AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
27.596

BMW 325 i Touring Fabriksny -08 för 219 000:-

Sida 10 av 12
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Detta är ju ganska enkel matematik, vi tar det enkelt!

Om vi säger för enkelhetens skull att en 325 touring har en värdeminskning på 90000 på 3 år så får de som köpt sin för 400000 ut ca 310000 för sina välutrustade bilar medans 325köparna i denna tråden skulle slänga iväg sina för 110000 om man räknar rakt av med samma förlust.
Med ett sånt pris undrar iallafall jag om de är svårsålda.....nej, just det!

De kan sälja sina till ett mycket attraktivt pris och ändå göra en bråkdel av förlusten jämfört med andra.

Visst hade jag med varit lite sur om jag själv hade köpt en sådan för 100000 mer, men så är den fria marknaden.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
90´på 3 år för en bil för 400´är dessutom en omöjlighet. Det dubbelt upp är nog normal värdeminskning.
Det var en kanonaffär för de som köpte dessa 325:or.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
coldhex//

Jag har bara en, dock har jag värmebox eller om man vill så förvandlar man den till kylbox. ;)
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Då kan du hoppa in där och värma dig när den bistra kalla sanningen når dig!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ahab//

Och det är?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har svårt att förstå vad det är att diskutera...? 219' är sjukt bra pris för dessa bilar och värdeminskningen kommer garanterat inte att svida i samma utsträckning som för flertalet övriga BMW-nybilsköpare.

Bara för att många (däribland jag själv) kanske inte kommer att stå i kö för att köpa en av dessa vagnar begagnad pga av den återhållsamma utrustningsnivån så är det ändå så att det finns väldigt många andra som inte alls har samma krav och för ett överkomligt pris gärna parkerar en 325:a på sin uppfart.

___
//Ulf
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Grodan: Det är när du skall sälja din välutrustade bil och inser vad du förmodligen redan vet att priserna rasar fort på dyra bilar.
Jag gillar oxå välutrustade bilar ( har haft ett par st ) men efter säg 5-6 år är den stora skillnaden inte priserna i sig utan att en välutrustad säljs fortare än den utan lull lull. Det är där jag menar att dessa kan släppas lite mer på priset för att attraktivisera dem mer, utan att för den skull förlora i närheten vad de dyrare syskonen gör.
Jag menar inget illa mot dig Grodan och vill inte att du tar ngt personligt, det är ju ett diskussionsforum. Så var det klargjort!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ahab//

Men skillnaden är att min är 3 år äldre än de där nya som inte är så välutrustad, dock är min nästintill fullutrustad och dessutom gav jag under 170.000:- för den. Detta innebär att jag gör mindre förlust än de som köpte sina icke välutrustade bilar nya för 220.000:-!

Om du kallar det för den bistera sanning, då är du en pessimister.
:)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu jämförs det ju äpplen och päron...

En 05:a har ju redan tagit en stor värdeminskning och faller inte riktigt lika snabbt som en 09:a. Samtidigt så är ju 05:an inte en ny bil vilket lär märkas på driftskostnader t ex reperationer (ingen nybilsgaranti), försäkring (ingen vagnsskadegaranti), service (inge fri service) samt diverse slitagedelar som kan behöva åtgärdas.

___
//Ulf
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Insåg också precis att någon sitter och jämför en 05:a med en 09:a här. 05:an är ju en gammal bil och har ju dessutom en mindre motor under huven.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Nästintill fullutrustad och dessutom gav jag under 170.000:- för den"

Nästan fullutrustad låter ju kanonbra. Har du tex attraktiv utrustning som M-paket, navi, dragkrok?
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
"Men skillnaden är att min är 3 år äldre än de där nya som inte är så välutrustad, dock är min nästintill fullutrustad och dessutom gav jag under 170.000:- för den. Detta innebär att jag gör mindre förlust än de som köpte sina icke välutrustade bilar nya för 220.000:-!"

Då har du ingen nybilsgaranti, vagnskadegaranti, fria servicar plus en bil som antagligen gått över 10k mil och därmed ingen maskinförsäkring? Och sist men inte minst, inte nöjet att ratta en ny bil.

Så jag kan nästan garantera att även om den lilla fördel du evt har i värdeminskning nog snabbt äts upp av allt det andra.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Då har du ingen nybilsgaranti, vagnskadegaranti, fria servicar plus en bil som antagligen gått över 10k mil och därmed ingen maskinförsäkring? Och sist men inte minst, inte nöjet att ratta en ny bil.

Så jag kan nästan garantera att även om den lilla fördel du evt har i värdeminskning nog snabbt äts upp av allt det andra."

