|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Blir inte riktigt klok på det här. Min cabbe stals ju ur mitt låsta garage. Garaget var inte uppbrutet utan antingen uppdyrkat eller upplåst med nyckel. Jag har BMW originalförsäkringar Länk och dem sa att självrisken är 2500 + 5000 + 5% av reperationerna för att nycklarna var i samma lokal som bilen när den stals. Jag vill mena något helt annat. Bilen var inlåst i mitt egna garage, (betongväggar runt om) och avställd. Läser man här Länk så kan man se att nyckar inte får finnas i bilens nähet, men det står inte att det gäller när bilen i sig redan är inlåst. Under del 12, avställd bil, så står det att självrisken alltid är 4000! Vill någon vänlig skäl hjälpa mig att reda ut begreppen? Jag bollar gärna detta fram och tillbaka så kom med synpunkter. ///Micke Min cabrio Länk | |
|
Sidan 6: "När bilen lämnas ska den vara låst. Nyckel får inte förvaras i eller i omedelbar anslutning till bilen och ska i övrigt förvaras aktsamt, förlorad nyckel ska omedelbart avkodas." Sidan 9: "Om du inte uppfyllt en föreskrift eller annat åliggande kan ersättningen vid en skada minskas med ett särskilt avdrag. Hur stort avdraget blir beror på omständigheterna. Om du inte följer de föreskrifter som anges under B Stöld i Täckningsschemat gäller: Krav 1: Det tillkommer en extra självrisk på 10% av skadekostnaden, dock lägst 5 000 kr." "12.1 Avställd bil Försäkringen gäller endast då bilen är avställd i Trafikregistret, uppställd i Sverige och inte brukas. Delkasko- och vagnskadeförsäkringens villkor tillämpas. Vid vagnskada är självrisken alltid 4 000 kr. Maskin- och elektronik-, räddnings- och glasförsäkring ingår inte under avställningstiden." Jag med på att punkt 12 bör ju gälla och då bör ju din självrisk bör väl vara 4000:- + 10% (min 5000:-) var IF/BMW original får 2500:- + 5000:- + 5% i från begriper inte jag iaf.. Det enda du kan vara säker på är ju att dom kommer göra ALLT för att slippa betala en krona mer än dom behöver Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Men det står fortfarande inte någonstans att nyckeln inte får vara i samma låsta lokal. Vad jag menar är. Jag hade samma nyckel till både garaget och lägenheten. Eftersom garaget var uppdyrkat eller upplåst så kan man ju lika gärna låsa upp lägenheten och ta bilnyckeln där. Finns det ens någon som låser sin bil i sitt egna låsta garage? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
I samma lokal på en krok torde nog vara "i omedelbar anslutning till bilen" samt skall den "förvaras aktsamt" (sen vad som är "aktsamt" är ju en tolkningsfråga). Att du har samma cylinder till lgh som garage spelar väl mindre roll i sammanhanget eller vill du ge sken av att nyckeln tagits i din lägenhet och inte i garaget?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Nej, absolut inte! Bilnyckeln låg på bänken i garaget. Ville bara påvisa att möjliheten fanns att man kunde hämtat den i lägeheten. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Micke: Jag vill göra ett litet påpekande, nu vet jag inte hur mycket du har sagt till ditt försäkringsbolag men det finns ju en tanke med att ha en nyckel i samma lokal som bilen står i. Vi ev. brand i närbelägen fastighet eller i huset om garaget är bygg ex. vägg-i-vägg, så är det ju mycket bra om nyckel finns på annan plats än i den brandhärjade delen av fastigheten. Du kan ju påstå att det är en extra försiktighetsåtgärd från din sida att ha nyckel i samma lokal, och hänvisa till då brand i närbelägen fastighet/hemmet. Nu kan jag inte alla kryphål i din försäkring men precis som Gasar-Magnus säger så kommer försäkringsbolaget göra allt för att slippa betala en extra krona. Det är deras jobb att göra det så billigt som möjligt för bolaget, de visar sällan hänsyn till enskilda försäkringstagare, tyvärr. Så det är bara att strida så mycket du orkar. München |
