|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Ölen släppte jag efter mitt första inlägg, jag tycker bara att när inläggen börjar handla om att anmärka på hur man stavar är det inte konstruktivt längre. Absolut inget illa menat. Jag vet att mercedes stavas mercedes men råkade slinta på tangenterna. För övrigt har jag nog sagt vad jag vill säga i ämnet så jag kan lika gärna hålla käften istället för att älta vidare. :-) |
|
|
Ok, jo bl.a. ErikN är ju en utav dessa E39:ägare som vill få ut lite skit nu och här så det kan lätt bli "lite långrandigt" och ibland en smula anklagande lite för mycket då ;) Håller dock med om att en del trådar tenderar att spåra ur på "skitsaker" emellanåt.. Mvh Janne. |
|
|
Jag beklagar om jag lät anklagande, men jag har lite svårt att förstå hur man kan försvara kvalitetsbrister. Jag kan egentligen bara se två orsaker till det: Antingen så har man ett ekonomiskt intresse i produkten eller så har man ett så fanatiskt intresse att man identifierar sig produkten och ser det som ett angrepp mot sin person om någon kritiserar den; även om det är befogat. Tidigare tillhörde jag nog den senare kategorin avseende Mercedes-Benz, men jag fick svälja förtreten och köpa det jag trodde var bäst idag; tyvärr har det varit kopplat till några besvikelser. Jag tycker det är viktigt att brister kommer fram, eller ska det bara vara ett forum för att hylla BMW? Jag tycker inte att rostproblem är en "skitsak". Rostskador gör att värdet på en bil sjunker dramatiskt, och ser fult ut. Eftersom jag tänkt behålla min bil några år till vill jag att den inte ska vara värdelös när jag ska sälja den, trots att jag använt den. Just nu hittar jag ingen rost på min bil, men hur kommer den att se ut om några år? Jag brukar inte anmärka på stavning och mina inlägg innehåller massor av stavfel. När mitt namn stavades fel och Mercedes stavades fel på samma sätt i flera inlägg tyckte jag att ett påpekande var berättigat, jag skrev dock några rader till i det inlägget.... ;-) Förutom att jag fått byta framdörrar och baklucka, en spridare, lägesgivare för vevaxeln, flex-slangar på främre rör och knappar till värmereglagen samt att radiomottagningen är kass och jag måste hjälpa bakluckan upp så tycker jag att min BMW är jättebra och trevlig att köra! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
| Låt oss fortsätta att diskutera sakligt om rostproblemen på E-39 och vad man kan göra åt problemet utan att tappa tråden ,det är mycket intressant att läsa om andra E-39ägares erfarenheter om rost med eller utan stavfel i inläggen. Henke lexus inlägg verkar intressant ,att rostproblemet är större på E-39 tillverkade efter årsmodell 2000 .Måste tllägga att jag är mycket nöjd med min BMW i övrigt . byter inte gärna till något annat bilmärke i framtiden ,men jag vill få stopp på rosten för att kunna åka BMW 525 många år till . | |
|
Finns en hel del funderingar om det här med att fr.o.m faceliften på E39 så är ägarna mindre nöjda med denna modell...Inte mycket mer missnöjda, men det finns där.. Bl.a. Bilprovningens bok "Bilar, starka sidor och svaga punkter" där bl.a. det belyses att ägare av E39 2001-2003 har mindre kundnöjdhet(helhetsomdöme) än äldre varianter utav E39... En del av missnöjet kan man förmoda beror på kanske något sämre rostskyddsegenskaper.. Finns naturligtvis annat såsom pris och förväntningar mm.mm.. Plåtomvikningar, kitt osv har det snackats om en hel del som en delorsak...här och annorstädes. Mvh Janne. |
|
