AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.801

M3 E46 eller 996?

Sida 3 av 3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är ju en enorm skillnad på en 93års 320 och en 2000 års 320 så det kan man ju förstå att så är fallet. Just i prestanda 0-100 kanske inte lika tydligt men allt runt omkring. Modernare konstruktion, säkrare och framförallt en kvalitetshöjning och mycket snyggare. Jag har inte kört e36 på bana dock.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
e-b,

Att du ens behöver fråga ifall det är stor skillnad på E46 och E36....
Det är ganska stor skillnad på e36 och e46 men det kanske är ännu större skillnad på e30 och e36 "då till e36 -ans fördel"? Frågan är, vilken är bäst? Svårt att säga nu när e46 är fortfarande ganska ny men om kanske 5-10 år skulle jag tippa på e30 !
e-b
Jo det vet jag Johann,
men om du kunde presicera vad/hur du upplever skillnaden.
I många fall är det ju som så att den bil man åker försvarar man i tal, men om man kritiskt jämför körmässiga beteenden osv.

Sen tycker jag inte man skall jämföra BMWs värsta (M3) med Porsches "milda". Som någon skrev förrut så är en 996a med div lull-lull mer en arbetsbil åt resande i jobbet än dräpare på gata/bana.
M3 e46 borde isf jämföras med 996 GT3 (ej club sport) som kan levereras med det där lull-lullet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
e-b: Kanske om du jämnför att du får 2st m3or till priset av en gt3 så vore det rimligt :) Vi får se hur det ser ut om/när bmw släpper sin m3 gt version.
Petter
Arbetsbil för resande i jobbet... Visserligen är std 996:an inte det värsta Porsche producerat för banbruk men jag tycker visst att man här kan jämföra 996 C2/C4 (manuell, sportfjädring) mot en M3:a. Porschen har ett ytterst marginellt övertag på bana mot en std E46:a. GT3an är i en annan klass, den är ju utvecklad för banan. BMWs moteld stavas M3CSL. Hoppas vi får se den i produktion!
"Sen tycker jag inte man skall jämföra BMWs värsta (M3) med Porsches "milda". Som någon skrev förrut så är en 996a med div lull-lull mer en arbetsbil åt resande i jobbet än dräpare på gata/bana.".

Håller inte med...
Emil
Porsche är ju trotts allt en ren sportbils tillvärkare (även om dom ska bygga en SUV). BMW är en vanlig personbils tillverkare som råkar ha världens bästa förädlings avdelning. Så som sagt det är lite äpplen och päron. Det handlar väl ändå om att jämför bilar i samma segment. Att jämföra en GT2 och en M3 ger ju inte mycket. Helt olika bilar. Som tidigare sagt så kommer ju (förhopningsvis) BMW:s svar i form av M3 CSL. Den lär väl inte kunna matcha GT2:an men prototypen sägs ju kunna haka av GT3 runt Ringen.
Ska GT2:an få sig en match skulle det väl vara av M3 GTR.
Sen kan jag bara instämma i vad tidiagre talare har sagt. Porsche är väldigt fina bilar. Om jag vann på lotto skulle det nog bli en Porsche GT. Maken till grym bil. Fast samtidigt så skulle ju inte en Ferrari F60 sitta fel...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag får faktiskt ta och hålla med emil, det går inte att jämföra äpple och päron.
iofs så har 996 några år på nacken men i mitt tycke mera känsla än vad en m3 har...
Och om man ska se det som k..förlängare så är det genast 1-0 till Porschen.
och ska man se på en affär rent ekonomiskt så håller Porschen bättre i värde än vad en bmw/m3 gör.
Emil,iofs så ska det mycket till för att slå en gt..men å andra sida varför inte en gt1?
Själv så är man inte född med en guldsked i munnen utan man får slita i garaget själv för att få ihop en dräpare. Fast det börjar kännas ordentligt i plånboken just nu :-(

MVH
Pelle
cs4605
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
e-b, E46 är bättre på precis allt ifrån körkänsla till komfort, möjligen är känslan när man stänger dörrarna bättre i E36, hållbarheten kanske är bättre i E36:or och att en del E46:ors avgassystem är för tyst (328i).

