|
Sida 9 av 18
|
|
|---|---|
|
Matte Kvack. Om du tar en motor och kör ett förbrukningstest på i en timme, och sen repeterar detta test 25 gånger. Tror du att det blir exakt samma resultat på alla 25 testen? Om inte, hur stor spridning på resultatet tror du ett sådant test kan ha helt normalt? Ange gärna i procent..... Sen kanske Galant kan fortsätta förklaringen, då jag vet att han förstår vad jag är ute efter.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Matte Kvack, en sak till... Varför får jag känslan av att du inte verkar så sugen på att uppge hur stor minskningen var enligt detta enda test? Låt mig "gissa" att minskningen inte var så mycket att "hänga i granen" jämfört med reklamens löften.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag hör till skeptikerna.... För sjutton, presentera resultatet! |
|
| Jag testade inte produkten..det står väl i hela rapporten som björn har..eller du??? | |
| Dessutom dr T så är frågan denna..av 25 ggr hur mycket varierar minskningen??Som sagt om det är en minskning så är väl det toppen, gentemot test-körningen utan additivet?? Om det sen skiljer TEX 6cl alt 8cl..så är väl det primära att det verkligen HAR blivit en bränsleminskning.visst!!Det är ju det alla påstått inte kan ha blivit.HELT OMÖJLIGT.Jag hävdade i början av tråden att jag haft lägre co2 värde (mätt hos bilprovningen vid besiktning) sen lägre förbrukning..DÅ fick jag skit för det..Nu får jag skit för att jag inte har siffror på hur mycket minskningen är..och varför testet inte gjort 25ggr?? Antagligen för att testa 25ggr x15.000 kanske,är en slant.det är vad jag tror. | |
|
Matte Kvack, Citat "Jag har 2 st kopior på testresultaten" Jag har själv ingen rapport. |
|
|
Matte Kvack. Fundera lite på detta hypotetiska exempel. Låt säga att vi har en testmetod som har en felmarginal på +/- 2 % Vi kör en motor i detta test en enda gång utan tillsats, och sen en enda gång med tillsats och då läser av 1% mindre förbrukning. Kan vi då med säkerhet säga att denna tillsats verkligen ger 1% minskad förbrukning i detta test? Kan vi då säga att denna tillsats verkligen ger 1% minskad förbrukning i en bilmotor ute i verkliga livet på gator och torg? Att notera är att vi ännu inte ens funderat på om använd testmetod är relevant för hur bilar och motorer körs av vanlig folk ute i vardagen. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Det är inte jag som har fått rapporten av motormiljö. Jag kan ju så klart inte kommentera något här om de inte vill släppa siffrorna till allmänheten. Jag har faktiskt skrivit på något som kan liknas en tystnadsplikt. Jag kan ju klart som fan inte lämna ut några uppgifter om kunder eller deras tester utan deras tillåtelse. Den person som fått uppgifterna från motormiljö får kolla om det är okej för dom att publicera testet. DrTs senaste inlägg är riktigt resonerat. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
I sammanställningen redovisas förbrukningen i specifik förbrukning (g/kWh) det är ett suveränt sätt att jämföra en förändring i en given körcykel i testcell. Parametrar som uppförsbackar, däcktryck, hemlängtan, motvind, körstil, temperatur, m.m. finns helt enkelt inte med. Repeterbarheten på på körcykeln i sej, dvs varvtal och moment över tid ligger väl inom någon procents avvikelse. Precisionen på mätinstrumentens resultat kan vi säga är ungefär den samma för att förenkla det lite. Emissionerna redovisas också i g/kWh, det är det relevanta värdet för att jämföra mellan två tester i samma körcykel. Den förändring man får i procent på detta slutprov för respektive värde är motsvarande den förändring produkten gjort. Hänsyn måste tas till de faktorer som påverkar repeterbarheten både i mätning och i körning som jag nämnde ovan. Sedan kan ju skillnaden bli annan i en annan körcykel, t. ex EU-körcykeln. Testet gjort här är ej för personbilar. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Sorry att jag inte svarat tidigare. Har frågat motormiljö om testet är officiellt och ok att vidarebefordra. Svaret var att testet är alls är hemligt men kan vara svårt att tolka och de vill därför att jag inte lägger ut det i "etern" då det kan bli en massa onödigt funderande. Men jag får skicka det till dem jag tycker är ok. Jag tror jag begriper tillräckligt för att kunna räkna ut minskningen. Ska göra det, men av vad jag förstår tillsammans med ett snabbt överslag så ligger det inte i närheten av de 20-30% som det talas om på hemsidan... |
