|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| På vänster tröskel rakt under mittstolpen mitt på plåten på den rundade undersidan är det flera större rostfläckar på en sträcka av 40cm som man kan tro kommer från insidan ,men som enligt rostkontrollanten har rostat från utsidan, den högra tröskeln har rost ute vid gummilisten på undersidan . | |
|
Det låter som om det är någonstans där sprutet från framhjulet träffar tröskeln. Har inte hört att det problemet förr på forumet. Med gummilisten antar jag att du menar de plastpaneler som sitter under golvet. Riktiga skräpsamlare tycker jag. Det tränger in grus och gojs vid urtagen för domkraftsfästena som blir kvar därunder. |
|
| min 528 t 97 24000 mil inte en fläck/antydan endast pyttelite på bagage luckan (kombi sjuka) importerad jag e 2 a ägaren kanske de tysksålda e bättre | |
|
Tror inte de tysksålda är bättre. En blåsa i nedre högra hörnet på rutramen i bakluckan hittade jag direkt när jag fick hem bilen, den ar 4½ år då. Ett år senare hittade jag blåsor vid kittskarvarna på framdörrarna. När det var dags att lämna in bilen såg jag att även själva ramen på rutan i bakluckan var rostig, så de bytte den med. Det roligaste var när en mek. på en verkstad sa att det berodde på allt salt i Sverige. Tyvärr fann jag mig inte nog snabbt för att säga att den inte sett svenskt salt när jag hittade första rosten... lol Visst verkar W210 fortfarande vara sämre, men jag vet inte om skillnaden är så stor längre..... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
| Tyskt salt fungerar lika som svenskt och har bilen gått i norra Tyskland så har den nog gått lite i salt. | |
|
Stämmer nog bra det. Förre ägaren hade postadress i Sesslach och alla kvitton på bil och service är från en firma i Coburg. Dessa orter ligger i höjd med Frankfurt am Main så det är väl ganska mitt i. Med tanke på att vinterhjul medföljde får man väl förmoda att de har lite vinterföre där. Får nog ta en titt under trösklarna då, jag trodde min bil var rostfri efter bytet av delar enligt ovan.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Til alla kompisar med rustproblem (på dansk): Jeres problem er ikke rust, er bare penge , og det er mest det det drejer sig om, bland andet Jeres sure liv her i skandinavien, Jeg kan bare ikke forstå at folk som bor i Sverige klager over sådan noget... I burde aldrigt købte sådan en bil som bmw, volvo vil det passer jer bedst, for resten den er også sikkert... |
|
|
Jo, visst är det så. Är man inte ekonomiskt oberoende behöver man dock tänka på att man ska kunna använda det man köpt ett tag och sedan få en slant när man säljer för att köpa något annat. Vi i Sverige lär ju ha bland de äldre vagnparkerna i Europa, vi kanske skulle börja med lite mer "slit och släng".... Personligen tycker jag att de tillverkare som säljer de mest exklusiva bilarna på marknaden även bör se till att de har ett bra rostskydd, för mig handlar det om att vara "premium" hela vägen. Varken BMW eller Volvo har nog störst chans när jag byter bil nästa gång.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Jag blir så trött, har inte ens orkat kommentera detta hittils men nu sitter jag här med en pilsner så... För det första, min 525 e34 var bra mycket rostigare än min nuvarande 528 e39 vid 12 års ålder! För det andra, titta på andra märkens modeller när de börjar närmas sig 8-12 års ålder, t.ex. har jag sett åtskilliga AUDI bilar (som ska vara "rostfria" påstas det ju) som har lacksläpp över hela bilen och med rost som har ätit upp skärmkanter och dörrar osv, ska vi dra varvet med Merchedes också kanske? Jag har då aldrig sett en e39 som är uppäten av rost men samma generation av E Merchorna ser ju för F...n ut som Schweicher ostar! Man kan fortsätta så där i det oändliga. Jag tycker faktiskt att e39.orna har rätt bra rost skydd, min farsa har 97:a som är helt rostfri, den har visserligen bara gått 12000 men ändå. Min har gått 18000 och det enda jag åtgärdat är nederkant förardörr, resten av bilen är fri från rost så vitt jag kan se. Polarn har en 98:a och den har lite rost efter grussprut bakom framhjulen efter mycket grusvägskörning annars fri från rost den också. För övrigt när man ser e39:or så ser de väl ovanligt fräsha ut om man jämför med andra märken med samma ålder!?? |
