|
Sida 11 av 12
|
|
|---|---|
| Vad jag vet har alla BMW från och med 1994 kedja. | |
|
Jag personligen skulle aldrig i livet köpa en splittrans ny bil om jag inte vore mångmjlionär och brydde mig inte om hur mycket jag skulle förlora på den dagen efter jag skulle sälja bilen. Det räcker att man kör den nya bilen 1 km för att den ska minska 30.000:-. Jag köper hellre en bil som redan fått sin värsta värdeminskning och välutrustad än en ny bil som kommer att sjunka så fort man sätter sig i den och lämnar hallen. Måste även kommentera det där med att bilfirmor bryr sig inte om utrustning. Ja men, jag är inte en av de som byter in min bil hos nån firma, utan när det är dags så säljer jag den privat och välutrustade bilar är bra mycket lättare att sälja till privatister än snikmodeller av egna erfarenheter. |
|
|
Är det inte dags att sätta punkt för den här diskussionen snart... Själv har jag precis beställt en 318i Touring för en avsevärt större summa, med avsevärt mer utrustning. MEN, om jag skulle välja ut tre tillbehör som jag absolut inte skulle vilja vara utan hade det blivit sportstolar, xenon och logic7-stereon. De två första ingick i dessa bilar och att eftermontera en duglig stereo är varken svårt eller särskilt dyrt om man nu bryr sig om hyggligt ljud i bilen. ACC hade jag kunnat leva utan i vårt klimat. Hur ofta är det svinvarmt ute när man kör bil? Övriga kalla 11 månader funkar säkert den vanliga klimatanläggning lika bra. Farthållare är inget jag heller skulle sakna så värst. Tycker mest att man blir mer passiv av att bara sitta och styra. Jag valde skinnklädsel för ungefär samma pengar som att istället få en 320i med standardklädsel. Det var inget svårt beslut eftersom det skiljer så lite i motoreffekt. Steget upp till 325i (med tyg) hade inneburit nästan 40.000kr till vilket inte fanns i budgeten. Men om det stått en 325i för 219.000kr i bilsalongen före jag skrev kontrakt, hade nog inte valet varit så svårt... Att köpa "rätt" bil för att nästa köpare ska gilla den känns ju sådär lagom kul. Tror dessutom knappast att dessa blir direkt svårsålda den dagen det är dags. Det är nog inte bara jag som sätter sportstolar och xenon högst upp på önskelistan. Grattis igen till ett fantastiskt bra köp! |
|
|
Novation har ingen dålig rea nu... Kika på den här! Länk |
|
|
Det känns på något sätt lite skrattretande att läsa denna tråden.... Varför ska folk helt plötsligt börja klanka ner på dom som köpt dessa "rea-bilar"? Ja självklart är det kul med MASSOR med utrustning. Jag valde själv extrautrustning för sjuka 110 000:- till min E92 coupe när jag köpte den våren 2008. MEN - det folk missar är att dessa rea-bilar som är snålutrustade är så jävla prisvärda så det är SJUUKT! Pris-skillnaden om tre år kommer självklart vara kännbar mellan en välutrustad och en snikutrustad - men tänk på att dom med snikutrustningen har betalat hela minst 100 000:- mindre än för en välutrustad! Dom kommer inte alls vara svårsålda - för det är SÅÅÅ många där ute i landet som VILL åka BMW E9x och många bryr sig inte om Logic7 stereo, adaptiv farthållare eller för den delen m-paket. AC och elhissar är väl ändå det viktigaste. Farthållare tillhör väl också "basic"-utrustningen i en bil idag - men den smällen får man ta. Grattis till ett Riktigt bra bilköp ni som handla på Rean och jag tycker det börjar bli dags att stänga denna tråden. |
|
|
"Det räcker att man kör den nya bilen 1 km för att den ska minska 30.000:-" När det gäller den nya bilen vi diskuterar tror jag faktiskt de skulle kunna åka nåt halvår och i stort sett få igen pengarna. Men hade man köpte den för listpriset (runt 340.000-350.000 med 8%rabatt) med skulle man nog tappa minst 30.000 ganska omgående. Man kanske skulle kunna få ut 250-260' efter ett par månader och ett fåtal mil. Hade du dessutom plockat på utrustning för 100' till så hade du tappat ytterligare 50'-60' tippar jag. Annars håller jag med dig, själv skulle jag också ha svårt att ta en värdeminskning på 50'-100' på ett år som ett nybilsköp oftast innebär. Men ändå lekte jag med tanken att försöka komma över en av de nya 325:orna. Glöm inte att även din bil sjunker i värde kanske 20'-30' per år. |