|
|
Jag har bara sagt exakt som det är. En lögn skulle förmodligen bara ställa till bekymmer. Tanken är god och jag vet av erfarenhet att räddningskåren verkligen uppskattar om det finns nycklar så dem kan flytta fordon vid brand eller annan utrymning. Om inte annat för att själva komma fram med sina prylar. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Micke, jag förstår ditt resonemag. Men jag antar att du är förbannat arg på dig själv för att ha lämnat nyckeln så att tjuven kom åt ögonstenen.., Tidigare hade jag mitt garage i huset med dörr till hallen. Då förvarade jag alltid nycklarna i tändningslåset. Efter flytt, har jag fristående garage. Men jag har fortsatt med min gamla vana även om jag ibland tar in nycklarna. Dock låser jag aldrig bilarna i mitt garage. Efter ditt fall och att ha läst villkoren så inser jag att det är dags att börja låsa bilarna i garaget. Brandexemplet har jag hört från MHRF-försäkringar, men det verkar inte finnas belägg för i villkoren. Mina relativt få skadefall med försäkringsbolag (dock ett redigt kostsamt fall med villa) är att man får en korrekt bedömning av bolagen om man inser att man inte har försäkringen för att få bättre produkt än man hade innan skadan och inser vad villkoren anger. Och att man, som du själv, är ärlig. Dessutom verkar det alltid finnas utrymme för förhandling. Hur som helst, hoppas att bilen gårt att återställa till skicket innan skadan vilket jag förstår är det absokut viktigaste för dig. |
|
|
Micke, jag lider med Dig. Hoppas det löser sig till slut Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Har själv bilen avställd och låst i det larmade garaget. Går larmet i garaget kommer bevakningsföretaget. Nyckeln förvaras gömd på en högst oväntad plats i bostaden. Dessutom är batteriet urtaget (saknar strömuttag för laddning i garaget) och inlämnat på underhållsladdning så tjuven får ta med sig eget batteri. Bilen är låst och ratten låst med SSF godkänt rattlås. Dock med växel i friläge och bilen ställd i garaget så att brandkåren kan dra eller rulla ut bilen utan att behöva låsa upp eller öppna rattlåset. Har inte haft några praktiska problem med denna lösningen. Hoppas att även försäkringsbolaget kan vara nöjt efter att ha läst mina villkor. molle |
|
|
Nu kanske jag är lätt neurotisk när det gäller mina ägodelar, men jag har båda mina bilar låsta och larmade i låsta garage. Skulle aldrig få för mig att inte låsa bilen, oavsett hur bra (nåja, men ni förstår) lås jag har på garaget. Förstår din ilska Micke, men jag förstår än mer försäkringsbolagets hållning och policy. Många garageinbrott är säkerligen i jakt på små saker att sälja, men om där råkar stå en olåst bil eller till och med ligga ett par bilnycklar är det klart att tjuven tar sig en runda. Genom att försäkringsbolaget höjer självrisken i dessa två fall leder det till att fler människor låser sina bilar även i låsta garage, och därmed stjäls färre bilar. Färre stulna bilar leder till lägre kostnader för försäkringsbolagen, och därmed lägre premier för oss försäkringstagare... Men jag förstår din ilska, tro mig. Jag har ingen som helst respekt för människor (om de ens är det) som inte kan respektera andras människors egendom. |
|
| Såg i din blogg att du nyligen fått golvet i garaget nymålat, var det du själv som gjorde det? | |
|
