|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
folke: menar du att bilen vaknar för att man rycker en säkring, oavsett om man rör ett handtag såsom att öppna en dörr eller bakluckan..? Jag själv (om jag nu varit i sitsen själv) hade ju trott att om man öppnar de dörrar och bakluckan som behövs för att komma åt respektive säkringar, sedan väntar till bilen går i sleepmode, och därefter plockar säkring för säkring utan att påverka dörrar etc, skulle kunna felsöka på det viset!? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Inte på alla säkringar men väldigt många. fråga mig hur jag kommit på detta... FP |
|
| jag mäter såklart när bilen är i sleepmode, ja e ju inte totalt dumm u huvvet heller fast jag är finne :) men nu börjar jag nästan misstänka att startmotorn tjuvar ström&börjar bli sliten för nu när jag åkte från jobber fick jag ge starthjälp med mitt reserv batteri, åkte hem ca. 3 mil stängde av bilen och skulle starta igen, klick klick klick, ,snackade med en bekant som jobbar med bil-elektronik han sa att startmotorer kann tjuva elektricitet men det är sällsynta fall. | |
| har nu testat att knycka alla säkringar i bagaget och handskfacket utan resultat bilen drar fortfarande mellan 0,50-0,60A i viloläge ,oxå testat knycka radiomodulen,gpsen och fläktmotståndet,och telefonen, har kollat bilen i viloläge, ser ingenting som är igång eller lyser, vad återstår nu? generator startmotor och ljusmodul? någon som har tips? | |
|
Ligger bilen kvar i sleepläge hela tiden då du mäter osv? Vad drar den när den är i vaket läge? Det kan ju vara så att batteriet i sig är dåligt, jag skulle börja med en laddning på minst ett dygn. Det kan i princip bli fel med åtföljande strömförbrukning i alla elektriska och elektroniska delar i bilen, fast startmotorer är ovanliga i detta sammanhang. Först måste solenoiden sluta på nåt vis osv. Generatorfel däremot är mera vanligt isf, mät runt den grova kabeln som går in i denna. FP |
|
| jo det gör den, den vaknade ju till några gånger men då fick man ju pausa.. i vaket läge minns jag inte riktigt, en 3-4 ampere kanske? har testat 2 batterier. ett gammalt och ett nytt, laddat och testat att som tänkas kan, får väl lov att bränna upp biljäveln | |
|
Lugn och fin här. Runt 3A i vaket läge är rätt normalt, beroende på utrustning osv. När den går ner i sovläge så trar jag att jag noterat att den inte går till noll (30-40mA) på en gång, den kan mellanlanda på något högre ström först, under flera minuter. Förmodar att du väntat tillräckligt länge iaf, och ligger den kvar på runt 0,5A så tömmer man snart nog batteriet. Det är ju runt 6W eller mera som förbrukas nånstans, så det bör kollas upp. De flesta kretsarna kopplas från direkt via tändningslåset och ett par avlastningsreläer. Belysning mm kopplas från via 16-min timern, kvar blir det som är direktkopplat mot batteriet via stora säkringar. Som du säkert hittat så sitter en grupp huvudsäkringar runt 80-150A över batteriet, mindre känt är att det sitter en grupp till under mattan framför passagerarstolen. Du hittar fullständig lista i mektipset om elsystem generellt. Jag skulle satsa mest krut på den utrustning som har ständig batterimatning: Ljusmodul, kupefläkt och motorfläkt (de har 40 resp 50A säkringar under handskfacket) ev. larm och stereoslutsteg och generatorns matning. FP |
|
| tjaa det där låter inte så dumt, har ju redan testat att knycka fläktmotståndet en natt utan resultat, har heller dock aldrig haft problem med fläkten larm har jag inte så då återstår väl startmotor generator motorfläkt och ljusmodul, har ibland noterat att när bilen klickar och man försöker starta endå så börjar xenon lysa/ försöka tändas, vad det nu beror på vet väl ingen... | |
| lämnade över bilen till en kompis som jobbar med att mecka elfel på citroen, han har mätt genom den att märkt att när han knycker ut den sjätte säkringen i bagaget så slutar bilen äta ström ( vi snackar huvudsäkringarna, dom stora) onlit vad ja läst här på autopower så ska den säkringen gå till Kylfläkt motor fläktsteg 3 relä. (K201) någon annan som haft problem med att nåt med kylfläkten skulle ha käkat ström, försökte söka här på forumet men fann ingenting.. tack för svar! | |
|
Prova isf även att ta ur 50A-säkringen under handskfacket som matar denna fläkt, och se om det blir samma resultat. Fläkten styrs från motorstyrningen (ECM) men själva effektdelen sitter framme i fläktmotorn. Din bil har steglös fläkt, utan steg 1-2-3 osv. FP |
|
| Min gamla 330i drog 0.4A kontinuerligt. Detta visade sig bero på en kortslutning i ljusmodulen. | |
|
Kan tillägga att det INTE hjälpte att dra säkringarna, de första amatörerna till verkstad (några kompisar till EBN Bilförsäljning) gav upp i felsökandet med kommentaren att 0.4A inte var onormalt. BMW Group hittade slutligen felet, med det tog dom en hel dag att hitta orsaken. |
|
| någon som vet var man kan få tag på ett el-schema till en e39? | |
| han hade testat att knycka säkringen under handskafacket som folke tipsade om men utan resultat, någon som vet om det är några fler saker som är inkopplade på denna 100A säkringen? för strömmen verkar ju försvinna mellan bagaget och säkringen under handskfacket tydligen!? | |
|
Det skall inte sitta nåt mera på denna gruppen. F105 (100A) matar via röd 10mm2 kabel F75 (50A) som sedan är direkt kopplad till motorn via svart 4mm2 kabel. Kanske någon har installerat nåt i efterhand, men inte så troligt på just denna kabel. Om du är helt säker på att strömmen minskar när F105 lossas men inte F75 så får man försöka följa kabeln osv. FP |
|
| det var ju jävligt konstigt, han sa i allafall att det var den sjätte säkringen och numreringen börjar ju på 100 altså då blir 105 nummer 6.. men man tycker ju att om kabeln skulle vara skadad på nåt ställe skulle bilen äta säkringar eller liknande, har ju ändå haft problemet i över ett år nu.. | |
| via start menar du? då skulle vel startmotorn kunna ha nått fel!? eller vad är detta ECM är det nått som kann tjyva? | |
|
ECM är styrmodulen för motorn, den styr även elfläkten, går inte via startmotorns matning osv. Fläkten kan iofs gå även när bilen är avstängd men om det inte blir nån skillnad på strömförbrukningen när F75 tas ur så är fläkten oskyldig. Jag tror du får dubbelkolla igen vilken huvudsäkring av de 7st som påverkade strömförbrukningen. FP |
|
| men kan det inte vara ecm som har nått fel då eller? | |
| har nu vart och kollat med kompisen, verkar som att när man bryter säkringen (dom stora i bagaget) det står nr.6 på den. så slutar bilen äta ström, vi testade att starta bilen och köra, hittade ingenting som inte funkade, det enda vi märkte var att det inte kom någon ström till nivåregleringen när man hade bort den där säkringen, så då lade vi i den tillbax och kopplade ur kompressorn till nivåregleringen, men bilen åt fonrtfarande ström, är det någon som vet om givarna till nivåregleringen är direktmatade från batteriet? polarn sade att dom i allafall är det på citroen och att dom bytt några stycken på garanti pga av att dom käkat ström... lite kolckar har vi blivit i alla fall! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.