|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Funderar på att köpa en begagnad z4 för runt 200k. Undrar bara om värdet sjunker på nuvarande z4 när den nya z4an släpps? Dålig timing att köpa en z4 nu kanske? | |
|
Hej Matadoren! Jag tror inte det blir något större värdetapp att tala om, i vart fall inte på de lite äldre Z4 vagnarna. De som funderar att köpa runt 200K idag måste mer än dubbla den slanten för att få köpa på sig den nya Z4:an. Det kan möjligtvis bli ett större tapp för de nyare årsmodellerna av den "gamla" modellen då de mer inkräktar mot den nya Z4:ans pris. Då kan en eventuell köpare bli mer villig att lägga mellanskillnad i favör mot den nya Z:an vilket kan resultera i ett större tapp gentemot de lite äldre årsmodellerna. Jag har min Z4 innestående i mitt garage, hade tänkt lägga ut den till försäljning till våren då jag personligen skall köpa på mig den nya modellen. Det är en svensksåld 2,5 med hela M-paketet (front, bakspoilers, sidolister), stora stereon, xenon, 18" etc. är det intressant så är det bara att höra av dig. Mvh Niclas |
|
|
Matadoren Om jag vore i ditt läge så skulle den gamla Z4 aldrig vara ett alternativ mot den nya, p.g.a. dess skönhet, och det kan den gamla aldrig mäta sig med. Jag skulle avvakta och kanske vänta ett år och se var priserna då ligger på en beg. Z4 av den nyare modellen och under tiden kanske få undan en slant till. Det här gäller ju om du har lite is i magen och kan vänta och inte har alltför bråttom, vad du än köper om ett år så hinner du se hur allt utvecklar sig med finanskris o.s.v. vem vet du kanske gör en ännu bättre affär då jag tror priserna märkbart kommer att sjunka på alla bilar inom kommande år, tänk att ha nya Z4:an som mål, bara det skulle vara lite lättare att vänta. För min egen del så blir hoppet alltför stort då även finfina Z3:or har sjunkit i pris men lycka till i sökandet de är roligt det också mvh Uffe/bildock |
|
| Jag tror du får vänta ett bra tag innan nya z4 hamnar runt 200. Kanske köpa en "gammal" nu och byta upp dig om ett par år. Tror inte du behöver va rädd att köpa en just nu ialf, jag köpte min nyligen :) | |
| Tror dock man skall satsa på en 3,0 och inte en 2,5. Tror man har lättare att sälja just Z4 3,0 om ett par år. Funderar att köpa en Z4 3,0 -03 att leka med över denna sommer,,,,och kanske nästa. | |
| Håller med Danne523. Jag har inte provkört 2.5an men hört att det är betydlig skillnad, så jag satsade på 3,0i med mycket utrustning. | |
| Har kört båda och visst är det skillnad, dock ej betydlig :D | |
|
Tror att du har rätt nitte angående värdet, tänkte lite samma sak men ville höra andras åsikter också. Håller med Uffe om att den nya är snyggare, det tycker nog alla. Men tänker mer i theworms banor än i att vänta. Det är en 3.0 som jag är ute efter, lite power mer power är lite roligare :) |
|
|
Ja, satsa på en 3.0i med bra utrustning så är det enklare och sälja sen, plus att man vill ju ha det själv :) Skinn är standard i 3.0.. Men xenon, farthållare stora naven, hifi vill man nog ha :) |
|
| Om jag inte missminner mig (det är ju snart sex år sen köp så risk föreligger) så är xenon standard på 3.0i, i vart fall de svensksålda bilarna. Självklart är det en välutrustad 3.0i med navi, hifi prof och annat godis du söker. Med dagens prisbild ser jag inget skäl att leta efter något annat. Lita på att utbudet växer ju närmare våren vi kommer. | |
|
Kan mycket väl stämma. Men som Freddesix säger så hitta en relativt lågmilad (fint ex, sommarkörd etc.) med bra utrustning och helst 3.0i så blir du nöjd med bilen och har lättare att byta. Finns bra utbud nu till bra priser. Lycka till och uppdatera oss gärna !:) |
|
|
jag har hittat 3 st jag kan tänka mig just nu. Ska titta på 2 av dom i början på nästa vecka. Har en fråga till, om man betalar bilen kontant hos en bilfirma, är det lättare att få ner priset då eller det spelar ingen roll? |
