|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo, det stämmer men det var varianten som heter ASSA 2000 vill jag minnas. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Det stämmer, det är ASSA's senaste modell 2000 EVO (med eventuella varianter). Detta kom för ca. 5 år sedan och mer eller mindre varit industristandard på allt nybyggt sedan dess... Har själv ett relativt nybyggt hus så efter uppståndelsen förra året så var man ju snabb att kolla av sina egna lås och som tur var så hade man föregående modell som också heter 2000 dock utan tillägget EVO. ___ //Ulf |
|
|
Jag gör som dissonans, lås så mycket som möjligt för att göra det så svårt som möjligt för tjuven, min cykel som försäkringsbolaget skulle värdera till mindre än noll kronor låser jag då den står i mitt enskilda låsta garage. Allt för att försvåra för en ev tillfällestjuv. Cykeln har ett värde för mig - den tar mig till jobbet nästan varje dag och en ny motsvarande cykel kostar väl 5000. Nyckel i garaget skulle jag inte ha - jag vet var jag har mina nycklar om det börjar brinna. Däremot kan ju inte någon annan rulla ut min bil ur ett ev brinnande garage men jag får väl ta den risken jmf med stöldrisken. Det finns ju flera hemlarmfirmor som erbjuder brandlarm som komplement till inbrottslarmet. Var och en väljer själv hur man vill göra. Hoppas det ordnar sig utan alltför stort hål i plånboken efter självrisken, Micke. /Patrik, tidigare garagegranne /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
|
Länk "Freude am Fahren" |
|
|
Uppdaterat ---> Länk Första ronden gick till mig. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Har du garaget i anslutning till huset ?? Så kan väl Hemförsäkringen täcka upp. Mor och Far hade inbrott och farsan blev av med sin motorcyckel bland annat då hjälpe deras hemförsäkring till.. Det tråkiga är med försäkringsbolag är att man måste alltid tjata tjata för att få ut sin rätt.. Ang ASSA SCD så är det ett vanligt lås inget special över huvudtaget.. Jobbar inom säkerhets sektorn, och det är ett typklassat nivå 3 lås som sitter i dom flesta Entre dörrar. Låssmeden har fel !! Du ska nog inte vara orolig att nyckeln är på vift om du inte vet att det fatta en. Läste precis ditt avtal och som du säger skriver dom att "SJÄLVRISKEN ALLTID ÄR 4000:- VID AVTÄLLT FORDON" Sen under FÖRESKRIFTER 3.1 så säger dom följande "När bilen lämnas ska den vara låst.nyckeln får inte förvaras i eller i omedelbar anslutning till bilen och ska i övrigt förvaras aktsamt." Så här får du svar på din fråga "men det står inte att det gäller när bilen i sig redan är inlåst" TIPS Kör stenhårt på "SJÄLVRISKEN ALLTID ÄR 4000:- VID AVTÄLLT FORDON" Kolla upp din hemförsäkring... Lycka till Länk |
|
|
Kollade för skojs skull med en kollega till mig som är väldigt duktig på Juriska frågor kontra Försökringsbolagsfrågor Ang "AKTSAMHET" SE nedan Med aktsamhet menas att man är skyldig att förutse normala risker, och vidta normala åtgärder för att minimera risker för skadehändelser. Länk |
|
|
Humm, du har inte läst hela historien i bloggen. Har fått rätt mot försäkringsbolaget och ska bara betala 2500 i självrisk när jag hämtar bilen på verktaden. Vad det gäller... Med aktsamhet menas att man är skyldig att förutse normala risker, och vidta normala åtgärder för att minimera risker för skadehändelser. Så ser jag det som att jag ska kunna ha bilen olåst och ha nyckeln i bilen OM porten är låst! Dessutom är garaget helt insynsskyddat. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
De senaste inläggen gör mig glad å dina vägnar. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Härligt Micke att det verkar ordna sig för dig. Hoppas "turen" håller i sig tills bilen är tillbaka. Fina E36 cabbar finns det inte gott om så det är skönt att se att din återfanns i hyfsat skick och den återställs på bästa sätt. Mvh Jimmy P.S: Inga dåliga brudar som hälsar på dig i garaget ;), snygga bilder. Jag måste skaffa större garage så att jag oxå kan få plats med mer än bara bilen :) |
|
|
Ja, det känns rätt bra trots allt. Får se hur det känns när bilen kommer tillbaka. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.