116 som jag köpte ny, med plastratt och allt och jag var nöjd med den då =) Säljbar var den definitivt, mest lättsålda bilar jag haft hittils. Det skall väl sägas att jag faktiskt funderade ngn minut på att ringa Bilcentralen när jag såg denna tråd första gången, för 219.000 var verkligen osannolikt billigt, och nytt är ju alltid nytt. Men efter några minuters betänketid kommer jag fram till att jag nog trivs bättre i en välutrustad E60 med läder, klimat och Pdc =) BMW CS #5139 |
|
|
Ratt går att byta enkelt, farthållare går även det att eftermontera på ett enkelt sätt. Totalkostnad kanske 10.000kr. Grodan, visst är det så att en välutrustad bil (sannolikt) kommer att bli enklare att bli av med. Men hur många beg-spekulanter tror du är villiga att betala 100.000kr mer för dessa? Inte många antagligen. Så länge skillnaden är mindre än så kommer de som köpte 08orna alltid att ha gjort en bra affär. ______________________________ //Lövet |
|
| Men om tre år kommer inte en välutrustad 325 vara 100.000:- dyrare än en icke-välutrustad 325. Vad väljer du då? | |
|
Nej just det. Alltså har de som betalat ~100.000kr mer för sina 325or gjort en väsentligt sämre affär oavsett hur mycket de sitter och kraxar här om avsaknad av helautomatisk AC. ______________________________ //Lövet |
|
|
Men skillnaden är däremot det att, de har betydligt lättare att sälja sina bilar än de som betalde 100.000:- eftersom om ett par år så kryllar det av välutrustade 325'or med rätt pris.. Bästa affären gjorde nog Vi som köpte välutrustade 325 -E90 nu i dessa tider. :) |
|
|
Grodan: Jag stod just i valet mellan att köpa en fulltutrustad 325 sedan -06 eller den här nya -08. Jag valde bort -06:an pga avsaknaden av nybilsgaranti, fri service osv. Förstod att du satt på en välutrustad bil som du kanske relativt nyligen köpt för mycket pengar. För att glädja dig en aning så säger jag följande utan att ha en aning om vare sig din bil eller vad den kostade: Jag tycker den är skitsnygg, jättebra utrustad och du kommer troligen få mer för den när du säljer den än vad du gav för den. Du har gjort en mycket mycket bra affär! :) |
|
|
Men ge er nu, vaddå kraxar? Är inte det här en diskussion så säg mig. Jag trodde att åsikter fick uttryckas, inte bara om man höll med. Ingen har ju påstått att bilen är en dålig affär. Ingen vet heller hur svår eller lättsåld bilen är om två år. 100' i skillnad tror jag knappast att det är men det är å andra sidan inte mycket extrautrustning som ger tillbaka pengarna. Kan man klara sig utan klima och diverse annat så är det ju fantastiskt bra pris på bilen. Jag skulle däremot inte betala över 200' för en bil utan klima... |
|
Gemini__ |
mrbaretta: Du har inga bilder på nyförvärvet att bjuda på? =) |
|
För att återgå en aning till topic: Vad tror ni att en 325i T av årsmodell -08 med multiratt och farthållare kostar om exakt två år och med 2000 mil på mätaren? ( Inköpt för ca 345000:- ) Likaså vad kostar de bilar vi diskuterat i tråden om exakt två år och med 2000 mil på mätaren? ( Inköpt för 219000:- ) |
|
| Jag skulle fotat lite i helgen men det var så jäkla tråkigt väder och bilen hann bli skitig på vägen hem från tvätten :) | |
|
Låt oss förenklat anta att bilen minskar med 50% på 3 år dvs. för det översta exemplet blir det 115' på 2 år. Pris: 230,000 En på AP populärt kallad snik modell betingar kanske 30' mindre pris i den prisklassen. I så fall skulle den snikade kosta: 230-30=200,000 kr. Så om min lek med siffror bara har en gnutta sanning så skulle det innebära att lågspec bilarna haft en värdeminskning på 19,000 medans grodans bil haft en värdeminskning på 115,000. Troligen är sanningen inte riktigt så extrem, men exemplet ovan ger ändå en indikation på vilka pengar det handlar om. Sen om skinnratt, klimatautomatik och farthållare är värt (115-19) = 96,000 spänn det får var och en avgöra. |
