|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
| När man läser alla inlägg på Autopower forum om all rost på olika BMW modellern blir man förvånad att det inte är mer skriverier i media om saken ,när Mercedes drabbades av rost på E-klass skrevs det spaltmil om saken i olika media och dom blev tvugna att rostlaga och byta dörrar på bilar så gamla som årsmodell -95 ,är det inte dax att sätta samma press på BMW att reparea rostskador om deras bilar skall kallas Prestigebilar .Upptäkte idag att även min E39 525-03 har börjat rosta i sparklådorna trots ordentlig handtvätt minst en gång i veckan ,det är rent ut sagt skrämmande att det är så dålig kvalite på rostskyddet på en bil som är så dyr i inköp .Hade tidigare en E34 525 -90 där det började visa sig rostskador först efter 10 år . BMW var nog bättre förr!! | |
|
Jag tror faktiskt att E-klasse rostade än mer än BMW. Finns ett par nyare W210 i hemtrakten,som är riktigt ruttna. Har inte någonsin sätt nån E39:a som ser så illa ut. Fick själv byta ut bakluckan på min 523:a. Har dock ingen förklaring på att BMW misslyckades med rostskyddet på E39:an.Hoppas och tror att dom lyckats bättre med E60/E61. Kan inte komma ihåg att jag läst något om rostproblem på dessa. |
|
|
Har också läst en del om E39 och E46 rostproblem. En vän till mig har haft en E46 från innan -00 (osäker på årsmodell) där BMW fick fixa till rost på garanti eller goodwill. Trots import var det aldrig någon diskussion. För närvarande har han en -99 E39 och jag tror att man även fått fixa till lite rost på den under garantitiden. Enligt honom har det rört sig om kanten mellan rutan och plåten på bakluckan där rost har en tendens att uppkomma. Jag har ingen BMW för närvarande, men tror att anledningen till att BMW inte hamnat i samma fålla som tex Mercedes har att göra med att man reparerat bilarna utan diskussion så länge rostskydds garantin gällt och kanske även längre i form av goodwill i vissa fall. Det senare kan jag inte säga med säkerhet, men det skulle inte förvåna mig om man gjort så. Funderar själv på att köpa en begagnad E39 att ha som bruksbil trots vetskapen om att det förekommer problem med rost. Det är svårt att få en rättvis bild genom att läsa vad som skrivs. De allra flesta som skriver här gör det när de stött på något problem eller vill få upplysningar inför eventuellt köp. Det är lätt att saker och ting förstoras upp på forum även om man kan konstatera att rostproblem förekommer. Det erkände t om BMW själva när jag var inne och ställde lite frågor här om dagen inför ett eventuellt köp. Jag tillhör den senare kategorin människor som försöker få upplysningar genom att bl a läsa vad som skrivits här. Jag hade tidigare en Alfa Romeo GTV -98 som jag körde året runt under flertalet år jag hade den i min ägo (8 år totalt). Såg till att underhålla den ordentligt genom regelbunden tvätt. Fanns inte rost någonstans på den bilen som inte ens var anpassad för vårt nordiska klimat. Att man då läser att en BMW rostar efter några få år är ganska beklämmande. Som ni skriver är det frågan om dyra bilar där man kan tycka att bilarna borde fått ett ordentligt rostskydd från fabrik och väl genomtänkta lösningar för att minska riskerna för att rost ska uppstå. |
|
|
Tycker det är bedrövligt att en såpass dyr bil skall rosta så. Det måste kostat BMW enorma summor att byta ut karossdelar och lacka var och varannan E39 & E46. Det skall bli intressant att se hur E60 och nyare står sig mot rosten. _______ |
|
|
Skandal är det med dessa bilar, har själv rost på baklucka, dörrar, massa konstiga elfel på vintrarna, känns som dålig kvallitet på många områden i E39an, kabeldragningarna, vibrationer,rost, pixlar, skumma elfel, mm. De tål kanske inte svenska saltade vägar, va vet ja. Det lutar nog åt att byta märke snart, hade volvo innan, tråkig bil men inte lika mycket fel, dock inga rostproblem. |
|
|