|
|
Citat Kvack:Jag hävdade i början av tråden att jag haft lägre co2 värde (mätt hos bilprovningen vid besiktning) sen lägre förbrukning..DÅ fick jag skit för det..Nu får jag skit för att jag inte har siffror på hur mycket minskningen är..och varför testet inte gjort 25ggr??" slut citat. Bilprovningen mäter inte CO2, din pajas. Bilprovningen mäter CO på två olika lastpunkter samt HC. Du skriver så mycket sakfel och dumheter så det går inte ens att svara på! Hur var förändringen i CO och HC med tabletterna, du som har testet både före och efter.? Stämde det med ditt resultat hos BSP? CO2 är en helt annan gas som bildas på annat sätt än CO och betyder helt olika saker. 25ggr vore ju att ta i men säg 3-5ggr kanske hade varit lagom. Troligen var det ekonomin som sa stopp ja. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
BjörnB, tack för svaret. Kan förklara hur man tolkar före och eftervärdena med PÅHITTADE SIFFROR: Säg att förbrukningen första körningen utan piller var 362g/kWh. Med piller enligt instruktion och samma körcykel 313g/kWh, förbrukningen sjönk alltså med 49g/kWh. Hur stor andel i procent är förändringen då? jo 49/362= ca 14% OBS EXEMPELSIFFROR! Det är inte svårare än så att jämföra två siffror. Samma gäller för emissionerna så nu kan den som vill ta reda på skillnaderna själv om de får tag i resultaten. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
M.Kvack: Det är väl verkligen intressant HUR mycket skillnaden är. Är den enligt dina mätvärden så blir ju besparingen per tank knappt mer än vad pillret kostar(vilket jag visade uträkning på tidigare). Är det så så är det ju ointressant att använda även om det funkar. Finns uppgifter om vad avgaserna innehåller med pillret, utöver det som mäts på sbp. Kan ju vara så att det tillkommer andra farliga ämnen? Är det utrett? Du kommer inte få ngn här att köpa pillret utan att klämma ur dig vad skillnaden är i rena procent på det test du har fått. Dessutom är testet på diesel, vilket då kan bevisa att produkten fungerar på just dieselbilar men säger inte ett smack om skillnaderna på en bensinare. |
|
|
Förlåt att jag utökar denna tråd, jag menar bara väl :) I ett avsnitt ur serien Mythbusters förra året så gjordes försök på en del påstådda mirakel medel som skulle sänka bränsleförbrukningen på bilen. Det som provades var en magnet ock ombyggnad till vätgasdrift. Som så många gånger tidigare blev dessa produkter "Busted" dvs ett skämt rakt av. Jamie Hyneman ock Adam Savage ä 2 rejält duktiga uppfinnare,ock då testerna inte ger resultat tar man saken till nya nivåer. Även detta med vätgasdriften. Att själv konvertera vatten för att på så sätt utvinna vätgasen misslyckade trots de ritningar som fanns att köpa ;) Däremot införskaffades en gastub med vätgas för att pröva vätgasdriften hos en amerikans V8 motor. Det funkade mer än väl ock slutade med en rejält bakfyr från motorn. Det gick finfint i första försöket på 5sek,därefter prövade man igen med en rejäl poff som resultat. Det jag försöker skriva är att första gången denna tråd dök upp på forumet så skrattade jag lite åt rubriken. Sedan dess har jag sett denna tråd fyllas på med inlägg,men jag har avstått att kika i den. När så nu den är uppe i hela 10 sidor med inlägg så blev nyfikenheten för stor för jag undrade vad som kunde skrivas om ett piller som fungerade? Måste tillstå att det var underhållande läsning ock att debatten varit hård mellan inläggen,men samtidigt väldigt intressant i de inlägg kunskaperna infunnit sej :) Tack för detta ni som vet saker om motorer :) |
|
|
