AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.764

väghållningskit för bankörning?

Sida 1 av 2
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
någon som kan ge tips på ett bra kit? ska köra lite på träffar och så hade jag tänkt. bilen ska bara vara till detta, ska inte köras med på vägen eller så. så komfort behöver det inte vara... bara att det ska gå att köra hårt med på banan.
vad ska man satsa på?

detta är till en 318, som jag antagligen blir tvungen att byta fjäderben på för att kunna använda lite vassare dämpare...

Ska det vara på det viset?!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Varför inte ringa/maila en expert och fråga?

www.mh-gtr.com kan det där med fjädring. Bra priser har de också... =)

/Edvard
BMW CS # 4503
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Satsa på Bilstein stötdämpare. Du behöver inte byta ben för detta. Bilstein Sprint ska det vara om du ska sänka vilket du väl ska. Använder dessa med linjära Rally Elite fjädrar på hustruns 325a och den går bra på vägen men skulle aldrig åka med skiten på bana då det kränger för mycket. Lättar du bilen blir det dock bra på bana. Detta är relativt billigt men har du en stor hög att ösa ur så satsa på Öhlindämpare...

MVH Topchop
st
2.200
stensth
är det någon här som har koll på vad ställbara kränghämmare kostar?
blir det alltså stor skillnad på ett "kit" i en original bil mot samma "kit" i en lättad bil?

An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Hej

Är detta första säsongen på banträffar för dig tycker jag inte att du ska göra något alls mer än att se till att du har ny bromsolja och fräsha bromsbelägg i bilen. Hjullager kan också vara värt att byta om dom är gamla. Det är kul att köra på bana oavsett vad du har för bil. Ta det lungt med uppgraderingarna i början och ut och kör med bilen är mitt tips.

/Anders C
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Jag tror att Anders C tar priset för "Klokast inlägg idag".

Varför uppgradera bilen innan du ens har provat den på bana. Jag kan garantera dig att du kommer att åka fortare med hjälp av träning än med hjälp av pengar.

Åk ett par banträffar med bilen "original", sen vet du i vilken ände du vill börja. Vi åkte 6 timmar långlopp med vår 318 och original 325 bromsar runt om (original skivor/original belägg).
st
2.200
stensth
Anders C: Ja det är första säsongen, men jag är tveksamt till att jag hinner att köra nånting i år. Mitt schema är fullt denna sommar! Denna bilen är ett långtids projekt för mig. Det får ta den tid det tar att göra i ordning den. Just nu så fungerar inte motorn! Så jag letar motor för fullt!

En fråga som inte hör till detta ämnet!

Vad kostar det att köra på bana?
Måste man vara medlem i BMW-klubben t ex?

Som jag har förstått det så ska den inte vara gatregad. Då förslår jag BMW-Cup! Det är tunnt med förare och vi behöver utan tvivel ha mer ekipage till tävlingarna! Det är en av dem billigaste klasserna du kan köra i. Ska du satsa på det så föreslår jag att du läser igenom reglementet innan du börjar bygga så du inte bygger fel från början.

Vill du ha mer info ang. BMW Cup kan du maila mig på: per@hylitryck.se så ska jag ordna det.

Går även bra om du har frågor om Sport Clubs banträffar för gatbilar.

Mvh Per
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Stensth:

Det brukar kosta ca 300 - 500 kr/tillfälle i anmällningsavgift. Ska du åka med på BMWklubbens träffar måste du vara medlem. BMWSC är BMWklubbens racingklubb som ordnar ca 5 träffar/år förutom stora Knutstorpträffen i augusti, du får vara med en gång utan racinglicens (inte räknat Knutstorpsträffen i augusti) - man löser då en "testlicens" ska du vara med mer måste du ta licens, det kostar 650:- + 550/år för att "lösa ut" licensen. För att lösa ut licensen måste du vara med i en klubb som är med i svenska motorsportförbundet, tex BMWSC. Det kostar minst 300:-/år, upp till 900:-/år om du inte vill betala extra för att köra på banträffarna.

Om du vill besöka andra klubbars träffar föreslår jag att du ringer och pratar med dom om du får komma. Kanske det finns en sportbilsklubb, eller annan bilklubb i din närhet som anordnar träffar, tex KAK mm.

Räkna kallt med att en träff kostar 1000 - 1500:- i anmällnigsavgift, bensin, olja, belägg, mm.

/Anders C
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
AndersC: Kostar 250:-/år för att lösa ut licensen.
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
"AndersC: Kostar 250:-/år för att lösa ut licensen."

Ajdå. ioförsig positivt att det var en lägre siffra :-), men resten stämmde ungefär va?

Det är en djungel, och det är inte helt gratis heller.

/Anders C
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Anders C: Resten stämde i stort :)

Om man skall göra en liten lista att gå efter om man skall åka bana så skulle den se ut ungefär så här:

1) Om det inte är en bruksbil så är det första man gör en lättning av bilen. Ut med säten, reservhjul osv, ens egen komfortgräns avgör hur mycket som försvinner. SM-fantasten skrapar underredet plåtrent.

2) Byte av bromsvätska och eventuellt belägg till värre grejor. (Man kan börja med 5.1 alt. köpa typ Motul RBF600)

3) Byta dämpare och fjädrar till värre grejor. Gärna linjära fjädrar om du frågar mig, de ger ett förutsägbart beteende.

4) Växla ner bakaxel för att få rätt stegning, en toppfart på 250 är inte intressant på våra svenska banor.

5) Större bromsar

6) Trimma motor

In emellan varje punkt här så skall det stå TRÄNA, för det är där du hittar den mesta tiden....
st
2.200
stensth
är det någon här som har en ritning på en bur?

Länk

Där har du lite att kika på.

/Per
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Länk

Här hittar du skisser också..
st
2.200
stensth
vad kan det kosta att göra en bur/båge till en E30?
t ex om man skulle lämna det till någon som kan svetsa och bocka till alla böjar och dylikt!

Jag betalde 11.000:- för buren i min M3a.

Rolfstorps svets och smide byggde den. Jag kan varmt rekomendera honom.

Mvh Per
st
2.200
stensth
ja det var ju inte direkt billigt förstås! men allt är ju relativt!
ska nog ta och prata med en som kan svetsa här i stan vad han skulle tänkas att ta! han är licenssvetsare... får till och med svetsa i flygplan!

Är det trångt på penga fronten. Vilket det ofta är =)

Isf skulle jag köpa en färdig satsa med rör från t.ex Rolfstorps smide och sen låta en kille som kan hantera svets göra jobbet svart. Då kommer du undan bra mkt billigare. Då får du allt bockat och färdigt. Bara att kapa till för rätt passform.

Det tar en bra stund att göra en bur så det är ju inte konstigt att det kostar.

En fullt godkänd tävlingsbur kostar 15´ hos han. Mont. och färdig då.

/Per
st
2.200
stensth
vad skulle en sådan sats kosta då? har du någon tfn-nummer till Rolfstorps smide? eller har de någon hemsida?

Jag är inte hundra på priset.

Maila mig så ska jag kolla tel under dagen. Jag hade inte kvar det i nallen. SKa ringa och kompis som har det.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.