Ja, jag har själv målat golvet, därav har bilen stått på pallbockar till så sent som förra torsdagen. Man kan ju inte låta bli att undra om dem varit inne och kollat förrut. Det var knappast en inpulsgrej då dem haft verktyg med sig. Minst avbitare eller annat klippverktyg då sladden till laddaren var avklippt. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Tänkte också på det, det hela verkar vara planerat, och dem måste nästan vetat att nycklarna låg där. | |
|
Inte för att vara den, men det är väl inte helt otänkbart att en tjuv - eller för all del vem som helst - traskar omkring med en leatherman i jackfickan? Jag kan ha fel, men med tanke på att ni hittade bilen så pass snabbt i samma stad så tvivlar jag på att det var planerat. Hade det varit planerat så hade de också planerat tillvägagångssättet efter stölden bättre, dvs bilen hade snabbt transporterats iväg med andra plåtar till ett undangömt ställe. Inte mitt på en parkering i samma region som den stals. Sorry, men har svårt att tänka mig att man planerar en sådan stöt på en bil med värde under en kvartsmiljon och sedan bara låter den hittas... |
|
|
Genom åren har jag "lärt känna" Micke som en 100% hederlig man genom hans bloggar och andra berättelser. Men jag tror att om inte bilen hade hittats hade det kunnat bli riktiga problem med försäkringsbolaget. En gammal E36:a, oavsett puts, går inte bara upp i rök. Det finns liksom lite hetare objekt att rikta in sig på. Frågan om hur man ska tolka självrisken är nog inget som ger sig i första förhandlingen. Stå på dig. Vet att det finns en förening som hjälper till i krångliga försäkringsärenden, minns inte vad den heter men någon annan kanske kan fylla i?! De jobbar utan kostnad och som jag uppfattat det sponsrad av försäkringsbolagen. Fick själv hjälp av dem -98. Jag tror inte heller att det var en planerad stöld, däremot att den utfördes av någon som finns/funnits i närheten av objektet på ett eller annat sätt. |
|
|
Punkt 12 är inte relevant, efter som självrisken 4000 :- enbart gäller vid vagnsskada. Du kommer att utnyttja delkaskobiten i försäkringen. Du kommer att få betala 2500:- i grundsjälvrisk. Eftersom nyckeln förvarats intill bilen så tillkommer 10% av skadorna, dock minst 5000:-. Kostar det mindre än 50000:- att laga bilen blir det 7500:- totalt. Skulle det kosta mer, t ex 70000:- så betalar du 2500 + 7000 :-. Vad de fått 5% ifrån förstår jag inte. De verkar ha ändrat reglerna nyligen Länk , så kolla i försäkringsbeviset vad som gäller i ditt fall. Vid tveksamma fall kan man få hjälp av Konsumenternas försäkringsbyrå, Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack Erik! Ska bli intressant att se vad dem har att säga om detta i vilket fall. Fick veta av en låssmed att ASSA-lås som är märkta med SCD är omöjliga att dyrka upp. HUMMM! Någon har alltså nyckel!! ///Micke Min cabrio Länk |
|
Gemini__ |
Det som sitter på det mesta är ASSA SCD och ASSA TWIN dessa brukar sitta i dörrar och även Ruko (svarta hänglås med gröna ränder) Hittade detta på nätet ang. ASSA SCD: "Dessa är inget man öppnar första gången man håller i ett par dyrkar eller bumpkey eller liknade. Även svårt att borra dessa eftersom dom e borrskyddade. Jag har fått upp ett ASSA SCD men jag har hållt på ett bra tag med dyrkning men jag skulle ändå inte använda dyrkteknik vare sig låspistol eller dyrkar om jag skulle in i något. då detta är riktigt osäkert och tar låg tid och kan ge grova böter om detta används på allmän platts. Men det är en otroligt rolig hobby :evilgrin39:" Sant eller ej, men ingenting är omöjligt som bekant. |
Gemini__ |
Oj, råkade hamna lite fel med min textrad. Men budskapet går nog fram iaf. |
| Var det inte Assas lås som var i blåsväder på programmet Plus? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.