|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Martin E |
Hade förmånen att prova en 330 d A Coupé för en vecka sedan , wow vilken motor (dubbelturbo sexa) !! det kändes knappt att det var en diesel ! Dock trodde jag det var fel på bilen då den spårade extremt det visade sig att de breda 255 bakdäcken i komb med 225 framdäcken gav dessa egenskaper.. Tyckte det var extremt jobbigt att behöva parera så fort vägbanan blir ojämn.. Är detta en egenskap på de nya 3 serie bilarna ? och finns de även "inbyggda" i min 1 serie som även har bredare däck bak? |
|
Ja, fler personer har anmärkt på det, men främst i kombination med RFT däck. Och du provade nog en 335dA ;) Mvh/ Niclas |
|
| Spårigheten kan helt tillskrivas Run Fat däcken. Min E90 spårade en hel del med de originalmonterade däcken, men med konventionella däck spårar den inte alls, trots att jag kör med camber- och toevinklar som inte är optimala för spårstabilitet. | |
|
Skyller helt på RFT däcken! ---- BMW CS #6212 |
|
Martin E |
@Heden Nej det var en 330 x med ett sportpacket 18" fälgar Det stora skillnaden mellan "vanliga" däck och RFT är väl den hårdare stommen i de senare. Skulle ett RFT däck därför vara mindre eftergivligt Breda däck , låg profil och olika dimensioner fram och bak är väl grunden till spårkänsligheten, RFT förstärker väl den effekten? |
|
330 d har endast en turbo... Mvh Janne. |
|
| MartinE, RFT är spårkänsligt även i dimensionen 205/55-16 runt om. | |
|
RFT är katastrofalt spårkänsliga - ju bredare och ju lägre profil desto känsligare, och är däcken slitna blir det riktigt otäckt. Jag har erfarenhet från tre egna bilar, samt några till i min omgivning (3- och 1-serie) där byte från RFT-däck till 'riktiga' (konventionella) däck förvandlat bilen från vinglande skräckupplevelse till alldeles utmärkta, stabila och trevliga. RFT-däck är dessutom bullriga, stötiga, har högt rullmotstånd och är dyra i inköp. Och så är dom 'engångs' - har man kört ett RFT-däck utan luft ska det kasseras (vilket tar bort en stor del av idén med RFT - man kommer 10-15 mil utan luft, sen blir man stående i väntan på ett nytt RFT-däck....) |
|
Martin E |
@janne Helt rätt enkelturbo ska det va RFT verkar inte vara det man ska skaffa till nästa omgång. |
| På släta, fina vägar är nog RFT en bra idé, men på den beläggning som ofta finns på svenska vägar är det ingen succé. Spårigheten stör mig egentligen inte så mycket. Det är bara att styra emot och det blir lite av en ryggmärgsreflex efter ett tag (fast jag kanske blivit härdad av att köra med R-däck). I mitt tycke är det värre att ljudnivån ökar på grov asfalt. E90 har bra ljudkomfort, så det är verkligen synd att sabotera den med RFT. Buller har jag mycket svårt att fördra. På nylagd asfalt rullar billen tyst även med RFT, men det är ont om sådan beläggning på vägarna där jag färdas. | |
|
Jag brukar märka av spårkänsligheten när jag byter till sommardäcken, 225 fram och 255 bak. Sen märker/störs man inte av det längre, man styr emot med automatik. Det jag undrar över med runflat är greppet (väghållningen är såklart kanon endå), tycker det borde vara bättre i kurvor. Däcken känns lite stela och plastiga på något sätt. |
|
|
Grodis 1: Du kommer att märka skillnaden när du väl byter till riktiga däck..... |
|
| Hej, kan bara instämma vad gäller spårkänslighet. Hade en E90 330Xi och de första 1500 milen gick på RFT däck - sen var de slut trots helt normal körning, ingen racing och inget rödljusax. Bytte till Michelin Pilot, samma dimension och visst blev det betydligt bättre men inte helt bra. En långkörning på svenska vägar kändes i armbågrarna. Är nu lycklig ägare till en X3 och där existrerar inte problemet, kan köras på de sämsta vägar med ett finger på ratten. | |
| Grodis, greppet kunde vara bättre hos RFT, det håller jag med om, men man skall köra rejält hårt på torr asfalt för att det skall märkas på allvar. | |
Martin E |
Eftersom jag antar att RFT har hårdare sidoväggar=stomme för att kunna klara köra med punka flera mil. Undrar man om inte man kan sänka orginal trycket i däcken från tex rek 2,2 bar till 1,8 bar för att minska dess oeftergivlighet.... Min erfarenhet från racing att just racing däck har denna egenskap (stomme)för att tåla de högre påfrestningarna och göra möjligt att sänka trycket utan att däcket rör sig för mycket (bilda för mkt värme) samtidigt som att tillåta att kontakt ytan får rätt arbets temp och grepp. Ett slicks arbetstemp är runt 90 grader och enl allmänna gaslagen ökar trycket proportionerligt med tempen. Antar att sk gatdäck har en arbets temp runt 60-70 grader och andra ingridienser som tillåter bättre regn egenskaper. Någon som har testat att laborera med däcktrycket och mät däcktemp ? |
| Jag har kört med RFT en gång på bana och greppet blev klart bättre med sänkt lufttryck, men det kn vara så för konventionella gatdäck också. Här på forumet rekommenderas ofta tryck runt 3 bar, vilket enligt min erfarenhet ger sämre grepp. | |
| Grundproblemet till att 330 är spårkänslig är olika dimensioner fram och bak. Sedan kan ju RFT-däck förstärka spårkänsligheten. Att bara byta till vanliga däck och behålla olika dimensioner kommer inte att lösa problemet. Hellre byta till RFT-däck med samma dimensioner fram och bak än "vanliga" däck med olika dimensioner. | |
|
Ett litet repairkit för er som tänker slopa RFT: Länk ;) |
|
|
Det där med grepp med lägre lufttryck stämmer helt med RFT däcken. Känns mycket plastigare och studsigare med 3 bar än med rekomenderat. Bullernivån ökar också, men förbrukningen blir lägre. |
|
| Klix, vad har du för belägg för ditt påstående. Jag har kört med RFT i samma dimensioner fram och bak och det spårar friskt ändå. | |
Martin E |
Problemet med att sänka trycket för mycket i gatdäck är att de överhettas och tappar fästet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.