AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
85.278

Varning för Audis kamkedja! (V6 motorn nya modellen C6)

Sida 1 av 3
Från nordicaudi.com Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Känns trovärdigt när Audiverkstaden påpekar att
kedjorna slitits ut pga. att bilen servats vid 3400 mil istället för
3000. KAnske för billig olja? Den kostar väl "bara" c:a 400kr/L!
Det är bättre att dom säger sanningen rent ut till kunden:

- Vi kommer INTE att stå för reparationen trots att du skött service till punkt och pricka!
Du har helt enkelt haft otur då du valde att köpa ett fordon med usel kvalitet på sträckarna.
(ärlighet varar längst)

Man ska alltså kalkylera med en "extraservice" på 40.000 kr vid 9000 mil på en ny A6?
Usch!, jag får mardrömsvibbar från den svunna tid då jag också var Audi-ägare och i klorna på den
omdebatterade serviceorganisationen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Långa bytesintervaller beror det på HKräknenissar som oroar sig för kostnaden per mil som redovisas i tester istället för att byta olja vart år som vilken intelligent människa som helst som talar med en kunnig bilmekaniker och lyssnar gör?:)
Mvh
Asken
En tickande bomb för alla Audiägare när motorskadeförsäkringen inte gäller längre och en serviceintervall har överskridts med ett par hundra mil.

Om inte Audi byter ut slitna kamkedjor/spännare på goodwill så kommer bilarna att vara snudd på osäljbara. Hur i helskotta resonerar VAG egentligen, som skiter i all dålig publicitet det här kommer att medföra för Audi?
Det är mycket bråttom att utveckla idag. Mjukvaruutvecklare "klarar sig" med ett evigt patchande, vi konsumenter lider. Mekaniska komponenter utvecklade med hjälp av mjukvara är svårare att "patcha", vi konsumenter får lida än mer.
Att en tillverkare inte tar sitt ansvar är ynkligt.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hysterin med alldeles för långa serviceintervaller med ras som följd lär sannolikt inte bara drabba Audi.

3000 mil är i princip omöljligt att köra om man inte långpendlar 60-70 mil om dagen. Vid blandad körning så indikerar serviceindikator vid ca. 2000 mil. Med tanke på att omnämnd A6 inte rullat speciellt långt så har sannolikt föregående ägare kört ca. 1000 mil efter att den indikerat service.

Min föräldar har en A6 2,0TFSi som går mycket kortkörningar, den ville har service efter 1700 mil...
NS
71
NSD
750i 2009
Hej. Fick precis lämna in min audi A6 3,2 fsi på verkstaden. Orsak, spännbanden till kamkedjan utslitna etc. Ja , samma problem som alla andra audiägare. Som tur är går det på försäkringen, bilen har gått precis under 10.000 mil. Nota för reparationen, håll i er, 82.000kr.

Aldrig mer Audi!

"82.000kr" :-O

Jösses, det var ocker på hög nivå. Vet du fördelningen material/arbete?

mvh/ Anders
NSD, byts hela motorn?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
NSD: Informera gärna om årsmodell och när bilen servats.

MVH Christofer
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
82000!!!!

Duns!....(Leffo svimmade precis)
From när kom denna årsmodell ( C6 med V6:an ) ?
Funderade på att uppgradera från C4 till något nyare nästa säsong,men...hmm
NS
71
NSD
750i 2009
Vad dom ska göra är att byta ut kamkedjan/kamkedjorna och spännbanden. För det ska motor och växellåda lyftas ut. Och tydligen måste alla delar som skruvas ut bytas till nya när de sedan monteras ihop. Enligt mekaniker jag pratade med är kostnaden för delarna drygt 40.000, sedan kostar arbetet lika mycket.

