|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om nån har kört sin bmw med friktions däck året runt???? håller de om man kör på sommar ???? jag har inte kört min bil på vinter , har inga vinter hjul sen måste jag köpa sommar däck också då blir det dyrt !!!! men om jag köper friktion då kan jag börja köra men är det OK???? | |
|
Det finns inga däck som är bra på allt. Året-runt-däck är väl istället lite sämre på allt. Och besparingen är högst tillfällig, då däcken slits hela året och tar slut dubbelt så fort. |
|
|
En mycket dumsnål och rent av korkad idé Friktionsdäck av nordisk typ ( Nokian R Gislaved soft etc etc) är så mjuka i gummi att dom snabbt slits upp samt ger minst sagt spännande köregenskaper i sommar värmen vad som är ännu värre är att faktorer som bromssträcka och väggrepp i vått är skrämmande dåligt på friktionsdäck ( dubbade är de facto bättre på detta) . Melleneuropeiska friktiosndäck ( Nokian WR, Gislaved Eurofrost etc etc) är något bättre men fortfarande sämre än ett ganska uselt sommar däck. Året runt däck ( vilket är en uppfinning för dom som endast har 3 årstider) är idag tekniskt omöjligt att tillverka och det är nästan ännu värre än friktionsdäcket för det är inte bra på sommaren och inte bra på vintern heller... Så är det ebb i kassan köp då hellre en bra regummering ( t.ex AGI) än köra året runt på friktionsdäck |
|
Martin E |
håller inte med @gasar magnus Jag tycker friktionsdäcken fungerar bäst som v-däck i den delen av sverige jag bor (mälardalen) eftersom 95 av vägbanan i snitt är av icke vinter (snö/is) typ utan ofta kall fuktig eller torr asfalt. Men jag håller med om att det är värdelöst att ha åretrunt däck, ffa på en prestanda bil. |
|
Martin: ja vem har påstått något annat än att dom funkar bra på barmark och +2C ?? Problemet är när det är barmark och +22C och regnar ute.... Läs gärna testet här: Länk |
|
|
Känner några som kör på året runt däck. Har förklarat hur olika gummiblandningar fungerar för dom. Med samma ord som Anders-72, men det gör väl ont i plånboken och köpa 2st uppsättningar däck och fälg. |
|
|
Nej, man kör INTE med friktionsvinterdäck året runt...Livsfarligt och direkt dumt. Finns flertalet tester som visar på farligheten + att JAG personligen inte vill möta en dylik bilist. Mvh Janne. |
|
| Existerar egentligen året runt däck fortfarande? Blev inte det olagligt för ett par år sedan? Minns att föräldrarna var tvungna att köpa både nya vinterdäck och sommardäck till sin SUV för att däcken som var på den blev olagliga i alla väglag. | |
Martin E |
@ Gasar-Magnus Du skrev att friktions däcken inte bra på vintern ..... Men jag förstår du menar riktigt vinter väglag med Isiga förhållanden där dubbdäcken gör sig bäst ? |
|
martin: Friktionsdäck är bra på vinterväg ( dvs i snö eller torra vintervägar och anständiga på is) men är sämre än dubbade däck på t.ex våt asfalt (ett faktum som bevisas varje år av däcktesterna i facktidningarna ). Jag kör på friktionsdäck sedan ca 10-12 år tillbaka utan problem MEN är väl medveten om att våt asfalt är inte deras paradgren... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Martin E: Sådana vägar existerar väl i princip bara norra halvan av Norrland där det faktiskt snöar (till skillnad från snöslasket i resten av landet) samt på Gotland och i Jämtland där de inte saltar? Camaran: Länk _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ett problem är väl att man några gånger varje vinter färdas på riktig is eller packad snö, även om det inte är det normala. För ett par år sedan när jag tog min osaltade väg till jobbet i spöregn upptäckte jag att regnet faktiskt frös. Insåg då att jag troligen inte skulle komma upp för sista backen, även om jag tuffat vidare i 20-30km/h. Minns att jag var rädd att jag åkte för sakta innan jag skulle vända så att kurvdoseringarna skulle dra mig i diket på insidan. Den dagen hade jag inte velat haft några "året-runt-däck" på den saken är säker. |
|
|
David > Alla däck som är dubbfria och är märkta M+S är lagliga att köra med året om, så länge de har 3mm mönsterdjup under vinterdäcksperioden, och 1,6mm under sommardäcksperioden. -- Markus |
|
| och sommartid gäller endast reglerna om mönsterdjup. utan dubbar och hastighetsmärkning anpassad för fordonet. Så det går utmärkt att tuffa runt lagligt på friktionsdäcken hela året. Sen att de inte är bra sommartid är en annan puck. | |
Martin E |
@ Gasar-Magnus Vad menar du med friktionsdäck? Detta är väl en enhetsbenämning för odubbade däck godkända för åretrunt bruk. Dessa kan delas in i däck gjorda för nordiska resp centraleuropeiska förhållanden, vilka jhar väldigt skilda egenskaper. Själv har jag Dunlop SP Winter Sport RFT vilka är av sk centraleuropeiska dubbfria varianten vilket har hyfsade test värden på väl torr och våt asfalt men desto sämre på isig väg. Har du någon test där du kan referera till det du påstår att dubbade skulle vara bättre än odubbat (av centraleuropisk typ) på våt asfalt? |
|
Jag har kört flera bilar på friktionsdäck ,är väl okey men man försakar fäste antingen på våt asfalt (för att inte prata om röd asfalt på/avfarter =iskana mitt i sommaren) eller på vintern dåligt fäste, alltså svårt att hitta några som är bra överallt ,men är man medveten om det och kör med huvudet så klart man kan ha friktionsdäck året runt. om man som jag bor i tätort klarar man sig bra (även om jag nu har dubb & sommardäck) sök & läs lite tester för att hitta vettiga alternativ dackonline.se tex |
|
|
Martin: Att det finns två varianter på friktionsdäck nämnde jag ju redan i trådens 3 inlägg (och i grova drag skillnaden i egenskaper) Dessa test från AMS som jämför dubbade däck med friktionsdäck av nordisk modell , notera resultaten 80-0 ABS broms på vått.. ca 10 meter skiljer det i stoppsträcka Länk Länk Länk Däck är ALLTID en kompromiss, dubbdäck är nästan alltid ett mera allsidigt val än friktion ( nordiska el MEF) |
|
|
finns ju en anledning till att man inom racing byter däckstyp efter förhållandena. (slicks för varma torr förhållanden en annan typ för kalla torra, mönstrade för regn och för ytterligare en för kraftigt regn.) Ibland begränsas detta av ekonomiska skäl. Ex.vis karting där man har en förutbestämd typ av slicks och en för vått. |
|
Martin E |
@Gasar-Magnus Bra länkar som visat att kompromissen dubbfritt (MEF?) passar mig bäst. En sak man undrar är vad händer efter ett par hundra mil då dubbarna inte alls är så effeltiva, har friktions däcken större fördel då? Dessutom tror jag att DCS och liknande minskar behovet av dubbade däck. Ett allt för tydligt exempel är min sambo som idag klotade rejält i 100 km/h på lv53 där det var glashalt i en svag högerkurva med dubbade vinterdäck. Se bild Länk på hur bilen total skrotades |
Martin E |
Notera att det inte var min bil utan en Volvo S40 ;) |
| Sunkmarkus: Nej, det räcker inte med MS märkning för att ett däck ska vara godkänt som vinterdäck, utan det ska vara däck avsedda för vinterbruk OCH märkta MS | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.