|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ett fel på min 530 2001a som säkert någon annan också har varit utför. Vid gasuppsläpp beter sig motorn konstigt. Vid pådrag är responsen precis som den alltid har varit. Vid uppsläpp så verkar det som om spjällmotorn inte släpper av lika snabbt som den brukade göra. Detta får till följd att motorn rusar något när man släpper av gas och kopplar ur. Folk undrar väl om man inte kan köra bil när dom hör det på stan. Någon som har erfarenhet av detta? Kan det vara spjällmotorn eller någon lägesgivare? Tacksam för svar. | |
| Så har min varit ända sedan jag köpte den , tror inte det är ngt direkt fel och är man snabb med att skicka i nästa växel är det bara en fördel men jag håller med om att det är irriterande ibland med denna "fördröjning". | |
| Har lika på min 530-01. Spjället ska väl ändå stänga direkt när man släpper gasen. Är det lika på alla 530? | |
|
Nenne68: Har du hittat nån lösning, ska ju inte vara så lr. |
|
|
Har idag haft inne bilen på BMW för felsökning. De rapporterar att det är fel på "kopplingskontakt för hastighet" och att "inre insugsbälg" är sönder. Någon som vet vad det är för något? Jag kan gissa att hastighetsgivaren har nåt tjall eftersom farthållaren ibland inte fungerar. Men om hastigheten spelar in i funktionen att styra spjället vet jag inte. Jag trodde det var vartalet enbart (funktionen att stäna av bränslet helt vid motorbroms men att ge bränsle igen vid låga varvtal för att rädda tomgången) Insugsbälgen vet jag inte var den sitter. Kan den dra tjuvluft där tro? Sägas bör att min 530 har skött sig bra förr. Detta fel har dykt upp ganska nyligen. |
|
|
De kanske menar kontakten vid kopplingspedalen för farthållaren? Gasen har olika mappning beroende på om kopplingen är nedtryckt eller om den är uppe. När kopplingen är uppe så är gasresponsen fördröjd, särskilt för uppsläpp. Det är oerhört irriterande tycker jag, men tanken är att det ska bli mindre ryckigt. När kopplingen är nere är gasen snabbare, det behövs för att ha någorlunda precision vid start t.ex. Om switchen vid kopplingspedalen är trasig eller urkopplad så ligger fördröjningen kvar, och varvtalet sjunker inte direkt när man släpper gasen och kopplar ur. Insugsbälgen är säkert trasig, det är ungefär lagom dags för det på en 01:a. :-) Ja då drar den ju i sig icke uppmätt luft, och det får ju de konsekvenser det får. |
|
|
Tack för svaret Adelson, Det verkar stämma precis. Ska ta mig en titt på kopplingskontakten. Det borde vara den som spökar då motorn beter sig så som du beskriver. Jag hade ingen aning om att mappningen är olika med koppling uppläppt resp. nedtryckt. Den kontakten borde väl inte sitta svårare till än att man klarar det själv. Vad gäller insugsbälgen, hittar man det enkelt? Eller blir det till att leta? Den lär ju heta "inre insugsbälg". /Nenne |
|
|
Switchen är som en platta son sitter på sidan av kopplingscylindern över pedalen (nr 22): Länk Insugsbälgen sitter mot gasspjället och tomgångsluftventilen, alltså typ mitt under insuget (nr 7): Länk Slangklämmorna nr 8 och 9 är lite bökiga att komma åt, men det går. |
|
|
Tack för god hjälp, här kommer rapport om dagens övningar. Jag har idag hittat sprickorna i bälgen och tätat dom temporärt med silikon. Vet dock inte om jag fick helt tätt. Motorn beter sig bättre men inte perfekt, så all tjuvluft är kanske inte borta. Eller om det möjligen kan bero på switchen på kopplingspedalen om den spelar in på motorns mappning. Det står ju på OEMPARTS att denna switch bara finns på bilar med farthållare, så är det verkligen så att switchen har betydelse för motorns mappning när man inte använder farthållaren tro? Jag kollade igenom switchen också. Pillade isär den, för att se hur den såg ut inuti :-), och fann att det inte är en mekanisk brytare. Det sitter ett litet kretskort inuti med några komponenter på. Sedan är det en magnet som rör sig över en komponent som därmed borde ge signal. Så vad gäller mekanisk brytare så kunde man alltså inte bättra på funktionen med kontaktspray som jag