AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.817

Byte från S60 till E38 728

Sida 1 av 2
Hej på er
Som rubriken lyder.
Vore det en bra ide.
För tillfället har jag en s60-01 med170 hästar.
Har haft vissa dunderaingar på att byta bil o visst tycker jag att en E37 7 serie ser fin ut
Tittar på årsmodeller 99-->
Voredet ett dumt byte elelr inte
Är ni nöjda me era 728:or
Kan tilläggas att vi har 2 småbarn.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Du blir nog nöjd.
En bekant på jobbet bytte sin S60 som rullat 6000 mil mot en 5-serie E39 som rullat det dubbla. Hans kommentar var att BMW'n kändes mycket bättre på alla sätt trots dubbla milen :). En helt subjektiv bedömning visserligen.

-99 kom dubbel-vanos med mer kraft på låga varv. Skinn och stort bagage är väl bra för kidsen.

_______

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Får du tag i en E37 så köp den, den lär stå sig i värde länge den..... :)

Ungefär lika ovanlig som en Corvette -83... :)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jag har en 728iA och är väldigt nöjd med den. Du åker riktigt bekvämt och tyst. Utrymmena är väldigt goda.
Självklart menar jag E38 så kalrt
Det som jag tycker är det neggativa är träpaneler är allergiskt mot träpaneler, men sådant kan lackas om.

En fråga är kan man byta till elvamövrerade stolar eller är det bara att glömma o försöka hitta en bil som har det från början
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du är inne på helrätt.se spår:)

Man har lite roligare i en BMW det vet väl de flesta. En 728iA rätt servad, original minsta däckdimension på lättrullande däck med elmotorvärmare nyttjad och vettigt körd drar dessutom mindre än vad en S60 170hk gör så inte blir miljöpåverkan sämre för det. Du väljer ju minsta motorn på en bil som redan är tillverkad...

Tänk dig om du vore barn, vad vore roligast att prata med de andra barnen på dagis om, om päronen körde Volvo eller BMW?:)

Det står en fin bil på Lars Levin Bil i Värnamo. Generellt sett rekommenderas svensksålda bilar för de är oftast mer välskötta, speciellt om det är få ägare.

Lycka till!
Asken
Jo det är ju en liten motor i 728an
Men har även hittat väldigt fina 735 or o 740 men det är ju V8 i dom.
Men å andra sidan så är det karossen som gör att ja gillar 7 serien så mkt
Tycker valet är solklart. Köp en 728 -99 med mycket utrustning.
Mer bil för pengarna till rimliga driftskostnader får du inte.
Jag har en fin 740 annars om du är intresserad av V8, kolla länken på min profil.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Du kan nog inte bli annat än nöjd, det är en helt annan bil... med typ 3ggr så mycket utrymme i baksätet som din S60 :)
Gör dig själv en tjänst, åk och kolla på en! Redan nu i helgen! Det tog dock ett tag för mig att bli bekväm i körställningen som skiljer sig en del ifrån volvo (iaf V70). Mins att jag var lite fundersam och tyckte det kändes lite fel, men gud vad fel man kan ha ibland :)

Jag tittade själv en del på 728an men jag är lite skeptisk, inte på modellen som sådan utan problemet ligger i förstagångs-köparna. På 90-talet var det inte samma miljö tänk som nu, och om man nu har uppemot en miljon att lägga på en lyxbil. Ja då undrar jag vad man tänker på om man köper minsta motormodellen. Tittar du på de bilarna som säljs så syns detta, de som köpt en 728 har köpt den för att de inte haft råd med större motor. Självklart finns det undantag och de kan vara intressanta. MEN...
99års modell: 728: 1.11l/m, 740: 1,25l/m 750 1,38l/m

Om du kör 500mil per år och har bilen i 5år (13kr/liter):
728: 36 000kr
740: 40 500kr
750: 45 000kr

Ingen enorm skillnad eller hur? Titta på en E38 och strunta i vad det är för motor, titta på utrustning och skick istället. Viss skillnad i service modellerna emellan finns troligen också, 8 eller 12 tändstift istället för 6 osv men tycker inte du skall vara rädd för det.
En gång i livet måste man ha haft en V8 eller hur? (V12 räknas också)
Gemini__
Tycker absolut du ska ska satsa på en E38. Goda utrymmen, härlig komfort och därtill snål, om du nu satsar på en 728.

Dessutom inga problem att få plats med barnvagn i bagageutrymmet för vår del iaf.

Lycka till.

Mvh:
Thomas
Jag är faktiskt sugen på en V8
Då ja tidigare åkt en del i 540 så vet ja att de är en skön motor.

Viktigt är att man får platts me en barnvagn.
I en S60 får du platts men de ganska bökigt ibland.

