|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
Martin E |
Bra@ Chris87 du refererar till källor, men synd att du inte kan göra detsamma med kvinnan med åretrunt däck. Det intressanta vore |
Martin E |
Bra@ Chris87 du refererar till källor, men synd att du inte kan göra detsamma med kvinnan med åretrunt däck. Det intressanta vore |
Martin E |
Martin E |
Martin E |
Martin E |
Martin E |
Martin E |
Martin E |
|
Martin E : "Det är komiskt att se hur svårt @Bones har att diskutera sakfrågor utan att han blir personlig i sina bedömningar." Jag hänvisar till fakta, länken till transportstyrelsens sida som klart och tydligt definerar vad som definerar ett vinterdäck. Pirelli själva säger att däcken inte är godkända för vinterväglag i norden, de är främst riktade till USA-markanden och INTE särskilt framtagna för den nordiska.. Även om det är märkt med M+S innebär detta att det inte är tillåtet efter som lagtexten klart och tydligt säger att det skall vara särskilt framtaget för vinterkörning. Martin, det är du som slänger ur dig smädelser - inte jag. Det är du som tar diskussionen personligt och använder smädelser istället för argument. Citat Martin: "Vet inte om ditt nick anger om du har omdöme i trafiken?" "Hur svårt ska det va;) det här liknar en förskola ...." "Frågan är om gasar Mange klarar att förstå det ? vad tror du ;)" "Då är vi överens; kanske du skulle notera dina syftningsfel så det inte behöver bli onödiga missförstånd." |
|
Martin E |
Fortsättning Vore .... att se om det verkligen sker mer olyckor med åretrunt däck? Våra svenska vintrar är verkligen varierande och vv verkar mer och mer propagera för dubbfritt. En skånsk vinter är inte samma vinter som i Pajala, således är tolkningen väääldigt varierande. Om den svenska kvinna åker av en väg då det inte är vinterväglag på vintern vad händer då... Notera !! Enligt vägverket Vinterdäck Krav på vinterdäck 1 december-31 mars När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, OM DET ÄR VINTERVÄGLAG När är det vinterväglag enlig www.vv.se eller Transportstyrlesen som det heter Vinterväglag Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan Således skulle man utan problem och lagligt köra med Åretruntdäck även tiden 1 december till 31 mars om det inte är vinterväglag vilket det ofta är tex i skåne och även där jag bor.. Sålunda kan vi konstatera att @Bones och @Chris 87 haft fel där de kategoriskt sagt att det inte är tillåtet att använda "åretruntdäck" på vintern Mvh Martin |
|
Martin E : "Sålunda kan vi konstatera att @Bones och @Chris 87 haft fel där de kategoriskt sagt att det inte är tillåtet att använda "åretruntdäck" på vintern" Jag har inte kategoriskt hävdat det du säger! Jag har, och fortfarande hävdar, att det är olagligt med året-runt-däck, som ej är avsedda för vinterkörning, när det råder vinterväglag ute. |
|
|
Du var bara tvungen att posta samma sak 11 gånger eller, haha "Bra@ Chris87 du refererar till källor, men synd att du inte kan göra detsamma med kvinnan med åretrunt däck." Jag skrev ju att det kommer från Teknikens Värld. Missade du den biten? Jag förstår inte att du orkar diskutera vidare som du gör, du negerar dina egna anföringar hela tiden. Jag har konstaterat att åretruntdäcken inte är godkända som vinterdäck... Däremot är de helt okej som sommardäck vilket inte jag har sagt inversen om. Du faller på dina egna kommentarer, som du själv säger är det okej att köra på sommardäck även under vinterperioden förutsatt att det inte råder vinterväglag, men just vid vinterväglag är dessa däck inte lagliga. Varför ens köpa åretruntdäck då de endast får användas som sommardäck under 1 dec - 31 mars? |
|
Martin E |
Men du @Chris 87 du måste referera till källan via en länk så jag "och andra " kan läsa. Både du och @Bones har svårt att visa referenser till era påståenden, dvs signifikanta källor som går era påståenden relevanta. Att bara säga att du har läst om en kvinna i teknikens värld ..... är lika intressant som en fjärt i universum. Åretrunt däck är precis vad sägs vara däck för åretrunt bruk då jag inte sett någon eller läst någon som åkt fast för att detta däck i en kontroll(som olagliga däck) eller inte fått sin skada ersatt av Fb. |
|
Martin: Vi gör det här enkelt, fortsätt du att köra på vilka däck du vill Faktum kvarstår i övrigt att vinterdäck ska vara märkta med MS (eller liknande) och avsedda för vinterbruk (vilket all season däck generellt inte är) Lagen finns, lagen gäller, sen hur kontroller utförs är en annan sak, men försäkringsbolag har uppmärksammat detta, på samma sätt som en helfordonsgodkänd bil inte får ha vilk däck eller hastighetsklasser som helst. Det kollas aldrig på bes, knappt heller på flygande, MEN vid en olycka så är FB genast framme.. Men som jag skrev, lagen och reglerna säger en sak, du tolkar den på ditt sätt. Så kör du på din egen tolkning, men lura inte i andra att den är korrekt Over and out |
|
Martin E |
Ja det intressanta är hur lagen tolkas !! Ett tydligt exempel på hur relevant lagen är att det tex är tillåtet för en Dansk att åka in i Sverige med åretruntdäck Länk Finns inga bevis att danskarna som i betydligt högre utsträckning kör med Åretrunt däck och är inte mer invilverade i halkolyckor än Svenskarna i sverige!! Trådskaparens syfte var ju om det ansågs rek att köra med friktionsdäck årerunt, nej men det finns åretruntdäck... Jag försöker föra en diskussion som jag tycker är intressant för att visa det hyckleri som finns i detta land angående det vi diskuterar. Tycker att det finns flera "kryphål" i lagen. Sålunda tillhör inte den accepterande sorten som följer med strömmen utan gillar att ifrågasätta och vara kritiskt Mvh M |
|
Martin E : "Både du och @Bones har svårt att visa referenser till era påståenden, dvs signifikanta källor som går era påståenden relevanta." Jag har hela tiden refererat till VV/Transportstyrelsens hemsida där det definieras vad ett vinterdäck är och vilka regler som gäller. Den källan är otvetydig. Pirellis däck som du länkar till tidigare är EJ godkända för vinterväglag i Sverige, här är källan Pirellis kundkontakt i Sverige. Du får gärna kontrollera uppgiften med källan själv om du önskar. Du gör naturligtvis dina egna tolkningar av lagar och andra inlägg. Uttryck som "sannolikt" och "generellt" är inga faktauppgifter och därav har jag inte angett någon källa när dessa använts. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.