|
|
Hösten 2000 köpte jag en MB E300TD -96 (W124) som gått 14.600 mil. När jag sålde den våren 2006 hade den gått drygt 31.000 mil och jag hade fortfarande inte behövt byta någon plåt. Men man får tydligen inte ställa samma krav på dagens bilar.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Glömde skriva att jag inte tycker att det blir bättre av att andra bilar rostar mer. Jag tycker att det rent ut sagt är sk-t när inte rostskyddet är bättre på dyra bilar, och här är det i första hand ett märke som diskuteras. Att det finns de som är sämre gör inte BMW bättre. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Har man åkt Mercedes, blir man lätt borskämd med driftsäkerhet och kvalité. Jag har själv åkt massor med mil i W123 och har faktiskt en kvar. W124:an var så pass bra skulle jag tro att den där -96:an troligen varit mer driftsäker än 530:n idag trots 6 års skillnad. Jag var och tittade på en 300TDT-96:a 1999 och jag ångrar att jag inte köpte en ;) Dock får man ju göra avkall på körkänslan som BMW har. Tyvärr var ju Mercas uppföljare W210 inget alternativ. De HAR större problem än BMW med rosten. Har sett bilar där fjäderfästet fram kexat ihop på 5 år. När ekonomer får alltför fria händer raseras ett varumärkes grundfilosofi snabbare än ögat.. |
|
|
Ja, W210 är en katastrof och har inte varit ett alternativ för mig. De som har en och klarar att hålla rosten i schack har dock en i övrigt ganska driftsäker och bekväm vagn att åka i, t.ex. en kompis till mig som jobbar på en verkstad som lagar garantirost på MB.... :-) När jag skrev "de tillverkare som säljer de mest exklusiva bilarna på marknaden även bör se till att de har ett bra rostskydd" menade jag förstås inte bara BMW, då hade det stått det i meningen. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Eric, när du i samma mening skriver: Att det finns de som är sämre gör inte BMW bättre. Tycker jag att du är orättvis, per definition bör något som är sämre ha en bättre motpart. i det här fallet BMW. :-) Plåt rostar, jag har umgåtts i bilkretsar sen jag var nappbarn och sett hur bilarna faktiskt blivit bättre och bättre (undantag Merchedes) på att motstå rost. Man kan till och med se Porschar som är rostiga och de sköts ju som ögonstenar och ska ha den bästa/djupaste galvaniseringen av alla bilar! Så att 10-12 år gamla bilar har lite rost får anses som ett utslag av atmosfärs syrets oxidering av järn till järnoxider vilket i längden är i princip oundvikligt. På sexti och sjuttiotalen så kunde till exempel en Opel (BMW med för den delen) vara uppäten efter 5 år, nuförtiden kan vissa utsatta/mindre skyddade delar av bilen rosta men inte äts de upp längre. Det går säkert att förbättra rost skyddet men det går i alla fall framåt och BMW ligger definitivt inte efter någon annan tillverkare. Min erfarenhet är att om man sköter en modern BMW så står den emot rosten fint. Jag ägde två stycken e12:or på 80 talet, de var helt omöjliga att hålla rosten borta på. Den sista jag hade rostade mitt på bakskärmen utan föregående skada, till slut var det rost rakt igenom, ett hål helt enkelt, för att inte tala om trösklar och balkar, var bara att skrota och köpa nyare BMW. Hade även en w123 250 på 80 talet, fick laga skärmkanterna med plasting padding när den var 10 år gammal, detta händer inte på nyare BMW bilar i alla fall. |
|
|
