AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.803

M3 E46 eller 996?

Sida 1 av 3
De
19
Deffen
M3 -94
Petrol Mica
320i -84
323i -79
För ungefär samma peng så får man lös dessa bilar, en 996 från 98 eller en M3 från 01. Frågan är vilken som är det bättre köpet? En Porsche från 98 har ju redan fallit en del i pris och borde därför hålla sitt värde bättre än M3 som i stort sett är ny. Kommer M3:an att vara värd 350 loppor om 2 år så blir ju milkostnaden skyhög jämfört med Porschen som lär vara bra mkt dyrare om 2 år. Övertalning i M3 favör mottages tacksamt...

Deliq
Köp Fredrik Ekbloms M3'a, den är till salu nu!!. Den har ju redan fallit lite i pris och har dessutom lite affektionsvärde...

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Varför inte provköra båda och bilda dig en uppfattning om vilken som är roligast och passar dig bäst?

M3:an har trots allt ett användbart baksäte om det är ett plus, dessutom är den snabbare i allt (med fartspärr borttagen) utom bankörning där Porsche har ett litet övertag.

Oavsett vilken du väljer så får du en bra och rolig bil.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Glömde bort att det är en viss tjusning med att hämta ut en helt ny bil.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Köp Porschen!
//Marin
Är du rädd om pengarna ska du köpa Porsche då dem håller värdet mycket bättre.

Inget av dem är väl direkt ett dumt val!

Servicen är ju allmänt dyrare på Porschen med.

Men hur man än vrider på det så tror jag Porschen blir billigare i längden om man räknar med värdefallet på M3an.

/Per
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Angenämt "problem" du har Deffen! Skänk pengarna till mig så slipper du att fundera på vilken bil du skall välja ;)

Skämt åsido, tycker jag att Johanns förslag verkade mycket vettigt. Skall du ha bilen som njutningsmedel så är det väl bäst att prova båda.

Mvh
Även om nya M3:an e grymt cool så är Porsche alltid Porsche, men om man nu mot förmodan skulle stå inför det valet så är det helt klart ganska svårt.

Det har blivit lite inflation i 996:or, ganska "vanlig" bil på gatorna.

Det man slås av när man kollar in Porsche är hur jäkla små de är.

Lycka till i alla fall!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En släkting va i samma "val och kval" klippte en e46 med smg II. Där smg II var en utav anledningarna samt att han har en barnstol bak i m3an!!
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
It´s a shame so many thrusty wankers drive BMW...buy the Porsche and keep your image healthy ! And by the way...a Porsche 911/996 is still the daddy !

V-max
Satsa på Porsche, bättre bil hur man än vänder och vrider på det hela samt. mycket bättre andrahands värde om några år !
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
bmwE9,
Varför skriver du på engelska och dessutom så fjantigt?

M 3, Har du erfarenhet från både 996 C2 och E46 M3 eftersom du kan dra slutsatsen att Porschen är bättre hur man än vrider och vänder på det?
Petter
Om jag bara behövde en bil för max. 2 pers samt begränsat bagage skulle jag ta Porschen. Den bjuder på mer sportvagnskänsla. Men att M3 ändå är en bil för 4 och med hyggligt bagage är för mig ett stort plus. Båda har fantastiska motorer och är otroligt roliga att köra. När det gäller Porschen skulle jag inte satsa på en 98, kvalitetsintrycket var klart sämre än på 993:an initialt, något som dock Porsche (nästan) åtgärdat på senare modeller.
Visst skall du göra som Johan föreslår, ta en provtur med båda och bilda dig en egen uppfatting.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Jeg kan da udmærket godt skrive på dansk, (svensk kan jeg forstå, men ikke skrive) men da jeg har erfaring med at dansk/norsk ikke altid bliver forstået i Sverige er det faktisk ofte nemmere at skrive/tale engelsk. Bevares – jeg vil da helst gerne skrive dansk i forumet (og det har jeg også gjort ref. ”Selja bil i Danmark ?”), men dersom man aldrig får respons på ens indlæg….gider man ikke at deltage i længden. Et andet, men underordnet problem er de specielle svenske bogstaver ligesom de dansk/norske æ, ø og å.