|
|
Danielbas, "ACC hade jag kunnat leva utan i vårt klimat. Hur ofta är det svinvarmt ute när man kör bil? Övriga kalla 11 månader funkar säkert den vanliga klimatanläggning lika bra" ACC:en klarar inte kyla bättre. Vad klimatautomatiken kan som inte AC:en kan är att automatiskt hålla den temperatur som du önskar i kupen. Med en AC får du ratta själv upp och ned tills du är nöjd. |
|
|
Niclas116 hade ju ett läsvärt inlägg. Bara reg. numret var väl värt nån tusing på den 330D:n :) Förövrigt verkar jantelagen ännu leva och frodas i detta land då denna tråd har kommit upp i 11 sidor... |
|
|
En 07:a, ny? |
|
| Ja, det är skrattretande att läsa hur man försöker få det till att 219 tkr för nämnd 325:a bara är ett hyfsat pris och börja jämföra med beg bil, utrustning osv. Det är väl upp till var och en hur mycket man vill lägga på sin bil och allt annat i livet oavsett om man är miljonär eller inte. 219 tkr för nämnd bil kan dock aldrig betraktas som något annat än ett fynd i dagens läge. I en nybilskalkyl får man alltid betala minst 10% i värdetapp när man vrider om nyckeln första gången, men det kan det ibland vara värt. Jag har själv köpt splirrans ny BMW ett par gånger och det är knappast känslan av att ens tillgångar försvinner som genomsyrar en vid första bilturen. Kanske har mina värderingar förändrats, men vid det senaste bilbytet började jag titta på begagnat och föll för detta och är fortfarande nöjd. En ny bil är en ny bil och det går aldrig komma ifrån. Smakar det så kostar det. En ny bil där man inte få välja spec själv skall givetvis vara mycket billigare men det går inte att komma ifrån att nämnd bil är MYCKET MYCKET billigare. Det är bara att gratulera köparna som jag tror i många fall kanske inte övervägt en ny bil men nu sprang på ett tillfälle på en ny bil man inte ville missa. | |
| Såg inte ens att det var en 07:a... | |
|
Ja huvudsaken måste ju ändå vara att de (vi) som köpt bilarna känner oss nöjda. Finns nog inte så mycket mer att diskutera runt priset, vissa tycker det är bra och andra tycker att det är dåligt. De som tycker det är dåligt kan ju i alla fall glädjas åt att ni sluppit betala och slipper åka runt i bilarna. Nu har jag kört dryga 80 mil med bilen och mitt intryck är: Otroligt skön bil att köra, motorn är riktigt trevlig, även om jag inte dragit ur den ordentligt än under inköringsperioden. Stabilt helhetsintryck med kvalitetskänsla rätt över, inget gnissel eller gnäll och passformen är perfekt. Stolarna är i mitt tycke riktigt bra och perfekt stoppade för skön sittning. Har inte saknat vare sig farthållare eller ACC än så länge. Ett minus som jag kan komma på är att jag tycker att det är rätt risigt ljud i ljudanläggningen, kanske är normalt? Tycker ljudet är mycket bättre i min Volvo S80. Får forska lite i inställningar osv när jag hinner. Men som sagt: En, i mitt tycke, mycket trevlig bil. |
|
|
Tror inte jag hört någon säga att det är ett dåligt pris. Om så är fallet anser jag det märkligt! Diskussionen har väl snarare handlat om andrahandsvärdet samt vilka som attraheras eller inte av utrustningsnivån kontra pris. |
|
|
Grodan: Testa att höra med handlarna vad du får för din nyss inköpta bil så ska du se att den också har sjunkit en bra bit i värde. |
|
| I min värld (controller till yrket) är andrahandsvärdet en avgörande bit när man bedömer om ett pris för en vara vid inköpstillfället är mer eller mindre bra. | |
|
Hos vilka återförsäljare såldes dessa bilar? . |
|
| Jag har sagt det förrut,men säger det igen.Detta hade varit ett mycket tråkigt forum om alla tyckte likadant. | |
|
Dom såldes på bilcentralen. |
|
|
Clubsport// Men jag skänker aldrig bort min bil till en handlare för att byta in den mot en av deras bilar som i övrigt är överpris. Så den diskussionen är helt offside här. Anders S.// Precis! |
|
|
Grodan: Den har relevans eftersom du verkar tro att det bara är nya bilar som tappar i värde. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.