|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Skumt. Jag skulle kanske kollat säkring 49,50 och 51 som verkar försörja delarna till luftfjädringen. FP |
|
|
Har samma fel på min 530 da. Efter att ha läst alla liknande inlägg med samma fel är jag nu beredd att tro att felet är effektsteget på fläkten. Har själv konstaterat att fläkten gått av sig själv efter avstängning av motorn. Haft bilen på verkstad över en vecka men då var det naturligtvis inget fel. Sök på effektsteg på forum. |
|
| jag vägrar tro at det är det, eftersom allting funkar förutom nivåregleringen när jag har knyckt denna säkring, allting lutar nu åt att det skulle vara givarna till nivåregleringen..ska testa knycka kablarna till dom på fredag kväll! | |
| en av kablarna kanske har dålig isolering och skaver emot nånstans, eller kortit i reglaget till nivåregleringen. | |
| nu är problemet lokaliserat, det verkar vara kortis i webaston, knyckte ur säkringen tills vidare, får köpa en ny sen när man har mera pengar, let lönar väl sig inte att köpa en begagnad heller.. men äntligen är problemet hittat, bara tt köpa nytt batteri nu! | |
| det var alltså nummer 46 i bagaget som tog ström, testade att knycka kablarna till webaston men utan resultat, dvs troligen kortis i kretskortet.. | |
| någon som vet vad en nyy eller renoverad webasto kostar? | |
|
Blir lite konfunderad här. Kortis i isolation eller kablage lär det knappast vara, isf blir den inte 0,4A utan många A och säkringringen sticker osv. Du nämner att felet ligger efter säkring 46, men det hjälper inte att lossa kablaget till värmaren. Då bör det ligga innan denna eller? 0,4A är ingen kortis på matningsspänningen, snarare nån funktion eller komponent inne i värmare eller annan utrustning som ligger och jobbar på osv. Hoppas det löser sig, men dubbelkolla så att det inte är nåt intermittent fel som jäklas. FP |
|
| alltså det slutar käka ström när man knycker ur kontakten till webaston, då måste ju felet ligga i webaston! den åt ca 0,80A | |
|
OK. Lite svårt att följa resonemanget bara: "det var alltså nummer 46 i bagaget som tog ström, testade att knycka kablarna till webaston men utan resultat, dvs troligen kortis i kretskortet." "alltså det slutar käka ström när man knycker ur kontakten till webaston, då måste ju felet ligga i webaston! den åt ca 0,80A" Har för mig att det var 0,4A tidigare? FP |
|
| oj, fel av mig! den tjuvade mellan 0,4 och 0,58A | |
|
Ett kretskort är billigare och smidigare att byta än att köpa begagnat och byta allt.. Kretskortet är dessutom enkelt att byta själv! Fast iofs så om värmaren inte fått nån översyn innan och den suttit i sen bilen var ny så kan det ju vara på sin plats med en översyn av glödstift och brännarinsats osv! Diesel-räsern /Rickard |
|
| ahaaa, var får man köpa kretskorten då? måste man köpa hos bmw eller? någon som vet vad dom brukar kosta? | |
|
Är den fabriksmonterad åker du på att byta hela värmaren... Har i alla fall inte funnits kretskort som reservdel |
|
|
Min värmare som jag har eftermonterat, satt fabriksmonterad på en fiat scudo tror jag det var.. där satt ett "vanligt" Z-kretskort i den.. Eftersom den jobbat som tillsatsvärmare, precis som din gör bolmin! Skulle bli förvånad om det inte gör det i BMW:s fabriksmonterade värmare oxå! Parkeringsvärmarna har ett C-kort, och enda skillnaden är att där är en kontakt till en extra cirkulationspump på det. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Har nu bytt slutsteget ( art.nr. 64116923204 668 kr + m ) på verkstad och felet har ( hittills ) inte kommit tillbaka. Ett tips till Er alla med tomt batteri lite oregelbundet. |
|
|
Ett annat tips är som jag nämnt tidigare: "ultrasonic"-sensorn i taket om man har larm. Vår bil har funkat klockrent i flera veckor trots att jag bråkat rejält med den: Kallstarter, på med sätesvärme, bakrutevärme, rejält dunka-dunka (med slutsteg och rejäl bas), mycket korta sträckor. Innan var det laddning varannan dag som gällde, även när man dubbeltryckte för att stänga av nämnda sensor. Tar 30 sekunder att plocka ner sensorn. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Bra att känna till: Man kan ha på så mycket last man vill efter start, lysen, värmestolar, elbakrutor, stereo osv, dvs upp till den gräns som generatorn sätter. Den ligger oftast på 90-150A, dvs runt 1200-2000W och dit når man sällan, och under denna gräns får batteriet laddning. Det är vid stillestånd tillsammans med förbrukning (t.ex vid fel som ovan) och efter många korta körningar som man landar med urladdat batteri. FP |
|
|
folke: Menar du att det är totalt oväsentlig med mängden last när man väl har åbäket igång? Korta sträckor + Nära på maximal förbrukning som man kan påverka måste väl ändå påverka laddningen? Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
| min webasto är fabriksmonterad så det blir väl att skippa skiten misstänker jag! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.