| Det är något mystiskt med min rostskada på vänstra sparklåda .Nu när bilen är på rostlagning på garantin har jag fått höra av BMW verkstaden att bilens vänstra sparklåda är lagad tidigare [dom hittade spackel under färgen när dom slipade påstod dom och det innebär att bilen bilen är reparerad tidigare varvid dom avbröt lagningen då detta skulle innebära att skadan inte skulle omfattas av rostskyddsgarantin ] det mystiska med hela affären är att när verkmästaren ringde upp mig på min arbetsplats hade jag inte en chans att påverka beslutet att fortsätta lagningen ,med kanske byte av sparklådan för egna pengar i det skede reperationen var då ,han påstod att man redan hade lagt på primer och bilen var på väg till lackering . Jag har ägt bilen ett år och har vid några tidigare besök på den aktuella BMW verkstaden frågat om dom har några reperationsdata om min bil i sina register men aldrig fått någon informtion då det inte har varit möjligt att få fram någon data, verkmästaren påstod att bilen tydligen har ett dunkelt förflutet .Nu har jag fått kontakt med personen som ägde bilen 2004 alltså då bilen var ett år gammal och gått drygt 3000mil,hon påstod att hennes make efter en tid hade upptäckt att bilen var reparerad på vänster sida varvid dom blivit mycket besvikna på bilköpet ifråga ,hon påstod att bilen hade varit leasingbil året innan dom köpte den på en bilfirma . Nu undrar jag tappar bilen rostskyddsgarantin om bilen är reparerad under garantitiden ,hur stor är sannolikheten att bilen inte är reparerad på en icke BMWauktireserad verkstad om den är leasingbil. | |
|
Hittades spackel är det väl troligen en mindre seriös lagning. Jag har själv haft en tröskelskada, vilken fanns när jag köpte bilen. Den riktades av en bekant för 4 år sedan och har inte vållat några bekymmer sedan dess. Tror inte att fall av rost där det ej är reparerat nekas garanti/goodwill. Av erfarenhet så vill jag hellre att min bekanta bilplåtslagare fixar mina plåtjobb än att lämna till en auktoriserad verkstad. Du bör väl istället ifrågasätta om lagningen är seriöst utförd. |
|
| Problemet i det här fallet är att jag lämnade in bilen på rostkontroll för att jag hade upptäckt rost under vänster sparklåda ,jag såg inte att bilen var reparerad eller omlackad under och det gjorde inte heller dom tre rostkontrollanterna som gick igenom bilen, i alla fall´informerade dom inte mig om saken, utan jag fick höra att dom måste få klartecken från BMW om skadan gick på garantin .Veckan efter på blev jag uppringd och informerad om att allt var klart för reperation på garantin och bilen lämnades in för reperation ,att då mitt under reperationsarbetet bli uppringd och informerad om att garantin inte gäller och bilen är på väg till lack gör ju att man misstänker att det inte bara rörde sig om ytrost som dom påstod vid rostkontrollen .Det som stör mig mest är att bilen mycket troligt är krocklagad under tiden som leasingbil av en märkesverkstad och ingen vill stå för att man gjort en ej fackmannamässig reperation ,att fylla upp en buckla på sparklådan med spackel är nog ingen lysande ide med tanke på stensprut och att den sitter utsatt till, men det är ju mycket billigre än att svetsa in en ny plåtbit . Nu blir den i alla fall reparerad på märkesverkstad och har jag tur håller det några år med nytt spackel och lack . | |
| Man behöver inte svetsa dit ny plåt. En seriös plåtslagare riktar plåten tills det bara behövs en filler. Undrar om det inte är så man har gjort. | |
| Jag håller fullständigt med om det ,men problemet är att rosten kan ha gått på djupet det är ju inte så tjock plåt i karosser numera och med tanke på hur stort område som är rostangripet var det nog inte bara en mindre buckla som reparerades. | |
| Har hört ett rykte av en ganska välinformerad källa inom Bilbranchen att problemet med rost på BMW av senare modeller skulle bero på att BMW bytte plåtleverantör runt år 2000 till en Polsk plåtleverantör,det visade sig senare att karosseriplåten inte höll den kvalitet som Bmw hade förväntat sig och man försökte backa ur avtalet ,men avtalet var tydligen skrivet på ett sådant sätt att det skulle bli mycket dyrt för BMW att bryta avtalet så man valde tydligen att fortsätta att bygga bilar av den plåten och i stället vara generös vid bedömning av eventuella rostskador i framtiden ,vilket drabbar oss i Sverige värre än i andra länder där dom slipper salteländet på vägarna och automat tvättar med rening av tvättvattnet där saltet blir kvar i tvättvattnet tvätt efter tvätt . Men som sagt var, det är bara ett rykte och när jag redan måste åtgärda rostskador på min -03 med 11ooo mil på mätaren blir man fundersam om kvaliteten på plåten håller måttet. | |
