AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.542

Köpa z4?

Sida 2 av 2
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
>>Bildock

Då jag personligen kommer byta till den nya Z4:an så tycker jag givetvis att den är en skönhet. Sen är det väldigt svårt att kunna göra en rättvis bedömning för egen del av att bara se en bild av en bil. Z4:an exempelvis (nuvarande modell) gör sig så mycket bättre i verkligheten än på bild då det är mycket lättare att förstå helheten i formspråket på Z4:an i verkligheten.

På Z3:an tycker jag det är tvärtom, tar man ett kort snett framifrån på den så ser den betydligt mer "muskulös" och "vuxnare" ut än när man ser den i verkligheten. Jag som är 1,90 är passar helt enkelt inte in i den bilen.

Jag tycker att den nya Z4:an har väldigt mycket av den nuvarande modellens grunddesign.

Länk
Länk
Länk

Dessa bilder accentuerar själva arvet i mitt tycke, kvar är linjen som går från bakluckan, som drar vidare över dörren och vidare över motorhuven (något som jag tycker är det enskilt största arvet från Z3:an). Just den linjen matchas mot linjen som löper nere vid trösklarna precis, som på nuvarande Z4:an, för att senare mot slutet av frontpartiet öka i differens vilket gör att den ser både muskulös och elegant ut på samma gång. Allt som jag tycker om med nuvarande Z4:an har förädlats på den nya samt att de tillfört mer elegans till bilen vilket gjort den till en fullträff i mina ögon.

Nu är bara frågan om jag skall ha en svart eller grå. Z4:an handlar i mina ögon om linjer och de försvinner lätt i svart... jobbiga beslut hägrar :)
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Nitte Z4
intressant att få läsa dina uttömmande inlägg om tycke och smak, ang Z3:an så håller jag med dig, bakvagnen är inte det bästa på den och ännu mindre den gamla bakvagnen på Z3.

Linjen som för mig är förförisk och det anger du också det är från vindrutan och framåt, och jag erkänner bakvagnen på Z4;an är bättre, det är dessa skarpa veck på karossidan som stör mig mest.

Nu kommer vi inte längre i den här omgången, men det var väldigt skoj att läsa dina inlägg som i mitt tycke varit proffsigt skrivet, hoppas nu att nya Z4:an räcker till för dig som är lång och du får en njutbar sittställning, jag som är kort i rocken föll för Z3 direkt då den var som gjuten för mig
mvh Uffe/bildock
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
>> Bildock

Alltid kul att diskutera våra Z:or oavsett modell! Det är ett kostsamt intresse men att gå ut en tidig vårdag, och börja putsa, gno och känna på bilen, det är livsglädje för mig och säkert många av våra andra systrar och bröder.
Det är något speciellt helt klart med BMW:s Z-familj.
Där sa du det :D
Mycket intressanta åsikter :)

Även jag finner Z3 ganska mjäkig, jag ser den mer som en strömlinjeformad tvålkopp och det har ärligt talat aldrig väckt några större känslor hos mig. Den är för mig inte det där extra som verkligen sätter allt förnuft ur spel på det sätt jag förväntar mig av biltypen för att den ska vara intressant. Annat var det när E85 gjorde entré då hjärtattacken var bra nära. Aggressiva veck som få och jag är än idag närmast religiös över Z-vecket som sträcker sig genom sidoblinkersen. Som tidigare nämnt är nya Z4 ett steg tillbaka på denna punkt och till viss del sörjer jag detta. Jag har svårt att tro att jag kommer att uppleva samma okulära käftsmäll som den där tveksamma vårdagen då jag första gången mötte E85 hos BMW i Solna. Pulsen sköt i taket och efterfrågan på pacemaker ökade med flera hundra procentenheter. Behovet av just en Z4 var olidligt (det fanns således bara en väg ut). Oemotståndlig är väl inget dåligt ord för att beskriva det hela.

Inte blev det bättre när Z4 M kom. Det var samma visa igen...bilen såg okej ut men inte mer på bild. Såg lite tam ut för att vara en M och skillnaderna upplevdes inte som särskilt stora från befintliga Z4. Jahaja, inte mer intressant än en liter mellanmjölk tyckte jag. Ändring på den punkten blev det när jag första gången sprang över en imolaröd Z4 M Roadster. Jisses! Fronten var bra mycket argare och faceliften gjorde bilen ett helt gäng resor snyggare, däremot var fälgarna inte min kopp te (vilket onekligen gick att åtgärda i efterhand). Återigen fanns det bara en väg ut.

Nya Z4 ska jag inte döma bort på förhand. Den har onekligen t. ex. arga veck i motorhuven som till viss del påminner de som finns på Z4 M. Om hjärtklappningen gör sig påmind ännu en gång återstår att se vid första mötet med ett exemplar IRL, vilket av naturliga skäl dröjer lite. Det ser lovande ut men risken finns att den absoluta udden är avtagen till följd av ett mer anonymt formspråk som jag antar är tänkt att tilltala den lite äldre kundkretsen ;)
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Freddesix
tackar för det! du kanske har rätt, åtminstone då det gäller mig för jag är väl bland de äldre som intresserat deltar i diskussionen.

Återigen ang. den nya Z4:an tilltalar den mig så oerhört och det kanske beror på karossens form i förhållande vad man tycker om i min ålder. Men om det är så då kan man undra varför BMW valt att göra en så "snäll" formgivning för det är väl mot de yngre man vänder sig för att få så stor försäljning som möjligt, vi gamla stötar kan väl inte köpa så stora kvantiteter ur en produktion så det kan löna sig.

Det är klart har man varit intresserad ett helt liv så är klart att det sätter sina spår vad man tycker om och ju nyare och djärvare greppen blir desto mindre kanske man tycker om dem, det förvånar mig själv att jag är så förtjust i den nya Z4:an men det kanske är just för dess "snällhet".

Den gamla BMW 507:an från 50-talet ligger fortfarande varmt om hjärtat, som det påstås att BMW hämtat lite retro fån till Z3:an det kanske är därför jag ser återkopplingen där
mvh Uffe/bildock
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
Personligen anser jag av de bilder som visats hitills på den nya Z4:an att den absolut ser vass och aggresiv ut. Den nuvarande Z:an kan jämföras med en hårt spänd muskel, medans den nya fortfarande är spänd fast lite mer utstretchad och avslappnad för att använda mig av en metafor :)

Jag håller elegansen väldigt högt på den kommande Z:an, men jag ser även potential för en än mer "aggresiv" framtoning. Vi skall komma ihåg att vi ännu inte sett något M-paket eller aerodynamic paket. Kommer säkerligen finnas med vid beställning vilket säkerligen kommer spetsa till vissa saker.
Addera på det ett par 19" fälgar, en smakfull sänkning (dvs inte söndersänkt som vissa andra förespråkar) samt någon stilfull spacersats till så har vi en bil som jag anser drypa av både elegans och brutalitet.

Då jag är 27 år så tackar jag för den ökade elegansen vilken dock i mina ögon inte behöver inkräkta på den nuvarande Z:ans aggresivitet.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag tycker också att nya Z4 är snyggare men funderar ändå på att köpa en begagnad Z4 Coupé 3.0si. Jag tycker den är häftig med en hög cool faktor. Jag väntar nog dock 1-2 år innan jag slår till på en Z4 av förra generationen.

Hur är Z4 3.0si Coupé att köra? Känns som 265hk räcker gott och väl, visst är det bra drag i dem?
Hur mycket dricker den vid normalkörning, gå det att komma under litern?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.