|
|
Tror inte det spelar någon roll faktist.. Dom får ju sina pengar ändå via den bank du finansierar via. Men pruta kan du göra oavsett! Det är bra marknad nu som du vet! :) |
|
|
Jag tror som bildock att Z4:an kommer att vara stendöd på beg.bilsmarknaden om ett till två år , pga av sitt tvivelaktiga utseende. Alla (även jag ) vill ju ha den nya och om ett par år kommer det säkert att gå att köpa ett fint exemplar i tyskland för en vettig peng. Om du måste ha en Z4:a nu så ska den ha 3 liters motorn och allt lull lull som finns + att den ska vara oförskämt billig - räkna med ett kraftigt prisras Lycka till Ballder |
|
| Suck... får hoppas jag kan slumpa bort min för 49 000:- om ett till två år :D | |
|
Ballder det finns tydligen fler "som kan läsa in i framtiden" lite skämtsamt formulerat men du förstod vad jag menade i mitt tidigare inlägg. För att kommentera det tänkta köpet till trådskaparen så angav jag ev. väntan ett år och lägga undan lite pengar under tiden vilket kanske skulle räcka för en affär om ett år och till sist vilket inte är att förglömma, ett köp av gamla Z4 nu skulle göra en så drastisk kapitalförlust i värdeminskning tills det skulle bli dags för byte till den nya så mellanskillnaden kanske blev så stor så bytet skulle utebli, det är klart de som nyss har köpt inte vill höra något i den här vägen men man måste faktiskt förstå svängningarna i konjukturen, det är klart att många gillar sin Z4 skam vore det väl annars men jag tycker mig skönja om man läser lite mellan radera att man inte fick till den gamla Z4:an riktigt, kan det vara därför den nya har mer drag av gamla Z3?? mvh Uffe/bildock |
|
|
Råder delade meningar om utseendet på Z4:an. Själv tycker jag Z4 är en av de BMW-modeller som ser mest up-to-date ut. Var första modellen med BMWs nya formspråk med konkava/konvexa karossytor vilket gör att den fortfarande ser fräsch ut. Jag tycker dessutom att den stått sig oväntat bra i pris senaste året. Jag kollade väldigt mkt efter en för ett år sedan och då låg priserna för svensksålda tre-nollor på ca 215-235´ då de gått 4-6´ mil. De har inte droppat särskilt mkt i pris sedan dess - särskilt om man jämför med övriga bilmarknaden. En modell brukar ju dock alltid få ett extra skutt ned i pris när efterföljaren kommit. Köpråd skulle nog vara att vänta något halvår-år till och sedan slå till på en "gammal" Z4 3.0. p.s. Glöm inte att kolla efter rost |
|
| tror inte det är så farligt som ovan nämner, då hade jag förstås inte köpt min för ett tåg sen. Smaken är ju delad och faktum är ju att det finns folk som gillar z4 och utseende så har dom inte ändrats så mycket fram till nu. | |
| Personligen tycker jag iaf att "gamla" z4:a är ljusår före z3:an vad gäller utseende, men smaken är som... | |
|
Länk Länk vs: Länk Länk Länk Länk Ovan har jag försökt hitta så bra bilder av båda modellerna som möjligt, svårt dock med Z3:an att hitta bilder i samma kvalite (sökte på google bilder) Z4:an känns som att den är skapad för att väcka känslor, den är ganska mycket svart eller vit, sällan någon ställer sig mitt emellan. Bilar är till för att skapa känslor. Då en av z4:orna ovan är min så är jag givetvis partisk då jag gjort mitt val avseende modellerna :) Ska jag dock vara helt ärlig så känns Z3:an i mina ögon som alldeles för liten och mjäkig även om det finns vissa attribut som faller mig i smaken. + för kurvan över motorhuven - för det alldeles för klena bakpartiet Så jag har svårt att förstå de som inte uppskattar z4:an, men det är väl tur att alla är olika. Vore ytterst tråkigt om alla skulle köra samma bil :) |
|
|
Nitte Z4 det var ett fint inlägg med en hyllning till Z4:an du har säkert gjort rätt val, men vad tycker du då om nya Z4:an alltså helt ärligt från din sida då den inte alls har föregångarens brutala former, tycker du att den har slätats ut för mycket? mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.