Tja...min E39:a har nu rullat ca 18500mil, på trettonde året(uttagen december 1996), aldrig varit avställd osv och det enda som finns i rostväg vad jag kunnat se är en bubbla mindre än en lillfingernagel på ett veck i bakluckan.. Jag klagar inte på E39:an min iaf...Kanonbil anser ju jag! Men visst, det finns ett missnöje bland en del E39 ägare just på "lite rost" som sagt.. Mvh Janne. |
|
| Det kanske redan har nämnts men det verkar som att faceliftmodellerna är mer drabbade av rost. | |
|
Nja, egentligen är ju Mercedes-Benz det alla biltillverkare jämfört sig med i alla tider, sedan Carl Benz tog sitt patent 29 januari 1886. i alla tider har man fått läsa i tester "lika bar som Mercedes-Benz".... Roligast är ju SAAB som började tillverka bilar 60 år senare och inte tittade något på vad andra gjort, men så hamnade drivningen i fel ände också.... Man får väl ändå säga att de kommit rätt långt, med tanke på att de ligger 60 år efter.... ;-) När jag var nappbarn fick jag stå ut med att åka i familjens Fiat och själv ägnade jag väl mig mest åt Lego i rätt många år. När det var dags att åka på fyra hjul började jag med en Volvo Starke, och sedan var det diverse MB. Den första var en 220D -70 som gått 65.000 mil när jag köpte den -86, den lagade jag en hel del rost på; men den kostade bara 2500 kr. Frågan är ju då vad som kan ha varit så vanskött på min vagn då det börjat rosta i ett hörn till rutan i bakluckan efter 4½ år, hur kunde man skött den bättre? Blåsorna längs kittskarvarna på framdörrarna, vad kunde jag ha gjort mer än att tvätta där? Har jag vanvårdat min vagn? De flesta av mina vänner burkar inte anse att jag vanvårdar mina saker, snarare tvärtom.... Apropå att BMW inte ligger efter så är det väl inte förrän på senare år som BMW kommit i närheten av MB ur kvalitetshänseende. Så vaje förändring torde ju vara till det bättre. Bara en sån sak som att knappar till värmereglagen självspricker och ramlar loss tycker jag säger en hel del om materielvalen. Väljer man att åka i en 250 (en av de suraste sexorna nånsin, till råga på allt går den på gräsklipparbränsle!) och laga skrämkanterna mer spackel så vet jag inte riktigt vad jag ska säga.... För övrigt så stavar jag Erik med "k" och det har aldrig varit något "h" i Mercedes. Nu ska jag försöka komma på nå't sätt att sköta min bil så att den inte rostar längs kittade skarvar etc. henke lexus har nog rätt i att ur rostsynpunkt var de äldre E39 bättre, jag har flera kompisar som har sådana och de har inte bytte några delar. När jag köpte en nyare vagn av samma typ trodde jag i min enfald att den skulle vara ännu bättre, det var den inte! holmis63: Vill du ha en motpart till E39 som är bättre så se min W124 som jag beskrev ovan. Visserligen en generation äldre, men bara för att MB blev sämre behöver väl inte andra bli det? Bilen jag beskrev avr inte rostfri när jag sålde den, den hade ett par blåsor längs överkanten på plastskölden p höger framdörr. Jag rycker ändå att det var rätt bra efter 10 år och drygt 31.000 mil. Jag för bok på all utgifter kopplade till min bil och det ska blir roligt göra en jämförelse om några år. Jag köpte min MB -96 för 160 kkr hösten 2000 och sålde den för 60 kkr våren 2006, total kostnad för service, rep och däck var knappt 100 kkr. Jag gav 190 kkr för min BMW när den var lika gammal som min MB när jag köpte den, fast den gått 5000 mil mindre. Ska bli intressant att se vad jag får för den när den gått 30.000 mil.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
"lika bar som Mercedes-Benz" bar skulle ha varit "bra" "ilen jag beskrev avr inte rostfri" avr skulle ha varit "var" Kasst med forum där man inte kan redigera! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Nu blir jag ännu tröttare!!!! När man är nere på nivån att anmärka på inläggares stavning är det dax att dra sig ur diskussionen, så jag passar på fortsatt diskussion i ämnet som annars är ganska intressant! |
|
|
holmis63: Nu får du ta och släppa ölen en stund....Läs igen! Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.