|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Är på g att byta upp mig mot en modernare (och förhoppningsvis driftsäkrare) bil. Är sugen på bakhjulsdrift och körglädje, så då passar ju Bmw bra. E90 är ju senaste "stora" uppgraderingen så den vill man ju ha. Frågan för mig är om man kan leva med 320i med sin fyrcylindriga motor, eller om man tvunget ska satsa på 325i? Är lite kluven, har hittat en fin 320i som jag kan få bra pris på, men det känns som att den har lite för lite motor för mängden plåt? Vad säger ni som har erfarenhet av bilarna? Ni får gärna skriva något om vilka problem ni haft, efter att ha läst på forumet har jag fått uppfattningen att kvaliten är god på E90? Mvh Spekulanten | |
tornet |
håller med dig... den 4:an känns som en lite liten motor i den bilen. Går säkert hur fint som helst men om budgeten tillåter så rekommenderar jag 325:an! mvh tornet |
|
Du ska helt klart köpa en 325:a, nu har dom ju sjunkit rejält i pris så du ska helt enkelt unna dig en 325:a. Det kommer du inte att ångra. E90 320i med 150 hk är jämförelsevis inte så rolig. |
|
| tror inte att motorn är för liten i 320 men en sexa ära lltid en sexa.. beror ju lite på vilka egenskaper du är ute efter.. en 325 drar nog inte så mycker mer bensin... jag skulle nog satsat på att hitta ett fint exemplar oavsett motor | |
|
Tackar för svaren grabbar! Hur är det med de olika utrustningspaketen, som jag förstått skiljer man mellan m-paket och dynamic-paket? Är det stor skillnad på bilar utan sportchassie och med? |
|
| Ta även en titt på 320d. Tvålitersdieseln går snudd på lika bra som 2,5-literssexan i tidigare 325i (de senaste har ju 3-litersmaskin), med 30-40% lägre förbrukning. 'Bara' en fyra förvisso, men dieseln är paradoxalt nog betydligt rappare och sportigare än motsvarande bensinmotor! | |
|
Min förra bil finns f.ö. till salu på Blocket: Länk Hyfsat pris, som bör gå att få ner en bit till, och den har i stort sett bara gått som 'långpendlarbil', utan en enda reparation! Fast skinnklädsel är ljug - det är Sensatec-klädsel, och larm har den inte heller. |
|
|
Folk som inte är vana med sportchassiet kan tycka att bilen blir väl stötig speciellt tillsammans med dom "populära" RFT-däcken.. Jag tyckte att dynamic pkt var väldigt stötigt i början men efter att man vant sig så skulle jag idag inte vilja ha en E90 utan dynamic pkt. Men det tog nästan ett år att vänja sig... |
|
|
Ok, får hålla lite koll på dieseln också. Har aldrig haft en dieselbil men någon gång ska vara den första. Låter som man ska sikta på dynamicpaketet och kolla så att de har bytt ut run-flat däcken, för det gör väl folk när de får chansen? |
|
|
Att byta ut RFT-däcken till 'riktiga' förvandlar bilen totalt - från 'bra' till 'lysande'. RFT-däck gör inte bilen rättvisa, både komfort och köregenskaper är kass! Själv är jag inte förtjust i sportchassit, redan standardchassit är ganska hårt och räcker gott till om du inte ska ägna dig åt avancerad bankörning. Försök att få provköra en 320d, du kommer att bli (positivt) överraskad! |
|
|
Ska ha dieseln i åtanke! Tackar för svaren! |
|
|
Gunnare; Är det inte lite konstigt att bilhandlaren inte kan skillnaden mellan skinn och Sensatec? Säkert går det att pruta ner 10.000 kr till bara man säger att bilen inte alls har riktigt skinn. |
|
|
vsurapol: Jo visst är det lite skumt att handlaren inte begriper skillnaden - men Sensatec är förvillande likt riktigt skinn, så det går säkert att lura någon godtrogen spekulant (och godtrogen bilhandlare, för den delen). F.ö. är Sensatec riktigt bra - verkar ha bättre slitstyrka än 'riktigt' skinn, kräver ingen 'lädervård' och är varken bättre eller sämre att sitta på. Lätt att hålla rent är det också! Jag bytte in bilen hos BMW Solna, som skickade den vidare eftersom den gått för långt att platsa i deras egen begagnat-hall. Handlaren som har bilen nu har nog inte tittat i handskfacket - utrustningslistan från när bilen var ny låg i intruktionsboks-fodralet när jag lämnade bilen i alla fall.... |
|
|
Vad tror ni om någon av de här bilarna, med avseende på utrustning och mil: Länk Länk Länk Smet in en 1-serie där också... |
|
|
Länk Länk Glömde ett par |
|
|
Ingen av bilarna har ju klimatautomatik vilket jag tycker behövs. Sen ser samtliga ut att ha den enkla stereon Business. Den andra bilen har iaf läderklädsel men saknar sportstolar som nästan är ett måste. |
|
|
Jag röstar på Sparkling Graphite. Den röda är ju bra utrustad om man vill ha en 320 och där borde de gå att pruta lite. |
|
|
Ser OK ut allihop, möjligen lite höga priser på några men det är ju alltid en förhandlingsfråga. Tisnar Bil har väl inte helt fläckfritt rykte, så där kanske man ska vara lite vaksam. 120d är en riktigt kul bil, och 1-serien verkar hålla värdet bättre än 3-serien numera. |
|
|
Skillnaden i ljud mellan Business och Professional är 0 så åtminstone jag ser inte så jättestort behov av Professional radio. Senare versioner av Professional kan spela Mp3 har jag för mig så viss skillnad finns dock. Ska du ha bättre ljud måste du hitta en bil med HiFi paket så att högtalarna är annorlunda. Den silvriga hos Mats Eriksson har jag själv tittat på och kan man leva med att behöva ställa in AC ibland så är det nog bra. Den hos Tisnarbil har ju skinn vilket är trevligt. Standardstolarna är dock sämre än sportstolarna enligt många. 320n hos Novation är trevligt utrustad men är just en 320. En utmärkt bil men saknar den sista charmen antagligen. 120n skulle jag inte ens titta på. Har personligen svårt för 1-serien. Priset ligger dessutom i nivå med dina 3-serie exempel. ______________________________ //Lövet |
|
|
Vad har du hört om Tisnar bil? Det enda jag läst om Tisnarbil är en Saab kille som inte fick igenom sina garantikrav efter köp. (Byte bakre stötdämpare på garanti vägrade de) ______________________________ //Lövet |
|
|
Ingen av 325'orna har farthållare, om detta är ett problem eller ej är ju dock upp till köparen att avgöra.... ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.