|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej är relativt ny här på forumet, har läst många mycket bra inlägg.måste säga att forumet håller mycket hög klass. Nu är det så här att jag har köp mig en BMW 740i -98 för blygsamma 10k. Bilen är fin för utom växellådan som går in i nödprogram, det är en steptronic, 5HP-24. Bilen har gått 31k mil, och igår släppte jag ut lite olja ur lådan för att kolla, och den var ju kolsvart så klart. Efter att ha haft av minus kablen över natten och laddat batteriet, hängt på kablen och startat, backat ut ur garaget, lagt i driven, och börjar gasa försiktigt, och motorn kommer upp mot 1200-1300 varv så börjar bilen röra sig långsammt, och när varven kommer upp mot 1600 varv så hugger det till och nödprogrammet hoppar in. kan det vara så att filtret är så fullt av smuts, att lådan inte får upp trycket förrän 1600 varv?. Batteriets volt ligger på 12,45 när bilen är avstängd och på ca. 13,65 volt när motorn är igång? någon skrev här på forumet att batteriet ska ligga på minst 12,7 volt. Är det någon som köp olja och filter från Hellstens växellådor? Han ska ha 1475 kr för 5l olja och filter är det bra pris? hade länkat här om jag hade kunnat. | |
|
Hej! Vad positivt att Herrn postar här så snabbt. En utbytesväxellåda kostar 30-40kkr så jag avråder bestämt ifrån att köra med den. Analysen är enkel efter att du har varit intelligent att kolla oljans kvalitet i lådan. För att en automatlåda skola må väl så bör olja&filter minst bytas var annan inspektion 2 samt även silen rengöras. Originalolja är viktigt för att lådan inte skola gå sönder. Det är tveklöst att föregående ägares slarv gjort att Herrn fått den sura sitsen han sitter i nu. Däremot är fördelen priset samt att det borde finnas en liten marginal att investera i bilen tro? Min rekommendation är. Köp en ctekladdare på Clas Ohlsson och ladda batteriet fullt. Lämna bilen till närmsta aukt BMWhandlare för byte utav automatlådeolja+filter samt be om en allmän koll. Då har du dels vxlproblemet förhoppningsvis löst samt ett protokoll på vad som behövs göras närmsta året. Mvh Asken |
|
|
Önskar Herrn göra jobbet själv: Länk kanhända kan vara behjälpligt? Jag rekommenderar köp av original reservdelar till en sådan automobil för det lönar sig för det mesta i längden och dessutom ger medlemskap i CS rabatt på diverse reservdelar. Mvh Asken |
|
| Hej ..skall själv byta olja + filtret senare i veckan..Oljan lt71141 köper jag från citroen(om det är den oljan du har) och filtret har jag beställt från scmiedman lite över 200 bara..Oljan från citroen kostar 268kr/2 liter.VH M | |
|
wow en 98 för 10k e inte dåligt må jag säga! Välkommen till forumet och jag önskar ett trevligt bilägande. |
|
|
En liten fundering. Verkade ju vara ett jäkla bök bara för att kolla nivån på oljan man fyller i. Men, om man nu antar att lådan redan har rätt nivå för det finns inga spår av några läckage på utsidan. Kan man då inte bara samla upp den olja man tappar ur och mäta hur mycket det är och sen hälla i samma mängd ny olja med samma temperatur? Jag funderar på att byta växellådsoljan i min och filter naturligtvis. Men är lite orolig för att det ev. kan finnas risk för problem med att byta all olja i ett svep. Och lurar på att tappa ut olja så man får ner tråget och kan byta filtret. Sen i med ny olja i lämplig dos, kanske tillsammans med en skvätt av den gamla oljan så det blir en vettig balans mellan nytt och gammalt. Sen köra några dagar eller en vecka och sen tappa ur olja igen och ersätta med ny. Gör man så ett par tre gånger så borde bytet bli rätt snällt för lådan, och man kanske kan avsluta sista bytet med ännu ett nytt filter när man anser att man skiftat ut all gammal olja med ny. Några åsikter om detta? Min bil har gått ca 23 000 mil idag och jag tror inte jag sett något kvitto på nåt tidigare oljebyte i den digra dokumentationen på bilen. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus: Helt rätt antagande, enligt molle325 så kan en flush medföra en renovering i förtid. Bättre att göra ett vanligt byte med nertag av tråg, rengöring av magneterna + nytt filter. Mycket bra inlägg av molle325 här: Länk Hasse1969: Leta gärna upp en erfaren verkstad som kan hjälpa dig med automatoljebytet, köp originaloljan till din låda. 12,45 volt är inte tvärslut, men batteriet är helt klart inte i toppform längre - det kan hjälpa med flera laddningar med en C-tek laddare med recond-funktion. Om du köper ett nytt batteri så ladda upp det helt en gång innan du sätter in det i bilen, nya batterier är oftast bara bulkladdade. Mvh |
|
| Länk | |
|
Ja tack då för alla kommentarer, jag byter olja och filter själv, det är nog inte så svårt, jag har meckat endel. Men du Matte Kvack jag fattar inte hur du gjort för att få filtret hos scmiedman för bara straxt över 200, för mig kostar det med moms och frakt 430 riksdaler? jaja jag åker till bmw imorgon och frågar hur mycket dom vill ha, jag menar hur dyrt kan det va hehehe. En fråga till Asken, du skrev att om man är medlemskap i CS så kan man få lite rabatt. Vad är CS? Det är som kompisen brukar säga: det spelar ingen roll vad grejen kostar bara man får rabatt. Jag har beställt en carsoft interface från kina, hoppas den kommer i veckan så man kan göra en riktig diagnos. tack igen mvh Hasse |
|
|
BMWCS, där digitaltid förvandlas till kvalitetstid och äger man en BMW bör de underhållas medelst högsta kvalitet, det ökar värdet på bilen sakta och säkert... Med andra ord, där träffas vi intelligenta och sparkar däck, ojjar oss om att det var bättre förr och kikar i reservdelslistor medelst microfiche:) Mvh Asken |
|
| Länk | |
| Hej Hasse. filtret kostar 220 ink moms sen packning för mig typ130kr sen frakt..jag menade bara vad filtret kostade enskilt först..Hos ekg bildelar får man filter+ packning för 474ink moms.Men de hade slut från leveratören.Likaså Micro.Jag ringde de flesta i sverige,och det var bara BMW och Scmiedmann som hade kvar.Men Hasse din carsoft från kina,är den en hand-enhet??eller måsta man koppla upp sig på en laptop då???var köpte/hittade du den sidan??Jag har en obd2 från 24.se och skall beställa skarvkontakten för 200 till.Men ärr din mera avancerad,så kan det ju vara värt det i längden.M | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Personligen så tror jag det behövs en annan låda om oljan var kolsvart med 31000 mil på mätaren. ZF lådorna är konstruerade för de miltalen enligt nån källa från ZF. Oljan påstås palla de milen också vilket är en skröna skitig olja i automaten är döden för en låda. Dessutom får du bara ut ca 4 liter och måste "byta" 3 ggr för att med körning i mellan för att i princip bytt "sköljt" lådan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Pust, nu har jag varit nere i garaget och haft bort oljetråget, inga lösa bult där inte. Matte Kvack: jag har carsoft 65 installerat på min dator i garaget, det finns ute på internet om man söker runt lite, ett mycket potent program, och interfacet hittade jag här Länk hemst ledsen att jag lägger in hela adressen men jag kan inte länka!! mvh Hasse |
|