Jeg er ikke fjendtlig indstillet til Jer. Jeg kører selv BMW og trives med det. Problemet er imidlertid at mange af dagens BMW ejere nok ikke kører BMW fordi de er glade for dens tekniske kvaliteter eller gode køreegenskaber. De kører BMW udelukkende pga. dens image i bestemte folkegrupper. Bilen bruges som et ikon og et trofe´ for at bevise/understrege hvor cool man er i relation til andre. Dette har "drengene" til alle tider gjort, men det nye er hvordan fænomenet ser ud til koncentreres i bestemte befolkningsgrupper hvor image i relation til andre åbenbart er vigtigere end f.eks. lov og orden. I Danmark er dette fænomen desværre knyttet til lavere sociale grupper og indvandrere fra specielt midtøsten.

….så når nogle spørger om man skal købe en BMW eller en Porsche og antal kroner ikke er et centralt spørgsmål…så vil jeg anbefale Porsche fordi det er en fantastisk bil og den er for kostbar for de nævnte befolkningsgrupper !

V-max
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bmwe9. Du får gärna fortsätta skriva på engelska :)
e-b
Johann vad är din erfarenhet av Porsche? Du har ju valt M3 och dessutom lagt ner en hel del pengar på den. Hur resonerade du när du köpte? (Porsche kanske inte var ett alternativ för dig)
Att säga att Porschen är bättre hur man än vrider och vänder på det, uppfattar jag som att den är bättre på allt. Och det är minst sagt ett löjligt påstående.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
e-b,

Jag valde mellan en ny 996 Carrera och M5:an och provkörde flera 996:or i timmar och tyckte helt klart att 996:an var kul och hade bättre väghållning än M5:an men hade en förhållandevis trött motor och minst sagt begränsat användningsområde framförallt pga dess avsaknad av vettigt bagageutrymme och användbart baksäte.

Jag köpte M3:an främst för jag behövde en bil till för att hålla ner milen på M5:an. Jag ville ha en ny bil som var körglad, funkade bra på bana och var ngt sånär användbar till vardags och semester, dvs ha ett vettigt bagageutrymme och ett användbartbart baksäte. M3:an fyller väl de kraven. Sen att den är snyggare och 200.000-300.000 billigare än en 996:an gjorde ju det hela enklare. I jämförelse med M5:an tyckte jag den var klen i originalskick och därför kostade jag på den en trimmning men är ändå långt från priset av en ny Porsche. Porschen är ju ännu slöare och jag hade knappats nöjt mig utan fått trimma den också=DYRT.

Om man tar bort priset från ekvationen skulle jag ändå välja en M3 istf för 996 C2, däremot skulle jag mkt väl kunna tänka mig en 996 GT3 eller ngn tidigare RS-variant som andrabil eller en GT2 eller Turbo för den delen. :)

Porsche gör mkt fina bilar men man skall nog fundera på om man verkligen klarar sig utan bagageutrymme och baksäte, jag gör det inte. Dessutom tycker jag E46 M3 är mkt roligare att köra en vanlig 996:a.

Köper man en bil för dess image så är man fel ute enligt mig och isf varför inte köpa en F355:a klar bättre image än en vanlig Porsche och dessutom mkt mkt snyggare. :)

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
bmwE9,

OK, jag fattar danska rätt bra men många har problem med det så du får väl lära dig skriva på svenska. ;)

Med fjantigt menade jag "wankers", skulle du skriva motsvarande ord på danska?

Att du väljer bort ett bilmärke utifrån hur andra ser på är din sak, men jag tycker det är bättre att välja utifrån hur man själv ser på saker och ting istället för att bry sig så mkt om hur andra uppfattar det.

Har svårt att tro att de grupper du nämnner har råd med en ny E46 M3 om de inte har råd med en begagnad 996:a om det nu är så vikigt för dig.

Välj gärna Porsche men gör det av rätt skäl.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
e-b,

Om du undrade vad jag har för erfarenhet av Porsche i allmänhet så har jag kört de flesta modeller utom RS, GT1, GT2, GT3 och den senaste Turbon med få undantag är det fina bilar.
Deliq
Jag önskar att jag åxå hade råd att ha problem att välja mellan dessa vagnar... ;-)

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.