Kan bara instämma efter min femte bmw, de var mycket bättre i kvalite fram till E46 och E39. Man är nervös varje gång man startar att något nytt ska paja och sicka hutlösa priser på BMW! Första och sista gången man köper en bil med för mycket extraurrutning som inte håller måttet! |
|
|
Tycker det är extremt tråkigt att höra att personer har rost problem och annat dyl. som inte fungerar på en som underbar bil. Vår E39 är vår fjärde bil från BMW och tycker den är lika skön varje gång att köra. Ingen rost och väldigt få problem gör att Vi är extremt nöjda! Hoppas förstås att E61 är ännu "bättre" nu när det börjar bli dags att köpa nyare bil. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
I princip alla bilar fick rostproblem från efter 1995 när den vattenbaserade lacken infördes. Nu beror det iofs på hur bilen sköts också. Men helt klart sämre rostskydd överlag. Volvo mellan 86/7-95 hade inga rostproblem , Audi var outstanding MB var bra. I princip rostar allt mycket lättare efter -96 årsmodell. Har sett 5 år gamla A3or med genomsrostade bakluckor som bytts på garanti. Kikade under en Toyota Yaris som stog på en lyft för bensinvärmarmontering.' ett lager med grundfärg inget mera men 12 års rostskydd. ?? Då lär det vara stora hål innan garantin täcker. E60 är ju halva bilen aluminium som är ihoplimmad med bakdelan av plåt sägs det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Utifrån det jag läst om rostbenägenheten på E39 vs E60, så får jag känslan av att E60 har ett markant bättre rostskydd. E60 har trots allt funnits sedan -03. Någon som har annan uppfattning ? NN/ |
|
|
Min uppfattning av rostproblemen är att man kittat direkt på plåten i skarvar. I stort sett all rost jag sett på E39:or och E46:or börjar under karosserikitt. Hela karossen med dörrar vänds ett helvarv i ett elektrolytbad, men då sitter troligen kittet redan där och det blir obehandlad plåt. Med fuktkänsligt kitt och tunn lack så kryper fukten in bra. Dörrarna rostar vanligen runt dräneringshålen där vatten kommer ut T.ex, inte på de dåligt dränerade ställena. D.v.s. rostskyddet invändigt borde vara bättre än utv. E60 borde vara betydligt bättre då de funnits i 6 år. Endast en E61:a som bytt baklucka vad jag hört på forumet. |
|
|
Tycker man det racklar med BMW är Volvo fel märke Kan som volvoägare sedan -01 inte erinra mig att jag tyckt BMWpriser varit speciellt saftiga då jag pratat med BMWÄgare.. De blir snarare lite sura när jag tycker det är billigt.. När jag köpte min volvo så var den servad för 12k och då var det i princip bara 12000mila ink kamrem.. Har även haft lite små rostskador som jag lät en billackare fixa.. Det som irriterar mig på min är klapperstagen till främre krängarna, dörrstopparna lossanr från karossen och måste svetsas, den käkar pändar och spindelleder och ibland är datorn lite paranoid.. Fast.. kan tänka mig byta bort min Volvo mot en 540 e39 man ;) |
|
|
Hur ska man gå tillväga om man som jag har en e39a från -02 och hittat såkallad garanti rost(passagerar dörr insidan)? Bmw har väl 6 års rostskydd? Är det bara att gilla läget o snacka med billackerare istället?? //David |
|
|
Ställer mig samma fråga som Källerman.. Funderar på att spruta in tunnflytande, krypande typ dinitrol i min motorhuvs framkant. Den jäkeln rostar ju innefrån. :( Min bil är en svensksåld -01 E39. Vad kostar en ny huv förresten? /Tobbe |
|
|
Doktor-T, att spruta rostskydd i hålrum är bra, men är du säker på att det kommer från insidan? Jag är ganska säker på att rosten runt kittfogarna kommer från fukt utifrån. Ta en titt under gummilisten runt dräneringshålen i dörrarna, där vattnet rinner ut. Detsamma i botten på tankpåfyllningsholken. Huvens undre framkant ligger an mot gummilisten på strålkastarens ovansida och vatten tränger in och hålls kvar där hela tiden. Att byta huv är ingen hållbar lösning. Min byttes på garanti och problemet tillbaka efter 1,5 år. Något bättre blir det nog om man på den nya delen lägger ett tjockare lackskikt, men den felaktiga lösningen med kittet får man med på köpet med den nya delen. |