Det finns ju vissa saker som man vill ha så som elstolar (kanske läder ) tacklucka
gärna xenon men man kan ju konvertera å andra sidan.
Gillar inte träinredning men sådant kan ja lacka om.
Jag är van i manuella låder men så vitt ja vet så finns 7 serien iallafall 740 i automatlåda bara.
Men det går att leva med.

735 är väll lilla v8an o 740 stora om ja har rätt va?
"Jag är van i manuella låder men så vitt ja vet så finns 7 serien iallafall 740 i automatlåda bara."
Fram till och med 97 kunde man få 740 med manuell 6 växlad låda.
Jag har en sådan 95 års samt min systerson har en sådan 97 års.
Känns lite sportigare att växla själv samt om man tar det lungt tror jag att den drar lite mindre än motsvarande med automat.

Det är inte farten som dödar, det är smällen
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Med tanke på barnvagnen,så kan ju kanske en E39 Touring vara ett alternativ.Kanske en 528i eller 540i om man vill åka V8:a.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Godafton Hr Oggyone: När Ni haver varit och provkört en E38 i verkligheten så lär det inte vara härinne Ni spenderar tid de första veckorna utan i bilen(a k a jultomtesläde samt att den nye föraren förstår att jultomten verkligen tänkte på just han:)) Låt motorvalet visa sig, min rekommendation är antingen det var inne på ifrån början alternativt de härligt förbjudna tolv cylindrarna, livet börjar vid tolv cyldindrar kan jag varmt intyga...
Mvh
Asken
Manuell låda kommer du inte att sakna, det vågar jag nästan lova. (tänkte samma sak när jag slog till på en 7a)
utrustning jag uppskattar på min bil:
* Dubbelglas -> lite skrytfaktor, dessutom snabbare uppvärmning/nedkylning av kupé + tystare kupé
* Rattvärme -> Varför har inte alla bilar det?!?!
* Bensinvärmare -> Jäkligt trevligt, framförallt om man inte har möjlighet till kupévärmare
* PDC fram+bak underlättar väldigt när man skall parkera, man tror lätt att bilen är längre (både fram och bak) än vad den i verkligheten är...
* Konturstolarna (ortopedstolarna, kärt barn har många namn) sköna stolar helt enkelt, dock inget fel på de vanliga, så detta tycker jag inte skall vara styrande...
* Regnsensor -> Tycker detta är riktigt trevligt.

Gör en lista på vilken utrustning du önskar dig. Skriv sen ut begagnat guiden och åk och titta på alla fina 7or! Strunta i vad det är för motor, åk och prova bilen! Räds inte folk som satt höga priser, det kan gå att pruta, dessutom kan det hända att de är värda ett högt pris.
Ma: Tittar på 540 oxå men dom känns ju mindre. Hellst ingen kombi men allt går om det är en fin bil
Klart du skall ha en 728i! Mycket trevlig bil som är rymlig, bekväm, billig att äga och inte alls så slö som man kan tro.

Hade en -97:a sommaren 2007, som fick gå mycket och rätt hårt på en resa med fyra vuxna, fullpackad till Italien. Kan knappt föreställa mig en bättre långfärdsbil, om man väger in ekonomi i kalkylen. Visst fick man plåga på rätt bra upp för de allra brantaste alpbackarna, men annars kände jag inte av någon större prestandabrist. Lyckades till och med reta upp en Schweizare i en SLK 230 Kompressor som blev avhängd, och fick långfingret av ett gäng dito Schweiziska motorcyklister som inte uppskattade när jag medelst helljuset signalerade åt dem att flytta sig från ytterfilen i 180 km/h. Kärringar!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

jag skulle nog föreslå att du kollar med den lilla v8an underbar motor lite dyrare dock,Tycker personligen att sexan är lite klen i en såpass stor bil.lycka till med letandet

bromsen är fartens värste fiende
Jag skulle ALDRIG välja en 740i 4,0 (har haft en sådan) eller 735i framför 728i. Den lilla extra prestandan väger absolut inte upp merkostnaderna i driftskostnader. Dessa modeller är enligt mig tämligen meningslösa. Och då ska vi inte ens tala om surdegen 730i!

750i däremot är en helt annan sak, eftersom den enligt mina erfarenheter har samma förbrukning som 740i 4,0 men med mycket bättre prestanda och trevligare gångkultur. 740i 4,4 har jag inte ägt men förmodar att den är ett OK mellanalternativ.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Har tittat på ett par 728 o 740
Alla ser bra ut . Men som många säger ta inte första bästa . Finns många bra bilar att leta igenom.
7 serien gilalr jag verkligen. Känns stor och lyxig om man jämför med andra bilar.

Oggyone: Vilken budget har du som för inköp av din E38?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.