|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, så kom varningen nu. Bilen har bara rullat 160 mil. Kan man köra vidare lugnt och försiktigt eller vad skulle ni göra. Får inte tag på någon serviceverkstad som kan hjälpa mig i dag. //Stefan | |
|
Kolla olje stickan först. |
|
| Det är väl ingen oljesticka på den?! he he..... | |
| he he peddan, tur man inte har en sådan då,alltid bra med en oljesticka,vart är vi på väg? | |
|
Dom verkar ha fått bort oljeförbrukningen nu, då det verkar öka i stället. Hoppas det inte är kondensvatten som gjort att nivån ökar. Med tanke på våra äldre bilars förträffliga oljenivågivare så föredrar jag en gammal hederlig mekanisk, analog och manuell stålsticka ;). |
|
|
Hade det funnits en oljesticka skulle jag naturligtvis kollat denna. Men dessvärre har man av någon anledning tagit bort den gamla hederliga stickan. Men min fråga var om man vågar köra med bilen trots varningen då jag behöver bilen i dag. Eller ska jag tappa ut någon halvliter. Någon som kan ge mig ett gott råd. //Stefan |
|
|
Hmm...ligger varningen kvar hela tiden? Kan ju ha "försvunnit" nu med lite flax...annars så har jag ju ingen aning t.ex hur mycket "för hög" nivå du har i maskinen nu.. Lite mer olja än normalnivån brukar ju inte vara någon fara, men när larmet kommer nu så bör det väl också vara "för hög" nivå för att det skall vara optimalt eller nyttigt.. Tja, du kan ju tappa av något lite och se om larmet försvinner iaf..kan ju inte ta allt för lång tid. Du är ju orolig så då bör du ju göra en avtappning enligt mitt sätt att se.. Mvh Janne. |
|
|
Jo...se gärna till att du har "någon extra liter " att eventuellt fylla på med sedan...tendensen är ju att man kan "fippla" lite med pluggen så att du tappar mer än det du önskar. Mvh Janne. |
|
|
Tack Janne T för ditt svar. Nu tror jag ha lyckats lokalisera felet. För nu har lampan slocknat. Det sitter tydligen en sensor innanför oljepåfyllnings locket som jag gjort rent, man såg tydligt att det var olja som tryckts upp innanför locket. Och det hände i går efter att jag för första gången varvade ur motorn till rödmarkeringen vid 7200rpm. Jag kört en runda igen och kollat oljelocket, det såg fint ut och ingen lampa tändes denna gång. Pust. Känns skönt. //Stefan |
|
|
Jag kan meddela att det finns ett rör för oljestickan, men det sitter bara en plugg där. Vad är anledningen till att man tagit bort stickan? //Stefan |
|
|
Just det där med varför, det kan man verkligen fråga sig...gagnar då absolut inte kunden :/ Men antagligen en kombination av att många kommer att anlita BMW för oljebyten nu framöver(blir lite bökigare att fylla på med rätt mängd nu, hålla koll osv), så BMW kommer att dels tjäna mera där + att man säkert från BMW´s sida säger att det "sparar vikt"(till kunden)+ naturligtvis så sparar BMW ihop en hel del i tillvekningsprocessen... Många stickor och kronor blir det ;) Mvh Janne. |
|
|
Hmm...undrar vilken skillnad i pris på "pluggkostnaden kontra stickkostnaden"? Kan ju inte bli speciellt många ören/kronor per bil, men många bäckar små som det heter.. BMW säljer väl bra många hundratusen 3-serier världen över så... Mvh Janne. |
|
|
alltså man kan kolla olje nivån i kombiinstrumentet.. beemwee |
|
|
Hael: Ja, men först efter att man kört bilen i 15-20 minuter. |
|
|
Hael: Jo, visst...och jag tycker ju dessutom att det "analoga sättet" är tusen ggr bättre än det "digitala"... Man vill ju ha lite "verklig kontroll" på oljenivån...eller är det bara jag som anser det? Tror inte det... Mvh Janne. |
|
|
Ja inte litar jag på elektroniken bara, klart man vill kunna kolla analogt. Mvh |
|
|
Stickan är ju helt felsäker och möjliggör visuell inspektion av oljan. Fel på givaren och den elektroniska mätaren är satt ur spel. Mycket tokigt av BMW att utelämna stickan. Tips till BMW: Erbjud sticka som extrautrustning åtminstone. |
|
|
Stefan L => Vilken bil pratar vi om? Är det S5:an? För din 335d kan väl inte bara ha rullat 160 mil?! Mvh/ Niclas |
|
|
I detta fall var det S5:an. Audi och BMW har samma system. Detta problem med felindikation hade jag även på min förra 335 i Coupé. På 335 dieseln finns det oljesticka. Jag ska ner till Engströms Bil i dag och visa den konstiga pluggen och kolla om det går att få tag i en riktig oljesticka bara för sakens skull. //Stefan |
|
|
Ok..så Audi S5 har anammat vissa av BMW's nyare 1-3-5serie(säkert 7:ans också) system på skippad sticka. Ja, pengarna styr....vad kunden egentligen vill det är tydligen inte så viktigt!? Undrar om t.ex BMW haft en marknadsundersökning innan de släppte "konceptet"? Jag har då inte stött på någon dylik. Mvh Janne. |
|
|
Tjaba! Var nere hos Engströms Bil i dag och dom skulle försöka beställa en sticka. Jag fick ingen förklaring varför bilen indikerat för mycket olja. Tydligen ingen som vet något nu för tiden utan förlitar sig helt på tekniken. Kom tillbaka om det indikerar så får vi väl kolla upp det hela var svaret. Kanske fräsch M3:a tages i inbyte! //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.