|
alain |
De gör så på grund av att alla bilar oavsett märken ska hålla 15 år och bilar som är mellan 15 och 20 år ska skrotas och lämnas till återviningen. Om man ser idag, det finns inte så många bilar som är över 20 år på vägarna utom rissiga halv skrot. Tider förändra allting, moderna bilar är mycket säkrare än för 20 år sent därför de gamlingar ska skrotas. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
| På måndag lämnas min 525-03 in för rostlagning.det visade sig vid rostkontroll hos BMW att det inte bara var rost på trösklarna,det behövs även bytas tre dörrar på bilen och vid koll i BMWs datorer kom det fram att huven är bytt för något år sen på rostskyddsgarantin av tidigare ägare .Jag hade tur som råkade kika under trösklarna vid en tvätt av bilen och upptäckte rosten som hade dykt upp ,min rostskyddsgaranti går ut om två månader .Nu förstår jag varför BMW inte har några större problem med dålig reklam i media vad beträffar rostbroblemen som Mercedes hade innan man började rostlaga sina E-Class .jag må säga att det gick mycket snabbt att besluta [ fem dagar efter rostkontroll ] att bilen skall rostlagas på garantin, trots rådande global djup ekonomisk lågkonjungtur står BMW för sina garantier och det visar på vilken hög klass man håller ,även på återförsäljare som den proffsiga personalen hos BMW återförsäljaren Burlin Motor i Skellefteå .Men frågan kvarstår .Varför rostar E39 så lätt? | |
| Var rostar din tröskel? Är det någonstans i en plåtskarv tror jag svaret går att finna i mitt förra inlägg. | |
|
Hej, tycker att rostskyddet borde vara bättre än vad det är. Men, om man jämför hur det är idag och hur det var förr så är det faktiskt så att rostskyddet är rätt så bra. Min första bil, och BMW var en 3-serie från -79. Denna fick rostlagas ordentligt lite här och var när den var 11-12år gammal. Har själv fått bytt förardörren på rostskyddsgarantin. Kunde fått tankholken/fågelbadet åtgärdad, men avstod. Rosten verkar bero på dålig kvalitet på kittet då detta drar åt sig fukt. Blästrade och gjorde iordning holken i höstas och då stod det vatten under lacken. Lämnade för ca 2,5år sedan in bilen för en rostskyddbehandling. Denna kostade ca 5500:- och det känns som väl investerade pengar. Huven är inte bytt och bilen är fortfarande fri från synlig rost. Överväger om att lämna in bilen på en efterbehandling... Rekomenderar alla att åtminstonde köpa en spraybruk med tunnflytande rostskyddsmedel för att sedan spraya över huv, dörrar och bagagelucka till sommaren. Freude am fahren! //H |
|
|
Håller med Håkan att det skett en klar förbättring mot förr. Det är ju specifika, men tråkiga ställen som krånglar. Tittar man på stenskott o.s.v. så verkar ju galvningen fungera och det hinner inte bli rött innan man är där med penseln. Tittar man på inspektioner typ Vi Bilägares rostskyddsbedömning så klagas det ju på de gammalmodiga invikta skärmkanterna på E39, men de rostar sällan mycket. |
|
|
Vad ska man dra för slutsatser av det här? Ska man försöka bli av med sin E39 medan det går? Har de snart ett värde i klass med MB W210? Jag fick framdörrar och baklucka bytt i maj i fjol. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Tycker redan E39:an sjunkit i pris såpass att det inte finns så mycket kvar att rädda. MB W210 tror jag ändå har större problem då problemen uppstår var som helst på lackade delar. Jag hade en skada på en tröskel som en bekant duktig bilplåtslagare fixade åt mig. Det fanns lite rost i skadan vid reparation. Han grundade med en etsande primer och lackering gjordes hos en bra lokal lackfirma. Det håller än efter drygt 3 år. Den nya huven pallade drygt 1 år... Jag kommer låta den killen reparera det som finns/dyker upp, med facit i hand. Garantitiden är ju i alla fall rökt.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.