|
|
Grodan, tycker jämförelsen haltar lite när du jämför din 4år gamla bil med en helt ny. Din bil har sannorlikt sjunkit till en bit under halva nypriset. Och i kronor räknat kommer den inte sjunka på samma sätt som en ny bil gör första åren. Jag tror också att den bil (om du köpte den till rätt pris) kommer att ha lägre värdeminskning än de nya för 219´ kanske inte under -09 men iallafall under några år. Men de som köpte nya bilar har fått en del andra fördelar som du saknar tex garanti, vagnskadeförsäkring, fri service och en helt oanvänd bil. Jag tycker det är mer intressant att jämföra hur lite/mycket mrbaretta kommer att förlora jämfört med andra välutrustade 400' kronors 325:or under 2-3 år. Då kommer deras nybilsköp framstå som ett klipp gissar jag. Tror du mrbaretta hade gjort en bättre affär om han lagt ytterliggare 100.000 för att få en riktigt bra utrustad bil? Jag tror absolut inte det. "Bästa affären gjorde nog Vi som köpte välutrustade 325 -E90 nu i dessa tider. :)" Med det resonemanget har jag gjort en ännu bättre affär när jag köpte en Audi 100 för 27.000 och som fortfarande rullar efter 4år. |
|
|
Om du byter in bilen hos BMW så har dom normalt ganska bra koll på vad du betalade för bilen ny. Frågade ang en kraftigt prissänkt E90 Med M-pkt o Bavaria pkt. Så du gör nog ingen jättevinst på din bil när det är dax att byta in den.. |
|
| Då byter du nog inte in den på BMW... | |
|
Vilken fart det var i den här tråden;) Snart har jag kört 40mil med pärlan och den startar och går fortfarande.Det är bra!Blev lite psykad i morse när qvicksilvret låg på -14 då hade jag ett icke premiumbils relaterat ljud i bilen.Då när jag körde så var det något från instrumentbrädan som gnisslade vilket jag ej hört förut.Sen när jag åkte hem så slutade det låta.Verkar som att ljudet uppkom pga det kalla vädret och när coupen blev varm så blev det bra.Kanske en inkörnings grej eller sjusterings sak.Får se om det uppkommer igen. Angående pris på utrusting så är påslaget i inbyteslistan hela 6000 riksdaler för comfort,ACC det gäller då E9x. Touring tilläget hela 10000 riksdaler :)Det är trevligt jag som fick skåpet på köpet kan man säga. Sen när jag ska byta bort bilen så gör BMW handlaren så som alla andra handlare gör.Först kollar dom gröna listan och sen på den billigaste bilen på bytbil.Hade en A4 -03 avant som jag sålde nu och den hade all utrustning i princip men jag skulle endå få långt under list pris.Allt var alltså som vanligt.Bilhandlarna bryr sig lite om bilens skick och utrustning. Det är bara att inse att ju dyrare bilen är ny ju fler kronor förlorar man under ägandet.Sen är det ju trevligt att det finns folk som har råd att köpa en 325a med extra lul lull och losa ca 250 tusen på tre år.Undrar vem som losar mest? För min del hade det varit mycket billigare att ha A4an kvar men kunde inte motstå detta erbjudande. Har tyvär inte varit väder för några roliga bilder men det blev någon till i helgen som var. Länk |
|
Njuren |
Grattis till er som fick en 325t för 219`! "the things you own end up owning you" |
|
Du har ju för tusan två mugghållare. Undrar just om Grodan har det :-) Det är helt riktigt det där att bilhandlaren skiter högaktningsfullt i om du har en fullutrustad bil. Så har man en fullutrustad bil skulle jag vilja påstå att handlingsfriheten är minimal. Man måste sälja privat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.