| Nu blev det ju en länk ändå, hurra jag kan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Notera att du kan köra livedata på lådan under körning för att se hur givare och växlingar mm fungerar , tempperatur osv med Carsoft. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag har tidigare haft stora problem med min låda, som dock är storleken större. Jag kan inte tänka mig att oljebyte är annorlunda än på min. I mitt fall gjorde jag en totalrenovering på lådan, inte momentomvandlaren, och betalade ca. 18.000.- för hela klabbet. Enligt Lundberg i Norrland bör man byta olja och filter efter ca. varje 10.000 mil. Min hade gått 30.000 mil och olja var som du har beskrivet helt svart. Jag började med att byta olja och filter. Detta är hur enkelt som helst. I mitt fall räckte inte detta, men gör så här: - skruva ut avtappningspluggen när oljan är jummen till varm - skruva av tråget och plocka ut det gamla filtret - låt stå under natten (min låda innehöll 12 liter) så att även en del olja från momentomvandlaren kan rinna ut - byt filter (köp på BMW) - byt packning (köp på BMW) - montera tråget och skruva dit pluggen - fyll oljan med en sifon (ser ut som en cykelpump - du suger upp oljan i sifonen och sprutar in den i hålet i mitten av tråget (skruva ut skruven först). Oljan kan köpas hos BMW eller använd PENZOIL (är den bösta oljan - tunn som f-a och luktar illa). PENZOIL kan köpas från Lundbergs i Burträsk - fyll i till det rinner över - skruva dit skruven - starta motorn och växla igenom alla växellägena. Du bör ha bilen på en lyft, eftersom det är enklare att skifta olja då. Nu kan du se om hjulen roterar åt rätt håll - stäng motorn, skruva ur påfyllnadsskruven och återfyll på samma sätt tills det rinner över - starta och växla igenom lägena, lägg in neutral och hissa ner bilen - provkör och var noga med att växla igenom alla lägena - om allt fungerar bra elle åtminståne bättre kör in bilen i lyften och återfyll - nu kan du börja använda din fantastiska bil Om du inte är helt nöjd, så kan du ev. göra om allt igen. Jag tror inte att du kommer att lyckas, eftersom du har nog utslitna lameller och då behöven man byta dessa. Om det inte är en massa andra problem med lådan, så kanske du kan klara dig under 10.000.-. Det finns en bra beskrivning under rep.tips Lycka till |
|
|
Tack thomas för det tipset, men jag tror att lådan är bortom all räddning, jag rev ur filtret igår, och lät stå över natt, köpte nytt filter på bmw (465kr) samt ny olja. gjorde allt enligt alla konstens regler, det blev lite bättre, men så fort man gasar lite (över 1500 varv)så hoppar nödprogrammet in. Men om man kör iväg i lätt nedförslut och gasar väldigt försiktigt, så växlar den upp jättefint ända upp till fyran, men så fort det börjar att gå uppför och man måste gasa lite så kommer nödprog. med ett pling. antaglingen är lamellerna helt slut. Är det djävligt att byta lameller? till saken hör att jag någon gång i början på 90 talet renoverade jag två automaten, en TH 350 o en TH 400, och vad jag kommer ihåg så var det inte så svårt. är det stor skillnad på en TH400 låda och en 5HP24? men jag har en "grisen i säcken" på gång hos en lokal skrot, för 10 000 kr har gått 18000 mil En annan rolig sak är att när jag lägger i backen så vinklar höger backspegel ner sig mot marken, sen går den tillbaka när jag lagt i Driven!! MVH Hasse |
|
|
Hasse: Backspegelfinessen är mer eller mindre standard feature på dessa skepp sedan E32. Kopplas i och ur med knappen för val av V/H backspegel. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
| Hasse gå in på www.rvs.se och kolla deras hemsida,har lite sjyssta medel så du kanske slipper renovera lådan.Kan ju vara värt att lägga 6-800 först..kolla in deras automatlådeförklaringar..både bror och jag har kört i motorn dock..inte lådan,men man kan åka till ett ställe i solna och kolla in en motor som blivit behándlad. | |
|
annars finns det en låda här Länk till salu för 4k Fråga han om vilken låda det är. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.