|
Alltid intressant med teorier och ev. rykten. Ford fick klä skott för att man använde återvunnen metall/plåt för 10-15 år sedan. Men undras om inte rostproblem mera beror på ytbehandling (eller brist på) mera än själva grundmetallen och t.ex s.k. miljövänliga lacker osv. tar man den obehandlade stålplåten och avfettar så rostar den säkert friskt oavsett ursprung eller vilket land den kommer ifrån. Ett annat envist rykte är att man inte använder salt i t.ex Tyskland vilket inte stämmer alls. FP |
|
|
Anders72 läser med intresse alla inlägg och där du svarat Frankson, eftersom jag tillhör den äldre kategorin intresserad bland dessa spalter så tänker jag på hur tillförlitligt tennspackling är och som användes förr där det kan vara svårt att komma åt med riktverktyg fullt ut , om du vet ? har det helt och hållet försvunnit nu för tiden? eller gäller bara tvåkomponent spackel och filler som du skriver? mvh Uffe/bildock |
|
|
Nu är jag inte någon expert på bilplåtslageri, men vad jag kan se hos bilplåtslagare idag så används nästan aldrig tenn. Det beror säkert både på att det är en konst att hantera samt att dagens plåt är så tunn att det är svårare att värma plåten utan att den slår sig. Vad jag har förstått så är tennspackling den resultatmässigt bästa metoden, men idag skall det gå snabbt och jag tror det tennspacklas i stort sett bara på gamla klenoder och entusiast fordon. Det finns ju däremot mycket mer specialverktyg för plåtriktning och när min tröskel riktades använde min plåtslagare ett verktyg som brännsvetsade fast små kopparstift i vilka man kan rycka med en glidhammare t.ex. |
|
| Har nu efter två veckor äntligen fått tillbaka bilen efter rostlagning, tre dörrar är utbytta på garantin mycket bra lackade med mycket liten nyansskilnad mot orginallacken mycket bra monterade och inget störande vindbrus ,mindre bra är att rostangreppen i sparklådorna inte blev åtgärdade ordentligt utan försågs bara med ny slitmassa och ny färg ,ser bra ut men håller nog inte så länge .Min erfarenhet av den här händelsen blir att man skall passa sig för att köpa en bil som gått som demo eller leasingbil , för det verkar inte registreras någon reperationshistorik i BMWs datorer för koll i efterhand av eventuella reperationer ,konstigt med dagens krav på spårbarhet om man jobbar enligt ISO 9000 .Nåja det är nog bara att gilla läget och ställa in sig på att plocka fram svetsen om något år . | |
|
Min tröskel som riktades för 3 år sedan var rostig p.g.a att den var skrapad och inbucklad. Den riktades och blästrades, slipades och grundades med etsande primer. Den har hållit i dessa 3 år, medan den nya huven rostade efter 1,5 år. Är jobbet riktigt utflört, behöver du inte bekymra dig för någon svetsning. |
|
|
Haft 2st E39:or i mitt ägande som inte varit benägna att rosta nämvärt mot andra märken,tvärtom så har dom hållit bra kvalitet inom detta område. 1st 98:a ock nu en -01:a som rullar på. 98:an sålde jag för 35' efter 32' rullade mil som inbyte mot nuvarande e39:an. Klart godkänt tycker jag. Däremot så är tjejens e46:a bara skit när det gäller rosten. Aldrig mer en e46:a då några av mina kompisar även dom klagat på denna bit när det gäller e46:or. har försökt byta mot en e39.a men itresset är minst sagt svalt,ock jag börjar förstå varför ! |
|
|
Till Frankson och andra: Då borde jag ju också få min bagagelucka fixad på min 525 Touring 03 som togs ut 04/02 tycker man... Ska åka direkt på Tisdag och få detta kollat! Står BMW för rostchecken? Kollar dom upp resten av bilen också? Todde |
|
| Todde. Jag betalade ingenting för rostkontrollen, rostskyddsgarantin gäller sex år från första registreringsdatum så var det för mig. | |
|
Ha ha ha DÅ fick jag 5000:- avdraget på bilen för att det kostar att laga rosten och sen visar det sig att det är gratis :) DET hade varit underbart! Det finns inte en tillstymmelse till rost någon annan stanns än just under rutan på bagageluckan och det är så lite så det knappt syns. Fast det kommer väl när garantin har gått ut då... :) Todde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.