|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Verdi |
crille82, Bilen ska ju känna av hur hårt den körs och anpassa serviceintervallet efter det. T ex så får man ju inte köra in och få gratis service om inte servicelampan lyser... |
|
Verdi: Ja precis. Problemet är att folk inte servar när serviceindikatorn indikerar service. Ungefär som att köra 7-8 år med samma kamrem när bytesintervallen är 5 år och sedan gnälla över att den går av... MVH Christofer |
|
|
För er som är nyfikna kan jag säga att den servades senast för ett drygt år sedan eller för 1300mil sedan. Serviceindikatorn i bilen har visat på att jag kan köra drygt 1500 mil till, eller ca 230 dagar. Sen kan det ju nämnas att jag bor i stockholm, vilket innebär många kallstarter och korta körsträckor. Tidigare har bilen servats enligt schemat, aldrig gått mer än 3000 mil mellan servicetillfällena. Hade det slarvats med detta skulle inte försäkringsbolaget gått in. Som hyrbil har jag nu en volvo v70, inget man blir direkt peppad på att köpa. Men jäklar vad snabb den är att bli varm nu på vintern. vill ha en stor sjusitsig bil nu efter att jag säljger audin. Några förslag? xc90? q7(tyvärr audi då) x5, chevy tahoe? |
|
|
Jag körde också min i Stockholm, ca tre mil till jobbet (kallstart med motorvärmare, samt varmgarage inne i stan). Med i huvudsak den körningen så blev mina serviceintervall, föreslagna av bilen, kortare än 2000 mil. Om jag då servat bilen efter 3400 mil skulle jag alltså ha kört 1400 mil förbi servicetillfället. När jag långkörde, t ex på semestern, så kunde jag börja med att det stod att nästa service var om 700 mil, och 700 mil senare (ToR södra Frankrike) kunde det fortfarande stå att nästa service var om 700 mil, detta för att det blev få, men väldigt långa körningar. Biltillverkare med variabel servicelängd garanterar inte att bilen klarar 3000 mil mellan servicetillfällen, de säger att det är mellan 1500 och 3000 mil, beroende på körning. När varje service kostar 5000+ kr så är det klart att vissa kanske blir frestade att dra ut på det till 3000 mil, eller mer. Jag har ägt Audi, BMW och Volvo och hittills har alla tillverkare tagit väl hand om eventuella problem som uppkommit. Av desa tre tillverkare, totalt åtta bilar, har Audi givit mig klart minst problem och Volvo mest. Tyvärr har Audi sämst serviceorganisation. |
|
|
NSD: Det som vore intressant att veta är hur den tidigare servicehistoriken och körsättet ser ut. Något du kanske inte riktigt kan veta om du inte ägt den sedan ny? Mina föräldrars har som sagt en A6 2,0TFSi som går mycket kortare körningar. Första servicen ville den ha efter 1700 mil, nu har den gått 3400 mil och det är strax dax för andra. OT: De BMW kallar "fri service" i tre år eller 8000 mil inkl. endast TVÅ oljebyten. Smått pinsamt... Bilindustrins försäljningsknep att locka med allt längre serviceintervaller kommer straffa sig i längden... MVH Christofer |
|
| Men på 8000 mil räcker ju inte två oljebyten? Inspektion I. Iofs, det är väl några filter och som går på fem minuter att byta tack vare bra konstruktion. | |
|
Nej, men BMW har sett till att tredje oljebytet infaller strax efter 8000 mil och man får därmed betala själv. =) MVH Christofer |
|
| Vad kostar endast ett oljebyte hos BMW? | |
|
Har för mig ett Autovåx i Karlstad skulle ha ca. 2400:- för min när jag frågade i höstas. MVH Christofer |
|
|