Vilket är helt subjektivt. Ungefär lika subjektivt som att vissa hellre betalar 100' mer för den utrustning man vill ha, trots att man vet att man inte får tillbaka många kronor för det när den ska säljas.

BM
23
BMW-08
320dt -08
Vad är detta för lekstuga!!!!
Köper man en BMW för att tjäna pengar "knappast"
Bilar kostar sen är det upp till var och en vad man vill ha för utrustning m.m & framför allt hur mycket pengar man vill lägga ner.
Att jämföra en ny bil (något naken) med en 3 år gammal bil och snacka om vem som förlorar mest pengar, är som att jämföra äpplen & päron. Jag tror att nu finns det några lyckliga ägare till en ny BMW (som kanske tidigare endast funderat på en begagnad). Sen är det alltid så med utrustning och färg Man/aut-låda när det är dax att byta in denna hos en handlare så säger dem nästan alltid hade du detta så skulle...............
Det är bara gratulera er som gjort detta "fynd".
En ny bil är värt en hel del Grodan.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
"Vilket är helt subjektivt. Ungefär lika subjektivt som att vissa hellre betalar 100' mer för den utrustning man vill ha, trots att man vet att man inte får tillbaka många kronor för det när den ska säljas."

Jo men nu diskuterar vi ju just pengar och jämför hur mycket man förlorar under tiden man äger bilen. Om man tycker det är värt det eller ej hör väl knappast hemma i diskussionen??
Jag kanske tycker det är kul att spola ner 500-kronorssedlar i toaletten. Om jag tycker det är värt det eller inte är som du säger subjektivt men vem som helst kan räkna ut att jag förlorar pengar på att göra så. Eller hur?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Då har du ingen nybilsgaranti, vagnskadegaranti, fria servicar plus en bil som antagligen gått över 10k mil och därmed ingen maskinförsäkring? Och sist men inte minst, inte nöjet att ratta en ny bil."

"Jo men nu diskuterar vi ju just pengar och jämför hur mycket man förlorar under tiden man äger bilen."

Hur mycket pengar sparar du på detta?
Jag har ny bil och har inte sett att jag sparat några större pengar än så länge. Jo, min SUBJEKTIVA åsikt är att garantierna ger mig en trygghet. Men i rena pengar är jag nyfiken på vad nöjet med ny bil och maskinförsäkring är värt?

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
På min förra bil som gått strax över 10k mil när jag köpte den, hade en:
*maskinförsäkring varit värd i runda slängar 15k kr (byte av turbo)
*nybilsgaranti ytterligare 5 kr (felsökning och byte av diverse givare som slutade fungera)
*fria servicar ca 10k kr (hann aldrig med kamremsbyte men det hade varit 10k till)
*sedan så hade en ny bil inneburit kanske 5k kr mindre i i utbyte av slitagedelar (bromsar, hjullager etc), som inte täcks av garantier.

Den bilen ägde jag i ca ett år och körde 5000 mil med ca 35k kr i reparationer. Vem vet, den kanske hade hållt i två år till utan att kosta en krona, men jag tvivlar på det.
Min nuvarande bil har inte kostat en krona bortsett från nya däck och motorolja som man aldrig kommer ifrån. Dessutom gör vagnskadegarantin att den kostar ungefär hälften så mycket att försäkra (ca 5000 mindre per år).

Nu kanske jag haft osis med turbobyte, men det är ett faktum att bilar med några mil på mätaren kostar mer att underhålla.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Dom behöver inte ens vara gamla för att det ska kosta utan garanti. Min förra 320d hade en förångare som korroderade. För att byta tog det BMW 3 dagar!!! Undra vad det hade kosta utan garanti.

Garanti är en riskpremie, den kan var värd både lite och mycket, men framför allt fungerar den som en trygghet. Tryggheten är värt mycket för många även om man inte behöver utnyttja den.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kamremsbyte brukar sällan ligga i den fria servicen då dessa brukar bytas efter 8-10' mil.
Maskinförsäkring KAN vara värt en del, om något händer. Ja. Men det är omöjligt att värdera detta i rena pengar, INNAN ett bilköp.

"Jo men nu diskuterar vi ju just pengar och jämför hur mycket man förlorar under tiden man äger bilen. Om man tycker det är värt det eller ej hör väl knappast hemma i diskussionen??"

Hör det inte till diskussionen vad var och en är beredd att lägga pengar på så vet jag inte varför vi diskuterar priset på bilen öht....

Vilka nya BMW:ar har kamrem?
Har inte alla kamkedja nuförtiden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.