|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
jaa a, jag är fortfarande utan ström i batteriet varenda morgon, någon som har tips på säkringar att knycka, har testat: nytt batteri knycka ur fläktmotståndet mäta med tångmätare i viloläge första gången var resultatet 1,06A andra gången 0,03A tredje gången 0,03A dvs bilen käkar inte ström hela tiden det är något som ligger på med jämna mellanrum men dock varje natt och arbetsdag men gör det jävligt svårt att mäta med tångmätaren.. har inte sett några lampor som lyser i bilen, inte heller (aldrig) haft problem med fläkten, bilen är en bmw 530d touring-99 som är typ fullutrustad med onödiga funktioner :) äre någon som har tips på vilka säkringar ja ska börja plocka? hade tänkt plocka en per natt/arbetsdag eftersom felet tydligen inte vill uppstå när jag vill att det skall uppstå! | |
| att tillägga: ibland när jag startar bilen så och radion lägger igång så kommer det inget ljud ur högtalarna,men byter jag skiva (har cd box) så börjar det funka, kan det ha nått ar göra med mitt problem? | |
|
det kan vara en lutningsgivare till larmet som är trasig, då drar bilen ström hela tiden. med andra ord får du då plugga ur säkringen till larm (DWA) annars är ett tips att köra bilen i dis och få svart på vitt vad det är som drar ström. |
|
|
larm har jag dock inte..men jag började fundera lite när jag köpte bilen så var batteriet splitternytt och fläktmotståndet utbytt, altså tydliga tecken på att bilen käkat/käkar ström och så funkade inte radion heller, lämnade in den till bmw, och dom kollade felkoderna och bytte eller pluggade i en säkring i modulen så vips började radion&co funka, efter detta körde jag dock bara med bilen i ca 1 månad, jobbade i norge i förra året så jag hade en firmabil att åka till jobbet med och tog flyget hem, och om jag inte mins fel så var batteriet tomt när jag skulle starta bilen när jag flyttade hem.. och nu har samma sak hänt igen! dvs med nytt batteri kan bilen stå några dagar men när batteriet blir lite "nött" så orkar det max en dag. med andra ord så visste dom som sålde bilen att den käkade ström det var därför radion inte funkade!? man misstänker att jag blev pissad i ögonen :) eller så trodde dom att dom fått felet fixat.. men hursomhelst tror jag at jag skall testa knycka säkringen på radiomodulen inatt! |
|
|
En fråga bara: Har du låtit batteriet laddas upp ordentligt efter att problemet började, dvs minst 24 timmars laddning med en bra extern laddare? Det finns vissa funktioner i BMW:s servicedator för att kolla och felsöka detta problem, genom att forscera sleepmode timern osv men det är knepigt om det bara visar sig då och då. FP |
|
| jo det har jag men jag förstår inte vad det skulle ha med saken att göra !? har oxå noterat att skärmen inte "tänds" eller startar alla gånger man startar bilen.. har den en egen box eller har den oxå ngt att göra med radiomodulen? | |
|
Har du telefon i bilen? Det är ju en omtalad strömslukare i E39:orna.. Så även i min mors E39! Testa att rycka säkringen till den Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Åk till Clas Ohlsson, köp en ctek safir batteriladdare. Koppla in den på pluspolen under huven och sätt minuspolen på adekvat mutter eller skruvhuvud vid ena fjäderbenstornet. Låt ladda tills laddaren indikerar att batteriet är fullladdat. Därefter åk till BMW och gör en felkodsavläsning:) Hoppas det löser sig för dig! Mvh Asken |
|
| skulle gärna göra det men nu snackar vi lågkonjuktur i plånboken.. | |
| En felkodsavläsning är väl inte dyrare än ca 200:-?, på Volvo tog dom just det beloppet borde inte vara dyrare på BMW!? | |
| Jag säger: Prova koppla ur din radio, eventuellt navi om du har en sådan. Jag hade samma bekymmer med min för ett tag sen och det löste sig efter radio och navibyte. Radion funka inte alltid, såg ut att funka men kom inget ljud, hängde sig osv. | |
|
Herr Bolmin: Undvik att köra den närmsta tiden och spara pengar? Jag hoppas att det blir påfyllning snart och när Ni har detta då står lösning här. Lycka till! Asken |
|
| har testat att rycka kontakten ur radiomodulen inatt, ingen skillnad, natten innan testade jag att riva kontakten ur navin.. | |
|
Testa rörelsedetektorn i taket, verkar som det kan vara felet på vår. Funkat flera dagar utan laddning nu. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
| öö rörelsedetektor i taket? vad är det och var sitter den? :) | |
|
Den sitter mitt i taket. En stor fyrkantig box. Den hör till larmet och känner av om någon finns i bilen. |
|
| han har inget larm. | |
| plockar säkringar och mäter som bäst.. alla i bagaget ok, har plockat fram till 21 i handskfacket hittills utan resultat.. hoppas på bättre tur e ny dag! märkte dock ett glapp eller ngt i en 5A säkring till dieselpumpen eller ngt för bilen vögrade starta sen men pillade lite med säkringarna så startade den! | |
|
Trasiga säkringar tror jag inte du träffar på, det skulle ändå knappast innebära ökad förbrukning osv. Problemet med denna typ av felsökning är att den är oerhört tidskrävande, så fort du gör en förändring av elsystemet, tar ut/sätter in säkringar osv så vaknar bilen upp ur sleepmode igen osv, och man måste vänta ut nästa 16-min period osv. Det finns en anledning till att det finns en funktion i BMW:s servicedator för att kunna eliminera 16-min timern. FP |
|
| söker inte trasiga säkringar heller men jag mäter ju med tångmätare, borde ju se när ampere sjunker till 0,03 om jag lyckas hitta rätt säkring | |
|
OK, jag förstår. Men vänta lite, du mäter under tiden som bilen är vaken, med några amp förbrukning? Då får du vänta länge eftersom bilen inte går ner i sleepmode förrän 16 min efter att all aktivitet i elsystemet är avslutad. Det är detta jag försöker förklara med att felsökningen är oerhört tidskrävande, och det funkar öht inte med att lossa säkringar vid just denna felsökning. Det är då servicedatorn hos BMW kan göra viss nytta, man trycker ner bilen i sleepmode manuellt och observerar sedan ev. otillåtna aktiviteter och felströmmar i elsystemet. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.