Nu kör inte jag BMW längre men jag har haft några stycken både nyare och äldre. Jag fick uppfattningen att mina BMW modeller både fyror och sexor var ganska "billiga" att serva. Det handlade mest om oljebyten och kontroller. Sällan dyrbara saker. Jag hade några modeller utan Xenon också. Till och med där var det föredömligt enkelt att byta lampor. Min uppfattning är att bilarna är dyra att köpa men tack vare bra konstruktioner rimliga att hålla rullande för kunden. Obs! att jag pratar om bensin-modeller som vi vanliga Svenssons åker runt i nu. ;) Men på nyare Audi verkar det ha spårat ut fullständigt på service/reparations sidan? Jag var lite orolig nu när jag köpte V70 (med kamrem) till jag började kolla upp servicepriser på Bilia och Uppl.Motor. Byte ska ske vid 18.000 mil eller 8 år och då till en kostnad av 3.500 kr! Högst rimligt på en märkesverkstad. Blir det dyrare att byta än så är motorn felkonstruerad enligt mig och ska förses med urstark "twinchain". |
|
| Hur är det egentligen med serviceintervallerna på nyare bilar med longlifeolja? Är det inte typ högst 3.000 mil eller 12 månader? | |
|
Det finns en tidsbegränsning också. Har dock för mig att den ligger på 24 månader. Crille82 vet kanske mer exakt? ------- //Lövet |
|
|
Verkligen uselt av Audi. Egentligen borde det vara ~10 års genomgående garanti på dagens bilar. Man har 3 års garanti på alla elprodukter och 10 års garanti på nybyggda hus. Varför ska biltillverkarna få utrymme att göra undermåliga bilar på konsumentens bekostnad? |
|
|
Lövet: Det stämmer, det är upp till 24 månader. qsacage: Konstruktionsfel förekommer naturligtvis, på alla bilmärken. Men jag skulle vilja påstå att i 90% av fallen allvarliga motorproblem så beror det på att inte folk begriper sig på eller snålar på underhållet. Jag är övertygad om att verkstäderna via diagnostiken kan läsa av när bilen indikerat service. Är det så, vilket jag ofta tror det är, att folk kört långt efter att bilen indikerat service, så ser jag inte varför varken biltillverkare eller försäkringsbolag skall ta på sig ansvaret. Vill bilen ha service efter 18-1900 mil och ägaren lik förbannat kör runt 3000 mil så får man banne mig skylla sig själv. Ett oljebyte kostar t.ex. sällan mer än 2000:- hos en seriös mindre verkstad. Vill man betala 3-4000:- hos en märkesverkstad så är det upp till var och en. MVH Christofer |
|
|
Det står ganska tydligt i instruktionsböckerna att det krävs särskilda förhållanden och gynnsamma körsträckor för att uppnå 3000 mil intervall. Det står också väldigt tydligt förklarat att man kan följa ett annat serviceintervall utan LL olja om man främst gör korta sträckor. Detta åtminstone i instruktionsboken till den A6 2,4 -04 jag haft. ------- //Lövet |
|
|
Det är väl inte upp till brukaren av bilen att avgöra vad som är "gynnsamma körsträckor" på en så pass modern bil? Har man en serviceindikator ska man väl följa den och inte behöva oroa sig för ras? |
|
|
Jag tror knappast att det är ägarnas fel till 90% när det uppstår motorhaveri. Snarare tvärtom skulle jag vilja påstå. Ta tex problemen med vevhusventilation, där det till 99% beror på ett konstruktionsfel. Angående Audis problem med kedjespännare är det också fråga om ett konstruktionsfel. Bara en sån sak som att motorn måste lyftas ur för byte pga av att dom är monterade i motorns bakkant är helt idiotiskt. |
|
|
Det verkar som 99% av fallen med trasig kamkedjespännare så har bilarna gått runt 3000 mil mellan oljebytena, det är inte rimligt. MVH Christofer |
|
| crille82: man kan ju inte göra mycket mer än att följa serviceindikatorn väl? Vad ska man som okunnig bilägare annars göra? | |
|
crille82: Jag servade vid 2700 (300 mil innan det var dags), 5300 (300 mil innan) och 7900 (300 mil innan). Inte direkt planerad, men alla tre oljebyten fick jag med. Vid 3'e byttes dessutom bränslefilter osv så måste bytas var tredje gång på en diesel BMW. BMW tvekade inte en sekund, fast det var 100 mil kvar tills fria servicen upphörde. Utöver det byttes microfilter samt bromsvätska en gång under bilens fria service. Har varit nöjd med BMW's fria service och garanti (har fått för över 50k i endast delar utbytta på garantin). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.