Om vi just skall tala om körbeteende så är E46:orna bättre välbalanserade med mkt bra balans och bättre fart ut ur böjen samt har bättre bromsar. Dessutom kommunicerar de bättre med föraren. Om man skall göra jämförelsen med just M3:or så är en E46 M3 redan från början lika bra som en modifierad E36 M3.
Dessutom är den mer underhållande att köra och enligt bl a Evo och AMS mer underhållande än 996 C2.

Sen skall M3 jämföras med C2 eller C4 om man så vill och GT3 med CSL (om den nu kommer) det förra är byggda primärt för gatubruk och de senare för bankörning dessutom ligger de någorlunda lika i pris.

Om man räknar på ekonomin i en bilaffär så räcker det inte att bara räkna på värdeminskning utan man måste ta med alla andra kostnader också.

Pelle Persson,

Har du kört både 996 C2 och E46 M3 så du kan avgöra vilken som har bäst känsla? Och tror du inte vi andra får slita för mödan?

bumse3a
Vilken kul tråd.

jag stod i valet mellan M3 och 996. Två fina bilar med lagom komfort och lagom motor. Har man två barn som måste hämtas från skolan ibland (då min käraste inte kan med vår V70) så är man i behov av baksäte mm. M3 uppfyller dessa önskemål som en del av er känner till. 996 är lite mer "sportbil" enl. många och jag håller med till viss del. Jag tycker Porsche tillverkar en fantastisk bil som verkligen tål att brukas sommar som vinter. Många andra tillverkare av sk. supersportbilar är ömfotingar i jämförelse ( tex. Italienska bilar). Men visst har det blivit lite mer mjukisbil de senaste 20 åren. (ej GT mm. som bara blir värre) Jag kommer nog köpa en Porsche så småning om, men just nu passar den inte in i mitt liv.

Sen är det mycket snack om bromsar, 0-100 och bana. Jag vet att johan kör bana och att han (eller någon annan kompetent förare) borde veta vad han/de talar om. Han/de kör med all säkerhet åttor kring mig och många andra på forumet med vad som helst. Att jämföra en banbil (RS/GT2/GT3) med en "bruksbil" som M3 går inte. En formel Ford med 130 Hk kör ifrån de flesta gatbilar på en krokig bana men den har varken baksäte eller AC. Så jag och min familj kör vidare i våra bilar och drar mot någon Golf disel när tillfälle ges.

/janne
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Johann, jag har kört båda bilarna....och står helt klart fast vid mitt ord att en porsche har mera känsla än vad en bmw har.
Och tog du det som en gliring när jag skrev att jag inte var född med en guldsked i munnen?

MVH
Pelle
cs4605
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Pelle,

Jag håller med dig men många som har den uppfattningen har inget att grunda den på. Däremot tycker jag E46 M4 är klar mer underhållande än 996 C2 (och C4 med för den delen).

Jag tog det nog som en gliring och jag är lite trött på att mkt folk tror att man fått allt till skänks bara för man har lite bättre bilar, typ.
Om det inte var så du menade så ber jag om ursäkt.
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Bara en parantes: Om man skall jämföra GT3:an med någon BMW så är det GTR då de är byggda för homolegisering till samma klass. GT2:an är en homolegiseringsbil för en helt annan klass än GT3 och GTR
Emil
Vad det gäller BMW CSL och GTR vs Prosche GT2,3 så kan det ju säga att jag hörde någonstans att GT3 får stryk av CSL runt ringen och att GT2 får stryk av GTR runt samma bana. Fast att M3 GTR är snabbast kanske inte är så konstigt. Den åt ju Porschar i ALMS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.