Årsmodell för er som undrar är 2005 - uttagen sent 2004. Audi a6 3,2 FSI.

jävla skitbil tycker jag nu. Inte särskilt imponerande att köra är den heller. Blir BMW igen, om jag har råd.
NS
71
NSD
750i 2009
Bilen har servats enligt schemat, senast longlifeservad för ett drygt år sedan vid 8500 mil. Har idag gått 9700 mil. Tur att motorförsäkring gäller fram till 10.000 mil.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
kolla bildelsbasen vad en beggad 3,2-motor kostar och fundera över att kolla med flera mindre men vettiga verkstäder; ett motorbyte ska inte kosta 40 lax i arbete.
HFR,
Försäkringsbolaget betalar.
Sen betalar vi med höga premier till försäkringsbolagen..

Rena försäkringsbedrägeriet från verkstaden, helt sjukt!!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
82000 spänn för reparationen?!?!?
Fick du komplett motorras?
För de pengarna måste det gå att köpa en fabriksny komplett motor!
Har för mig att BMW N54 (sexan) kostar ungefär den summan att beställa på pall.

Vad som gör mig ytterligare irriterad är ju att de har blåst försäkringsbolaget också, vilket betyder att alla får högre premier.
Fruktansvärt tråkig historia, men jag undrar varför detta bara drabbar vissa bilar? Och det gemensamma för dem som drabbas verkar vara att det gått alldeles för långt mellan oljebytena.

Jag har själv haft en ny Audi A6 3,2 fsi, årsmodell 2004, som jag hann köra strax under 8000 mil med på två år innan jag sålde den. Trots att jag körde halvlånga sträckor och väldigt sällan korta, så servades den ca var 2000:e mil. Är man lite rädd om motorns livslängd så rekommenderas oljebyte oftare. Att köra 3400 mil mellan servicetillfällena känns på gränsen till korkat. Dessutom vet ju inte vi vid vilket miltal bilens serviceindikator tändes. Longlifeservicens intervall beror på hur bilen körs och sträcker sig mellan 1500 och 3000 mil. Det är t ex möjligt att den började lysa vid 1500 mil och att föraren körde bortåt 2000 mil efter bilen sade att oljan skulle bytas.

Inte för att jag vill försvara Audi. Gillar bilarna, speciellt på vintern, men inte deras serviceorganisation. Läser man på forumet här om problemen som drabbar t ex 530D (en annan bil jag har ägt) så framgår det trots allt att BMW också drabbas av problem och att de inte heller alltid tar sitt ansvar på det sätt som de drabbade skulle önska. Tycker personligen att både Audi och BMW är ungefär lika bra, men på olika sätt. Det kostar att äga och serva dem, och att snåla in på ett oljebyte eller dra ut på det på en bil som kostar runt en halv miljon känns som att låta snålheten bedra visheten. Ungefär som att köpa samma bil och sen slänga på den billigaste tänkbara vinterdäck från Kina.
Verdi
TyskPremium,
Jag tycker du har fel. Säger biltillverkaren att det räcker med service var 3000 mil så borde de stå för konsekvenserna när grejerna inte håller. Det kan inte vara upp till var och en att förstärka servicen med egna oljebyten mellan de ordinarie servicetillfällena.

Jag har själv haft problem med Audi och en rasad kamrem trots prickfri service på märkesverkstad. De bidrog inte med en krona. Jag kommer aldrig mer att köpa en Audi oavsett. Det är möjligt att BMW är samma skrot och korn, men då köper jag en Mercedes nästa gång. Om det inte hjälper så blir det nåt annat... Men aldrig Audi igen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
TyskPremium: Precis vad jag menar och har skrivit tidigare.

Verdi: Audi har precis som BMW variabla serviceintervaller. För att kunna köra 3000 mil med en A6 så måste man köra extrema långkörningar och ytterst få kallstarter. Problemet är att biltillverkarna uppger "upp till 3000 mil" och folk kör det mellan bytena oavsett om de kör en hel del kortköringar.

Vi har fortfarande inte fått någon info från NSD hur han kört och när han servat...

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.