|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| något verkar bmw i allafall lärt sig i samband med modellbytet:Länk | |
|
Hepp! Kan ju bara meddela att det nu är fixat, fick en ny bagagelucka utan några som helst problem på Auto Partner i Växjö. Så det kan nog stämma att dom har en generös rostskyddsgaranti. MEN vad händer när det OM det börja rosta efter dessa sex år som är i Mars nästa år... Då står man med en 03 utagen 04 med ROST... hade jag vetat om detta hade jag nog aktat mej för en polen BMW :) Däremot så kan jag dela en rolig sak med er. På min 525 sitter BMW/BBS Splitt fälgar som har tappat klarlack och börjat ärja mer eller mindre på alla fyra fälgar. Mejlade OCL Brorsson som har argenturen på BBS i Sverige (om jag mins rätt) och hade det varit en ren BBS fälg utan BMW inblandning så hade dom 10 års garanto och jag hade fått ut ersättningsfälgar. Men nu är det så att BMW har ett avtal med BBS och där har dom bara 2 år :) Så det blev ingen garanti där inte. Vilket skitavtal måste jag säga... :) Todde |
|
| Nu fick man svart på vitt på att man är ägare av en ytterst rostbenägen BMW. Swerea Kimabs rostundersökning visar att BMW 5serie 2002-2003 har lättare att rosta än till och med Mercedes E-Klass och Fiat Punto i klass med Ford Mondeo ,håller med Todde att man skulle ha aktat sig för en Polen BMW om man bara hade hade haft kunskapen man har nu om rostbenägenheten hos E39 2002-2003 | |
|
Om E39 runt 02 är ytterst rostbenägen så måste ju tidigare modeller från -99 eller så vara extremt snabbrostande bilar..? Riktigt så illa är det nog inte enligt mina erfarenheter iaf, det finns nog flera variabler i sammanhanget. Intressant i sammanhanget är ju att företaget som undersökt iaf inte hemfaller till att skylla på moderna vattenbaserade lacker eller återanvänd plåt alternativt dålig "öststatsplåt" och annat dravel som man ser ibland i diskussionen om rostande bilar. Underarbete, design av omvikningar, tätning och annat är viktigt och det har säkert slarvats på sina håll, utan tvekan. Men varför rostade vissa årgångar av både MB och Audi m.fl mitt på släta karossytor? Detta hade varit nyttigt att få undersökt, även om uppsågning av vikta och pressade detaljer också är intressant. FP |
|
|
Japp, då är det väl läge att boka rostskyddsbehandling. Tragiskt att bmw lirar i division 5 i detta ämne. //Magnus |
|
|
Länk Har då inte sett någon rost trots snart 30 000mil |
|
|
Vi vill se nederkant på insidan av din bagagelucka blalkarn. :) Där är pre-faceliftade E39 Touring riktigt rostbenägna. Faceliftade verkar rosta på sidan utsidan vid anksjärten. Jag har åtgärdat detta på min 530 och har även kommit på varför det rostar där. uppdaterar med lite bilder på detta i morgon. __ /Chrille |
|
alain |
Jag vet inte om det kan stämma men, hur är lacken i kvalitet om man jämför en senare import och en (Svensk) köpt E39?. Är inte skydd bättre på Svensk köpt? Jag måste vara en lyckligt lottad med min 03a som har nu 21.000 mil och kan säga att jag inte har den minsta rost prick någonstans på bilen. Hur många av er som har Svensk köpt som har fått blommor med rost? Hur många av er som har import och inte fått blommor med rost? Det skulle vara intressant att ser ett sådan resultat. Med vänlig hälsning ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Lite fördommar eller? Alla BMW kommer från BMW:s fabrik i Tyskland (eller har de nåt i US och för deras marknad nu för tiden?) och har samma lack och rostskydd. Varför i hela världen skulle man bygga bilarna på olika vis? Är det obekant att Tyskland saltar sina vintervägar friskt, i synnerhet som man inte tillåter dubbdäck? FP |
|
|
Blev fundersam så jag sprang ut och kollade luckan...tog kort och la upp dem igen...verkar ha klarat sig trots tyskimport. Länk |
|
|
Länken funkar inte :( __ /Chrille |
|
|
Har en e39 540 -00 utan antydan till rost i nederkant av bakluckan. Enda ställena den har rostat på är där man inte har varit tillräckligt snabb på att fixa stenskotten. Dock så har det rostat så sakta att det inte har varit några som helst problem att åtgärda. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Länk | |
| Det är väl inte så konstigt om ni har rostfria bilar då exempelvis 50% av bakluckorna på testade bilar är just helt rostfria, det är ju bra mycket bättre odds än vilket spel som helst förutom krona eller klave ( men tyvärr div 5 i rostskyddsligan) På rostfria bilar har ju helt enkelt sealern fäst som meningen var, men tyvärr har detta bara skett på hälften av bilarna. | |
|
Grymt fin lucka du har blaikarn... Jag antar den är lika fin i hörnen vid andstjärten som i nederkant. Bilen ser grymt välvårdad ut. På min började det med att jag hittade en lite bubbla i hörnet. Efter att ha skrapat lite med ett rakblad kom det fram en hel del mer som gömde sig under lacken: Länk Under plastpanelerna gömde sig boven i dramat, sjukt mycket sand, lera o skit som har legat och frodats där länge: Länk Efter att ha slipat upp ännu mer så slutade det äntligen komma rost. Bara frisk plåt syntes. Grundat här: Länk Det var inte riktigt lika illa på andra sidan men det var på god väg att bli. Det vi får ut av detta är att har du en rostfri lucka. Lossa dessa plastpaneler och rensa ur skiten. Konstruktionen är ju helt värdelös. All smuts som hamnar mellan karossen och överkant på luckan hamnar här nere under plasten. Har tyvärr ingen bild på slutresultatet, men det blev helt okej. __ /Chrille |
|
|
Ok ! och tack för värdefulla tips...ska genast ut i garaget och rensa.Hade tänkt att ha kvar den här några år till så det kan ju vara bra att förebygga så mkt som möjligt. |
|
alain |
blaikarn: mycket fin 528 du har, du fick en 5a av mig, din och min Länk är lika rena, dom ser ut som ny. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
alain |
Det blev lite fel på den länk från Garaget.org men på den länk under, man klicker på index bilar så kommer 530. bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
alain....du måste vara utloggad på garaget innan du kopierar länken.Fräsch 530! |
|
|
Sitter själv med en fin 540 -98 som dessvärre har börjat rosta lite på bakluckan Länk. Inge vidare kul men ska försöka fixa till det i sommar. Min kommer också i från tyskland en gång i tiden... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.