trott. Bättrade på lödningar för de tre anslutningspinnarna bara för att ha gjort nåt. Vid provkörning så fungerar nu farthållaren bättre än innan (tidigare har man ibland inte kunnat slå igång farthållaren alls. Ibland gick inte farthållaren till när man slog på 1/0 knappen och ofta så tändes lampan men man kunde inte ställa in någon hastighet med plusknappen) Nu fungerar det, men switchen detekterar inte nedtryckt koppling alls vilket indikerar att brytaren är kass. Effekten blir ju att farthållaren inte stänger av sig när man kopplar. Så det blir väl till att köpa nya delar. Ny switch och bälg borde ju hjälpa. |
|
|
Ja det är lite konstigt att det står att switchen bara är för bilar med farthållare. Att den påverkar överföringsfunktionen mellan gaspedal och gasspjäll råder det inget tvivel om, och det borde ju vara likadant på bilar utan farthållare. Jag har kopplat ur och i min switch och då märker man tydligt vad den gör. Även tomgången ändras, det kanske är enklaste sättet att konstatera att den påverkar. Intressant det där med konstruktionen av "switchen". Kanske är det en lägesgivare, och inte bara en brytande switch? Det var min första tanke när jag såg hur den såg ut, men när jag frågade verkmästaren på min BMW-verkstad om det så påstod han att det bara var en brytande switch. Kunskapen där har i och för sig visat sig vara bristfällig förut. Nu riktas åter mina misstankar mot denna switch som orsak till min konstiga gasrespons i dragläge. Om det är en lägesgivare och det är något knas med den så kanske inte gasresponsen är som det är meningen att den ska vara just i dragläget. Ja bälg och switch löser nog dina problem tycker jag att det låter som. Rapportera gärna hur det går, och vad den där switchen kostade. |
|
|
Jag har frågat runt lite och kommit fram till följande. Konstruktionen är nog gjord kring ett "hallelement" något som annars brukar sitta i motorer för att detektera tändpunkt osv för styrning av tädning. I den här brytaren, så är det nog som din verkmästare säger. Den gör bara en brytande eller slutande funktion trots allt. Hallelementet reagerar för om magneten är just över eller inte. Det hela är nog till för att göra lösningen driftsäker utan elektromekaniska komponenter som strömbrytare odyl som ju ofta är orsak till fel i bilars elektriska system. Min bil verkar nu efter mina åtgärder idag vara i läget att datorn tror att kopplingspedalen är uppe hela tiden och det är ju i det läget du misstänker att avsläppsresponsen är annorlunda för att motverka ryck. Men vid pådrag reagerar den som en BMW motor ska. Men hur funkar din bil? Du skriver att gasresponsen är konstig i dragläge. Är det både vid pådrag och uppsläpp den beter sig konstigt? Ha det! |
|
|
En hallsensor är ju så att säga analog - den kan läsas steglöst. Sen är det upp till apparaten den är kopplad till om den vill tolka signal över ett visst värde som 1 och under detsamma som 0, men det går i alla fall att läsa av hur nära magneten är. Två saker tycker jag tyder på att den används som lägesgivare och inte bara på/av: 1. Den är lika lång som kopplingscylinderkolvens slag. Hade man bara velat veta om kopplingen var helt uppe eller inte så hade det räckt med en kortare. 2. Förändringen av tomgången märks bara om man trampar hela vägen ganska sabbt. Om man gör det långsamt så märks det inte. Det finns inget specifikt läge där den slår om. Mina invändningar mot fördröjd gasrespons ska inte tas så allvarligt. De flesta märker inte ens av det, och BMW har väl kommit fram till att de flesta rentav föredrar det, eftersom de har valt att göra det så. Så du har rätt i att den reagerar på pådrag som en BMW ska. Den reagarar bara inte som jag tycker att den borde. :-) Så som de gjorde när de hade mekanisk wire. Felet med min är att den mer eller mindre pumpar själv på gasen när man möter med kopplingen. Som om det vore för stor hysteres i reglersystemet eller nått, eller för mycket för sent. |
|
| Jag bytte insugsbälg idag o nu är bilen som den ska. Trångt som fan men med lite tålamod så går det. | |