MEN FÖR TUSENDE GÅNGEN!!!! JAG TÄNKER INTE SPRIDA TESTRESULTATEN! JAG HAR INTE SETT NÅGRA RESULTAT MER ÄN DE SOM SKICKATS UT VIA MAIL FRÅN EN KILLE I TRÅDEN. VILL HAN DELA MED SEJ MED DET, -OK. -Du får räkna ut själv vem... Hur svårt skall det vara? Jag har INGET med testet att göra men jag råkar jobba på det företaget. Av självklara, och flertalet gånger påpekade anledningar så kan jag ju inte lämna ut uppgifter som som kunder inte vill. Detta test så är det i enlighet med Europaparlamentets direktiv 1999/96/EG provmetod ESC enligt euro3 normen. Oavsett vilket ackrediterat laboratorium som gjort detta hade utgången varit samma förutsatt samma motor och bränsle. Kvack skrev någonstans "tror inte STT Emtec satt och körde på tomgången" eller liknande! Kamma luggen! Titta ut sen mellan mittbenan, och läs vad jag skrivit. Vi har inget inflytande på testförfarandet, det är standardiserat. Ta upp det i Bryssel eller liknande... Kan ni hålla detta ifrån det företag som gjorde testet och mej som delaktig i något av testets resultat, så kan jag förklara alla oklarheter som gäller testet i sej och hur resultaten beräknas eller tolkas. Jag kan en del om motorprovning och motorer, delar gärna med mej av det och förklarar gärna det jag kan för den som är intresserad. Men det är i stort sett omöjligt att hålla en sådan här diskussion på lagom nivå, då kunskapsnivån är så varierande och en del läser ju bara vartannat ord/inlägg/sida och kläcker sen ur sej grodor och kalkoner. Vill inte avskräcka någon att fråga eller ha synpunkter, men LÄS lite först. Alex84. Kul att tråden är aktiv och livlig, vart ju hyffsat OT nu iofs :-) Mythbusters tester av diverse bil/motorrelaterade myter skulle jag kalla väldigt tveksamma och direkt värdelösa många gånger. Ungefär som Top Gear, -mycket underhållande men skräp ur ett vetenskapligt eller tekniskt perspektiv. Vätgas och magneter får vi ta i en annan tråd! Hubbe, Kvack försöker ju inte sälja pillret, rubriken på tråden är väl röda tråden i diskussionen trots allt. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Sen har jag som sagt 2 ned smälta smurfar i tablettform i tanken nu. -Gargamel måste man ju bli om man kokar soppa på smurfar. Enligt Wikipedia (och oss som minns) så var ju Gargamel en alkemist som höll på med häxbryggder och trollkonster. Han ville ju koka soppa på de blåa smurfarna för att dels skapa guld och dels att äta. Att guld är skapat är ju ett faktum, ligger en karta tabletter på bordet och ett inbetalningskort på 388kr. Guldet vart inte mitt, utan tvärt om. Men alkemi måste ju ske på någon(s) bekostnad. Jag offrar gärna en slant för att låta mej själv bli ett åtlöje. -Eller hur blir det? Är det en slump eller den optimala förnedringen att tabletterna är blåa? Fånig liknelse kanske, men alla ingredienserna finns ju :-) *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Blev lite fel i mitt förra inlägg, försvann ett viktigt "inte" men jag hoppas det var uppenbart. "Svaret var att testet är alls är hemligt" ska givetvis vara "svaret var att testet inte alls är hemligt". Nu till resultatet ni väntat på.....*trumvirvel* Bränsle: -1% CO: -1% CO2: -1.5% Partiklar -3% Avgastempen har också sjunkit vilket indikerar en ökad verkningsgrad, dvs motorn drar mindre bränsle (1% enligt ovan) Enligt uppgift handlar det om en 7h körning. |
|
|
Alltså "sparar" man 8kr och 79öre per 80 literstank(vid dieselpris 10,99kr) till den facila kostnaden av 30kr... Tjohoo.... |
|
|
Om jag nu räknat rätt så blir det som följer för en långtradare. Dessa drar ca 3-5 l/milen, jag räknar för enkelhetens skull på 4 l/mil. Ett piller ska räcka till 80 liter, vilket ger att det räcker 20 mil i denna långtradare. 10,99 x 4 = 43,96 x 0,99 = 43,52 vilket visar att en ev. besparing på 1% är 44 öre/mil. 0,44 x 20 = 8,8 kr i besparing på bränslet på 20 mil, för en kostnad av 30 kr I sanning en fullständigt revolutionerande bränslebesparingsprodukt som INGEN kan vara utan.... Väldigt konstigt att inte världens biltillverkare klöser ögonen ur varandra för att skriva kontrakt först på denna produkt........ Då ska vi än en gång komma ihåg att en motor sällan ger exakt samma resultat varje gång i samma test, utan det kan lika gärna bli ännu mindre besparing eller t o m en ökning om man gör om samma test ett antal gånger så man får lite statistik på det hela. Behöver jag nämna att jag inte känner mig övertygad om dessa pillers förträfflighet, utan istället kan säga, vad var det ja sa...... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Eventuellt skulle priset per tablett kunna gå ned "något" om ett åkeri köpte in ett större parti. Personligen tror jag det går lika bra med kattsand i tanken som dessa piller. -- fjalar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.