| Jag tvivlar starkt på att denna givare påverkar motormappningen men man skall aldrig säga aldrig! Här kanske Folke eller Hasso kan komma in med ngn input? | |
| Prova att koppla ur den så behöver du inte tvivla mer. :-) | |
| Jo att den påverkar insprutningen(på liknande sätt som alla andra givare i motorstyrningen) tror jag men kanske inte att det finns olika mappningar för koppling uppe resp nedtryckt. | |
|
Det beror på vad man lägger i begreppet mappningar. "Givaren" på kopplingscylindern påverkar överföringsfunktionen mellan gaspedal och gasspjäll så som jag har beskrivit. På vilket sätt menar du att den påverkar insprutningen? Det trodde inte jag att den gjorde. Varför behöver insprutningen påverkas av kopplingens läge? |
|
|
Adelson: Du har delvis rätt! För bilar med DME motorelektronik MSS52 har kontakten de funktioner du beskrivit+att den är serie kopplad med en växelindikator givare men för modeller utan DME har kontakten endast funktionen att slå av farthållaren när kopplingen trycks ned , vilka E39 som har resp inte har DME kunde jag inte luska ut dock. Se nedanstånde som är kopierat ifrån WDS och gäller E39 med DME: Kopplingskontakt / växelidentifikationskontakt Kopplingskontakten och växelidentifikationskontakten står för övervakningen av kraftupptagningen under körning. Dessa används dessutom för tempomat-driften. Uppbyggnad och funktion Kopplingskontakt Kopplingskontakten sitter på kopplingspedalen och är en hallsensor. Den används för identifiering av urkoppling. Med öppen koppling aktiveras resp avaktiveras vissa motorfunktioner (t ex tomgångsreglering resp bensinfrånkoppling). Dessutom avbryts tempomatdriften vid behov. Växelidentifikationskontakten Växelidentifikationskontakten sitter på växelspaken. Via denna kontakt identifieras om en växel är ilagd. Via växelidentifikationskontakten aktiveras resp avaktiveras vissa motorfunktioner på liknande sätt som via kopplingskontakten. Dessutom påverkas tempomatdriften vid behov. Identifiering kraftupptagning Genom utvärderingen av signalerna från kopplingskontakten och växelidentifikationskontakten i den digitala motorelektroniken (DME) diagnosticeras motorns kraftöverföring via kopplingen till hjulen. Båda kontakterna är seriekopplade. Baserat på dessa signaler och ytterligare motordriftsvärden regleras kördynamikfunktioner i DME. Diagnos Om fel uppstår på en av de båda kontakterna, sparas följande fel i felminnet: 80 Kontaktkedja kraftupptagning Detta fel uppstår, när minst ett av följande villkor uppfylls: signalen från kopplingskontakten ej identifierad signalen från växelidentifikationskontakten ej identifierad signalnivåerna för växelidentifikationskontakten eller kopplingskontakten är orimliga i förhållande till motorvarvtalet eller bilens hastighet I diagnosprogrammet ska följande testmodul användas för felsökning: 805 kontaktkedja kraftupptagning Om fel i kraftupptagningen diagnosticeras, kopplas kördynamikfunktionerna ifrån av säkerhetsskäl. Dessutom är tempomatdrift inte längre möjlig. |
|
|
Det där var intressant. Tack för info.! Två saker blir jag mer nyfiken på: 1. "Med öppen koppling aktiveras resp avaktiveras vissa motorfunktioner (t ex tomgångsreglering resp bensinfrånkoppling)". Vilka motorfunktioner förutom de två exemplen aktiveras resp avaktiveras, undrar jag? 2. "Om fel i kraftupptagningen diagnosticeras, kopplas kördynamikfunktionerna ifrån av säkerhetsskäl." Exakt vad innebär dessa kördynamikfunktioner, undrar jag? Det är möjligtvis inte så att det går att hitta någon info. om det i den där WDSen? :-) Mitt fel med självpumpande gas försvinner nämligen om jag kopplar ur kopplingskontakten, och "kördynamikfunktionerna" alltså är urkopplade. Något fel nummer 80 har jag dock inte haft, men jag vet inte om de har kört den där testmodulen 805. Det kan nog vara ett hett tips! Tack för det. |
|
| Jag har inte lyckats hitta ngn mer detaljerad info i WDS tyvärr. | |
| Tack ändå. Det här var ju Nenne68s tråd. :-) Rapportera gärna resultatet om du byter bälg och kontakt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.